,,Iksion, w mit. greck., syn króla Lapitów, za ubliżanie bogini Herze strącony przez Zeusa do podziemi i przykuty do ognistego koła wiecznie się obracającego’’ - ,,Encyklopedia Powszechna Wydawnictwa Gutenberga tom 6 Grecki język do Izasław’’
W
marcu
2020 r. przeczytałem po raz drugi powieść heroic fantasy ,,Conan
i Szalony Bóg’’
(tytuł oryginału: ,,Conan
and the Grim Gray God’’)
z 1996 r. pióra amerykańskiego pisarza i programisty komputerowego
Seana A. Moore’a (1964 – 1998).
Akcja
rozgrywa się w erze hyboryjskiej (12 000 lat p. n. e.) w mieście
Nithii zdobytej przez wojska Acheronu, oraz w późniejszych krainach
takich jak: Argos (ze stolicą w Messancji), Shem (podzielony na
liczne, walczące ze sobą państwa – miasta) i Stygia (oaza
Khajar).
Podobnie
jak w oryginalnych utworach R. E. Howarda – twórcy postaci Conana
1,
w powieści Moore’a ważną rolę odgrywają religie i mity (oraz
magia).
Mieszkańcy
prastarej Nithii czcili Ibisa – boga dobra będącego antagonistą
złego Seta czczonego w Stygii. Kult Ibisa był wcześniejszy niż
kult Mitry. Jako jego pierwowzór łatwo można rozpoznać egipskiego
boga Thota przedstawianego właśnie jako człowiek z głową ibisa.
Set
miał postać olbrzymiego węża i odbierał cześć w Stygii –
ponurej krainie słynącej z czarnej magii. W powieści ukazał się
swemu słudze, czarnoksiężnikowi Tot – Amonowi jako wielka,
mówiąca kobra. W postaci tego bóstwa egipski bóg Set zlał się w
jedno z demonicznym wężem Apopisem (w najstarszych egipskich mitach
Set zanim stał się mordercą swego brata Ozyrysa, był czczony jako
pogromca Apopisa; jego demonizacja następowała stopniowo).
Ówcześni
nekromanci tacy jak Tevek Thul zwracali się do wielu innych złych
bóstw:
,,Mam wielu bogów: Ereskigal, Heret – Kau, Nepthys, Serkethetyt, Ta’xet i Tanatos’’ -
-
mówił
Tevek Thul.
Ereszkigal
była mezopotamską boginią świata podziemnego i żoną Nergala (w
powieści nie wiedzieć czemu została ukazana jako bóstwo męskie).
Neftyda
była egipską boginią świata podziemnego, żoną i siostrą Seta.
Odeszła od swego męża gdy ten zamordował Ozyrysa.
Tanatos
brat Hypnosa, boga snu, był greckim bogiem śmierci znanym z mitu o
Syzyfie.
W
powieści wzmiankowany jest Ixion – acheroński władca będący
ojcem czarnoksiężnika Xaltotuna (pojawiającego się po raz
pierwszy w powieści R. E. Howarda ,,Conan.
Godzina smoka’’
2)
i wojownika Dhurkana Czarnomiecznika.
,,Ixion… informacji o nim szukało wielu uczonych. Imię tego najokrutniejszego z tyranów zostało wymazane z wszystkich ksiąg i tablic. Stanowiło najokrutniejsze przekleństwo dla każdego wyznawcy Mitry. Ojciec Xaltotuna znany był historii tylko pod przydomkiem – Pożeracz’’ - op. cit.
W
mitologii greckiej Iksjon był królem Lapitów, który chciał
uwieść boginię Herę. Wówczas Zeus podsunął mu atrapę swej
żony ukształtowaną z chmury. Iksjon współżył z nią myśląc,
że ma do czynienia z boginią i nawet spłodził rasę centaurów.
Za ten ciężki grzech hybris
(pychy) został w ukarany w Tartarze przykuciem do obracającego się,
ognistego koła.
Tytułowy
Szalony Bóg był złym bóstwem z Atlantydy uwięzionym w wielkiej
perle. Uwolnienie go za pomocą wypowiedzenia jego sześciu imion
groziło zniszczeniem świata.
Głównym
bohaterem jest oczywiście barbarzyńca Conan z Cymmerii – wówczas
kapitan pirackiego statku ,,Jastrzębia’’,
który udał się do Shemu na poszukiwanie skarbu w Miedzianym
Mieście (dawnej Nithii). Mimo bycia piratem kierował się własnym
kodeksem honorowym zabraniającym krzywdzenia bezbronnych w tym
kobiet co stanowiło rzadkość wśród ówczesnych ludzi
cywilizowanych.
U
jego boku pojawia się piękna Sivitria (jej imię może nasuwać
skojarzenia z Sawitri – wierną i kochająca żoną z mitologii
indyjskiej). Była księżniczką z Zamory, która krzywdzona przez
ojca i innych mężczyzn, chciała się na nich odegrać. Została
szefową międzynarodowego cechu złodziei. Pogardzała mężczyznami
i wykorzystywała ich do swoich celów. Dopiero spotkanie z Conanem
przekonało ją, że nie wszyscy są źli.
,,W kontaktach z ludźmi ze swych cechów wcielała się w trzy różne osoby. Jedną z nich była kobieta zwana Sivitrią; drugą Jade, której twarzy nikt nigdy nie rozpoznał […]. Miała jeszcze wiele innych wcieleń: w Messancji była Rubinią, posługaczką w gospodzie; w Zingarze Isvarą, szwaczką; w Koth baronową Hypatią; w Nemedii Sephir, czytającą przyszłość z dłoni; a w Aquilonii pod imieniem Androclea handlowałą ziołami. […] Później […] zdecydowała, że podąży za Conanem pod imieniem Kylanny. Następnie stała się Sivitrią’’ - op. cit.
Siły
Dobra reprezentuje w powieści Caranthes – stary kapłan Ibisa.
Conan
i Sivitria mieli przeciw sobie Tot – Amona – potężnego maga
rezydującego w stygijskiej oazie Khajar, nekromantę Teveka Thula
(chciał pomścić zniszczenie państwa Amentet przez wyznawców
Mitry z Khyfy na ich odległych potomkach), asasyna
Tuja Akkhariego (pobierał nauki w klasztorze Xifeng w Khitaiu,
możliwe, że wzorowanym na klasztorze Shaolin), oraz wskrzeszonego
mocą czarnej magii Czarnomiecznika z Acheronu.
Na
uwagę zasługują również opisy fantastycznej, choć
prawdopodobnej hyboryjskiej fauny i flory jak: żuk kalb (samica
składała jaja w ludzkim ciele), krwista żmija, skorpion cesarski
(wyróżniający się wielkością, jaskrawym ubarwieniem i
jadowitością), oraz złoty lotos (jego czerwony sok uzdrawiał).
Powieść
ostrzega przed magią ukazaną w wyjątkowo ohydny sposób.
1
Odsyłam do posta: ,,Conan – władca wyobraźni’’.
2
R. E. Howard po raz pierwszy opublikował tę powieść w odcinkach
na łamach ,,Weird Tales’’ w latach 1935 – 1936. Jako
książka ukazała się w 1950 r.