,,Według legendy początki piłki nożnej sięgają VIII wieku. Anglosasi i wikingowie właśnie pobili się podczas wielkiej bitwy (pierwszy mecz międzynarodowy!) i ci pierwsi stłukli tych drugich na kwaśne jabłko. Pokonani wikingowie musieli odejść z pustymi rękami. Co gorsza, co najmniej jeden z nich został także bez głowy. Jakiś Anglosas chciał ją mieć na pamiątkę!
A co można zrobić z taką głową? [...] użyli głowy wikinga jako piłki nożnej!'' - Michael Coleman ,,Monstrrrualna erudycja. Sfaulowany futbol''
Strony
▼
piątek, 25 maja 2018
Legenda piłkarska
,,Legenda o Sigurdzie i Gudrun''
,,Nie pragnąłem szukać ukrytych skarbów ani walczyć z piratami, więc nie bardzo mi się podobała ‘Wyspa skarbów’. Wolałem opowieści o Indianach – były w nich łuki i strzały (a moim nigdy niespełnionym marzeniem było nauczyć się dobrze strzelać z łuku), obce języki, przebłyski archaicznego stylu życia, a nade wszystko lasy i puszcze. Jeszcze wspanialszy był kraj Merlina i Artura, a najpiękniejsza była bezimienna Północ Sygurda Wölsunga i Fafnira, księcia smoków. O tych krainach marzyłem’’ - J. R. R. Tolkien ,,O baśniach’’
W
2009 r. przeczytałem ,,Legendę o Sigurdzie i Gudrun’’
(tytuł oryginału: ,,The
Legend of Sigurd and Gudrun’’)
pióra J. R. R. Tolkiena (1892 –
1973) pod redakcją jego syna Christophera (ur. 1924). Jest to
pierwsze polskie wydanie z 2009 r. w przekładzie Katarzyny
Staniewskiej ,,Elring’’
i Agnieszki Sylwanowicz ,,Evermind’’.
Ten fantastyczny epos stanowi retelling skandynawskich mitów
zaczerpniętych z ,,Sagi o Völsungach’’
i ,,Eddy’’ z
nawiązaniami do niemieckiej ,,Pieśni o Nibelungach’’.
Książka zawiera eposy ,,Nową pieśń o Völsungach’’
i ,,Nową pieśń o Gudrun’’,
,,Wieszczbę wölwy’’
i fragment eposu o Attyli w języku staroangielskim, a do tego
obszerne komentarze Christophera Tolkiena.
Akcja
tych opowieści rozgrywa się w V wieku n. e. - pierwowzorem Gunnara
(niem. Guntera) był burgundzki król Gundaharius (407 – 136), zaś
jego wroga Atliego – budzący strach władca Hunów, Attyla (406 –
453), w takich krainach jak: Burgundia (ze stolicą w Wormacji),
Norwegia i leżące na wschodzie imperium Hunów. Pojawiają się
wzmianki o Dnieprze (Donaper)
i Lesie Wiślańskim, zwanym też Mroczną Puszczą (ang. Mirkwood)
– granicy między ziemiami Gotów a Hunów. Owa Mroczna Puszcza
odgrywa ważną rolę w mitologii Tolkiena (w ,,Hobbicie’’
i we ,,Władcy Pierścieni’’).
Kim
byli główni bohaterowie?
Sigurd
(niem. Zygfryd) był wojownikiem ze sławnego rodu Völsungów;
synem Sigmunda i Signy, bratem okrutnego Sinfjötliego,
który po nocach napadał ludzi okryty wilczą skórą. Z Sigurdem
sami bogowie wiązali wielkie nadzieje, miał on bowiem, już jako
pośmiertny mieszkaniec Walhalli w czasie Ragnaröku
zabić węża Jormundgandra i tym samym ocalić świat. Jest to
swoisty motyw mesjański, innowacja samego Tolkiena. Sigurd, obok
fińskiego herosa Kullervo (odsyłam do posta ,,Opowieść
o Kullervo’’) był
jednym z pierwowzorów Turina Turambara, którego misją przy końcu
świata miało być uśmiercenie smoka Ancalagona Czarnego. Był
wychowywany w lesie przez karła Regina, który wykuł mu miecz zwany
Gram. Z jego pomocą, Sigurd na wrzosowisku Gnithaheidi zabił
pilnującego zaklętego złota smoka Fafnira, brata Regina. Napiwszy
się jego krwi zaczął rozumieć mowę ptaków. Dowiedział się, że
Regin chce go zabić, aby przywłaszczyć sobie złoto i pomścić
brata. Wówczas Sigurd zabił karła. Jego pierwszą miłością była
walkiria Brynhild (niem. Brunhilda), córka Odyna. Jej ojciec karząc
jej nieposłuszeństwo (ocalenie wbrew jego woli jednego z wojowników
przed śmiercią w bitwie) skazał ją na małżeństwo. Jednak
Brynhild postawiła warunek, że wyjdzie tylko za najodważniejszego
z wojowników. Czekając na niego spała otoczona kręgiem płomieni.
