To jest mój kolejny tekst napisany w ramach studiów, również o tematyce samorządowej.
Geneza samorządu terytorialnego
Geneza samorządu terytorialnego
Samorząd to samodzielne i niezależne zarządzanie przez obywateli
grupowanych ustawowo. Istnieją dwie inne definicje samorządu
terytorialnego. W myśl teorii wolnej gminy, samorządem
terytorialnym nazywamy lokalną władzę administracyjną, działającą
przez organa wybieralne. W myśl państwowej teorii samorządu
lokalnego, samorząd to związek publicznoprawny, bazujący na
ustawach państwowych i idei udziału społeczeństwa w administracji
państwa.
Znamy
samorząd zakładowy i administracyjny. Samorząd zakładowy tworzy
grupa obywateli niezwiązanych osobnym stosunkiem członkowskim,
czego przykład stanowi dawny samorząd uniwersytecki. Samorząd
korporacyjny tworzą członkowie danej korporacji. Ich członkostwo
jest przymusowe; wynika automatycznie z racji przynależności do
danej grupy np. zawodowej, związanej z miejscem zamieszkania i
wynika z mocy prawa. Samorząd ów dzieli się na terytorialny i
specjalny. Wyróżniamy dwa typy samorządu terytorialnego:
wspólnotowy, będący naturalnym zjawiskiem społecznym, nie
powołany przez władzę centralną i stanowy o charakterze
pełnoprawnym. Był on powszechny - obejmował wszystkich obywateli
na danym terenie. Samorząd specjalny dzielił się na gospodarczy i
zawodowy. Samorząd gospodarczy powstał w pierwszej połowie XIX
wieku. Jego przykładem były izby handlowo - przemysłowe w
Królestwie Polskim. Owe izby brały udział w decyzjach, dotyczących
życia gospodarczego. Potem powstały izby rzemieślnicze i rolnicze;
te ostatnie działały jedynie w zaborze pruskim. W II RP, w latach
1927 - 1929 nastąpiła unifikacja samorządu gospodarczego,
przejawiająca się w powołaniu izb przemysłowo - handlowych
(powoływanych przez ministra przemysłu i handlu, w 1935 roku było
ich 10), rolniczych (13 w 1935 roku) i rzemieślniczych (17 w 1935
roku). Izby te były rzecznikiem interesów poszczególnych działów
gospodarki wobec administracji państwowej, prowadziły szkoły
zawodowe, oraz wypełniały funkcje zlecone przez państwową
administrację gospodarczą. Samorząd zawodowy stanowiły izby
adwokackie, notarialne, lekarskie, lekarsko - dentystyczne,
aptekarskie i lekarsko - weterynaryjne. Nadzór nad nimi sprawowały
Naczelna Izba Lekarska, Lekarsko - Dentystyczna, Lekarsko -
Weterynaryjna i Naczelna Rada Aptekarska. Izby dysponowały organami
uchwalającymi (walne zebranie, ogólne zebranie radców, lub rada),
organami zarządzającymi (zarządy), komisjami rewizyjnymi i sądami
dyscyplinarnymi.
Najstarszych początków samorządu można by szukać
już w czasach prehistorycznych, upatrując ich we współdziałaniu
gromad pierwszych ludzi. Samorząd pojmowany w
szerszym znaczeniu zaistniał w Europie późnego
średniowiecza, aż zlikwidował go absolutyzm. Ponownie zaistniał w
państwach kapitalistycznych. Dla samorządu nie było miejsca w
systemach totalitarnych; komunistycznym i faszystowskim, tworzących
państwa ściśle scentralizowane. Nowoczesny samorząd czerpie z
idei rewolucji francuskiej, liberalizmu politycznego i XIX -
wiecznego konstytucjonalizmu prawniczego.
Istnieją dwie teorie wyjaśniające genezę samorządu
terytorialnego, oparte na różnych stanowiskach wobec centralizacji,
wywiedzionych z retrospekcji.
Teoria naturalistyczna (teoria wolnej gminy) zawiera wpływy
oświeceniowe, opiera się na filozofii prawa natury, kładzie nacisk
na rolę i znaczenie gminy. Owa teoria zakłada, że gmina jest
jednostką pierwotną, starszą niż państwo, które zaczęło
działać, dopiero po powstaniu pierwszych gmin. Gmina powinna być
niezależna od państwa, lub przynajmniej równorzędna. Wpływem
liberalizmu w tej teorii jest postulat powiązania samorządu z
administracją państwa, w myśl zasady, że centralizm i wolność
osobista są sprzeczne. Ideałem jest decentralizacja administracji.
