,, […] Nie musimy się lękać ani zaklęć, ani czarów, ani uroków, ani innych złych mocy, gdyż jedna kropla Najświętszej Krwi, jedna cząsteczka Najświętszego Ciała zwycięża całe to zło. […]'' - o. Piotr Maria Lenart ,,Chwyć za broń...'' [w]: ,,Rycerz Niepokalanej'' październik 2013.
,,Kaszpirowski
rozsiadł się jak basza
‘Ręce,
które leczą’! – woła,
Śmieszy,
tumani, przestrasza’’.
W
mojej mitologii, jak to w literaturze fantasy jest dużo wzmianek o
magii. Postaci pozytywne uprawiające magię to: dzik z Jeziora,
Światłowida (zaczerpnąłem ją z baśni Antoniego Józefa
Glińskiego, gdzie występowała jako matka królewny zaklętej w
żabę), książę Siła (zaczerpnąłem go ze ,,Starej baśni’’
Ignacego Józefa Kraszewskiego), Wanda, Libusza i Merlin. Postaci
negatywne: Baba, Vidma, Ciota (jest to staropolskie określenie
czarownicy, homoseksualista zaś to ,,sodomita’’),
Czerwony Wiaczesław Amosow, jego syn Czarny Ładysław Amosow,
Smoczycha, Musulus (jego pierwowzorem był litewski czarownik
Masiulis z ,,Doliny Issy’’ Czesława Miłosza), Baba Jaga
i Mofez. Postaci dynamiczne: królowa Malkieš Lysarayata (jej
pierwowzorem była caryca – czarownica z rosyjskiej baśni, która
podstępem poślubiła Finista Sokoła Promienistego) i Danika z
Vompierska. Wątki antymagiczne zawierają opowiadania:
,,Czarownice’’ (opowiadają min. o pierwszym w dziejach
sabacie na szczycie Łysej Góry i o wiecznym potępieniu trzech
pierwszych czarownic), ,,Królowa czarownica’’
(najpotężniejsza z czarownic porzuciła magię, zrozumiawszy, że
jest to marność) i ,,Słowo Chrystolubca’’ (królowa
Wanda uprawiając czary, została opętana, lecz św. Piotr wypędził
z niej złego ducha).
Śniło
mi się, że:
- istnieje
zaklęcie: ,,Galapagosis seculare’’,
- pewna
dziewczyna ruszając w obie strony palcami, chciała sobie wyczarować
chleb,
- w Puszczy
Amazońskiej żył zły szaman potrafiący przybierać postać
białego człowieka o czarnych włosach, jaguarundi i kruka,
- pewna
dziewczyna ujrzała czarodzieja, który miał dwie twarze.