Sigurd pokonał przeszkodę i obudził śpiącą walkirię. Brynhild
zakochała się w nim i obiecała, że go poślubi, gdy ten zdobędzie
królestwa. W swoich wędrówkach Sigurd dotarł do Burgundii, gdzie
został wasalem króla Gunnara (niem.
Gunter) z rodu Gjukungów, zwanych też Niflungami (niem.
Nibelungami). Zawarł braterstwo krwi z nim i jego bratem Högnim
(niem. Hagen von Tronye). Grimhilda, wdowa po Gjukim, a siostra
Gunnara, czarami nadała Sigurdowi wygląd swego brata, on zaś w
jego postaci ponownie sforsował ognisty krąg i zdobył Brynhild
jako żonę dla swego suzerena. Grimhilda podała bowiem Sigurdowi
magiczny napój, po którym zapomniał o swej przysiędze i poślubił
jej córkę Gudrun (niem. Krymhilda). Gunnar
i Högni uknuli spisek na
życie Sigurda, aby zagarnąć jego skarby. Polecili go zabić swemu
bratu Gotthormowi, który nie był związany z Sigurdem braterstwem
krwi. Pogromca Fafnira zginął z ręki Gotthorma w łożu. Jednak
zdobyty skarb bynajmniej nie przyniósł szczęścia Niflungom...
Gudrun
była córką ,,siwej mądrością’’ wiedźmy Grimhildy.
Nim poznała Sigurda żyła szczęśliwie, a jej jedynym zmartwieniem
były niepokojące sny. Została żoną Sigurda i bardzo go kochała,
czym zaskarbiła sobie nienawiść Brynhildy. Po tragicznej śmierci
bohatera. Gunnar i Högni wydali
ją za Atliego (Attylę) – władcę Hunów, w którym chcieli mieć
potężnego sojusznika. Gudrun nie była z nim szczęśliwa. Chciwy
Atli zamyślał zgubę Niflungów chcąc zagarnąć ich smoczy skarb.
Zaprosił ich do siebie, a Gudrun bezskutecznie ostrzegała braci
przesyłając im pierścień owinięty wilczym włosem. Na miejscu
Burgundowie i Goci walczyli przeciw Hunom, lecz zostali pokonani i
zamordowani. Högniemu zostało wydarte serce – można było je
poznać po tym, że nie drżało. Z kolei Gunnar został wrzucony do
dołu ze żmijami. Bronił się przed nimi grając stopą na harfie,
aż w końcu zginął ukąszony. Gudrun mszcząc się, podała
Atliemu na uczcie ciała ich synów Eitila i Erpa (widać tu
podobieństwo do greckiego mitu o Prokne podającej Tereusowi danie z
ich syna Itysa), a następnie spaliła dwór zabijając wielu Hunów.
Pijanego Atliego zasztyletował w łożu. Później sama popełniła
samobójstwo dwukrotnie skacząc w morskie odmęty. Opowieść o
Gudrun jest opowieścią o utracie niewinności, o brutalnym,
pogańskim świecie, dopiero czekającym na Dobrą Nowinę o Bogu
będącym Miłością.
Wyeksponowany
został również wątek przeklętego złota należącego pierwotnie
do karła Andvariego (odległy prototyp Jedynego Pierścienia). Kiedy
bogowie Odyn, Hoenir i Loki wędrowali po świecie, ten ostatni,
pełniący funkcję trickstera zabił karła Otra, który pod
postacią nomen omen – wydry łowił łososie i zdarł z niego
cenną skórę. Bogów uwięził demon Hreidmar – ojciec zabitego
Otra, a także Andvariego, Regina i Fafnira. Kazał zapłacić sobie
główszczyznę w złocie, które miało przykryć całą skórę
wydry. Potem jednak bogowie siłą przywłaszczyli sobie złoto, zaś
Andvari rzucił na nie klątwę.
,,Legendę
o Sigurdzie i Gudrun’’
oceniam pozytywnie, tak jak inne dzieła Tolkiena, mimo że jej
zakończenie jest smutne. Na zakończenie, w ramach ciekawostki
chciałbym wspomnieć o polskim autorze, Robercie Stillerze, który
poruszył podobną tematykę. Zainteresowanych jego książką
odsyłam do posta: ,,Polska odpowiedź na ‘Pieśń o
Nibelungach’, czyli ‘Krymhilda’’
;).