Teoria wolnej gminy jako czwartej władzy znalazła swe odbicie w
konstytucjach z lat 1789, 1830 i 1848. Samorząd jako czwarta władza,
występował w nich w nich, jako alternatywa dla absolutyzmu.
Stanowiło to nawiązanie do idei ,,prawa naturalnego" Johna
Locke'a. Zadaniem państwa miała być ochrona gminy, tej zaś -
udział w formowaniu państwowości. Zdaniem markiza d'Argensona,
Turgota, Thoureta i Aretina von Rottecka gminy były starsze od
instytucji państwa, potem zaś działały równolegle, przy czym
państwo ignorowało gminy. Wnioskując państwo i gminy powinny być
zupełnie niezależne. Z czasem burżuazja odeszła od idei wolnej
gminy, chcąc podporządkować samorządy państwu. Samorządy
zbudowane w myśl teorii wolnej gminy są charakterystyczne dla
Wielkiej Brytanii i USA. W Anglii nigdy (nawet w okresie absolutyzmu)
nie było administracji scentralizowanej, zaś samorządy w tym
państwie istniały już w średniowieczu. Angielscy urzędnicy
samorządowi podlegali jedynie samorządowym radom i komisjom, które
podlegają jedynie wyborcom i sądom. W Europie kontynentalnej
przejawem zastosowania teorii wolnej gminy była autonomia różnych
rejonów, na przykład w federacyjnych Austro - Węgrzech.
Teoria państwa (państwowa teoria samorządu lokalnego) powstała u
schyłku XIX wieku, zawiera wpływy konstytucjonalizmu prawniczego i
interwencjonizmu państwowego. Owa teoria kładzie nacisk na w pełni
państwowy charakter samorządu, w czym posiłkuje się obserwacjami
samorządów sobie współczesnych i wnioskami płynącymi z dzieł
antycznych. Na ich podstawie stwierdza, iż samorząd nie mógł
zaistnieć inaczej, jak tylko z woli państwa. Państwa starożytne
były centralistyczne, zaś idee decentralizacji miały zrodzić
walki polityczne, wpływy nowych idei, odgórne decyzje niektórych
władców, spore różnice między ludnością podbitą, a napływową
i często stąd płynąca specyfika stosunków miejscowych, czy też
chęć przerzucenia kosztów utrzymania państwa na samorząd.
Zdaniem zwolenników tejże teorii, początek prawdziwego samorządu
przypada na przełom XVIII i XIX wieku. Samorządy działające w
myśl teorii państwowej są charakterystyczne dla Europy
kontynentalnej. Samorządy w tym rejonie były słabsze niż na
Wyspach Brytyjskich i w USA, charakteryzowały się dualizmem.
Przejawiał się on w współrządzeniu samorządu razem z
urzędnikami państwowymi (w polskich miastach królewskich władze
samorządowe współdziałały z państwową Komisją Policji).
Oprócz dualizmu charakterystyczne dla kontynentu były cenzusy
majątku i wykształcenia, (np. ordynacja miejska z 1791 roku w
Polsce dawała prawa wyborcze w miastach tylko posesjonatom) oraz
wzrost interwencjonizmu państwa.
Jaki
wpływ na samorządy wywarły rewolucje francuska, belgijska i Wiosna
Ludów? Owe potężne ruchy społeczne likwidując feudalizm,
równocześnie zadały klęskę ustrojowi biurokratycznemu. Powołały
nową administrację - samorząd pojawił się we Francji, Belgii,
Prusach, Austrii i w innych państwach. Owe rewolucje postulowały
udział społeczeństwa we władzy publicznej, a samorząd lokalny
powstał, by im to umożliwić. Idee samorządowe rewolucji
francuskiej wywarły również wpływ na początki samorządu
polskiego. W XVIII wieku twórcy polskiego samorządu czerpali z idei
rewolucji francuskiej, oryginalnych koncepcji polskich i
zachodnioeuropejskich. Zaowocowały one ordynacją miejską z 17
kwietnia 1791 roku o miastach królewskich. Przewidywała prawo miast
do samorządu z uwzględnieniem sądownictwa, co było echem
postulatów rewolucyjnej Francji.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz