Strony

niedziela, 10 sierpnia 2025

Car Stalin



,,Kiedy w 1937 roku Antoni Słonimski opublikował w 'Wiadomościach Literackich' żartobliwą 'korespondencję z Moskwy' o koronacji Stalina, znalazło się niemało czytelników, którzy w ten żart uwierzyli. Nie ma wątpliwości, że gdyby Stalin zapragnął się koronować, mógłby bez trudu to zrobić i stać się pierwszym socjalistycznym monarchą'' - Michał Heller, Aleksander Niekricz ,,Utopia przy władzy. Historia Związku Sowieckiego od narodzin do wielkości'' 



 

Stalin jako pseudohistoryk



 ,,Jeśli Stalin oświadcza: 'barbarzyńscy i niewolnicy z hukiem obalili rzymskie imperium', to profesor pozwalający sobie zwrócić uwagę, że po powstaniu Spartakusa rzymskie imperium istniało jeszcze 550 lat, idzie do więzienia. I jeżeli Stalin mimochodem rzuca, że 'naród azerbejdżański pochodzi zapewne od Medów', to przez 15 lat lingwiści doszukiwać się będą wyrażeń medyjskich w języku azerskim, 'choć język medyjski jest językiem mitycznym''' - Michał Heller, Aleksander Niekricz ,,Utopia u władzy. Historia Związku Sowieckiego od narodzin od wielkości''



    Odsyłam do postów: ,,Marryzm'' i ,,Turbo Azerbejdżanie''. 

Stalinowska bylina



,,W 1936 roku w 'Prawdzie' , wśród artykułów poświęconych zagadnieniom kultury, pojawia się specjalna decyzja KC o inscenizacji opery - farsy Aleksandra Borodina Bogatyri (Mocarze) z nowym tekstem Demiana Biednego. W 1932 roku farsa Chrzest Rusi spotkała się z bardzo przychylnym przyjęciem: 'Spektakl zawiera wiele odważnych aluzji do współczesności, co zwiększa jego polityczny wydźwięk. Legendarni bohaterowie występują w roli  żandarmskiej ochrany, Słowik - rozbójnik staje się uosobieniem bogatego kupiectwa. Bizancjum przywodzi na myśl faszystowski Zachód. Sam kniaź Włodzimierz [...] pod koniec spektaklu przybiera postać przedostatniego cara - dzierżymordy'. W 1936 roku wszystko się zmieniło: 'Spektakl [...] a) próbuje gloryfikować rozbójników Rusi Kijowskiej jako pozytywny element rewolucyjny, co jest sprzeczne z historią i na wskroś fałszywe przez swą tendencję polityczną; b) ogólnie oczernia bohaterów ludowego poematu, podczas gdy najważniejsi bohaterowie są w ludowej wyobraźni nosicielami heroicznych cech rosyjskiego ludu; c) niesie antyhistoryczny i szyderczy obraz chrztu Rusi, który był pozytywnym etapem w historii narodu rosyjskiego''' - Michał Heller, Aleksander Niekricz ,,Utopia u władzy. Historia Związku Sowieckiego od narodzin do wielkości''