,,Trentowski Bronisław, pol. filozof i pedagog, (1808 – 1869), pochodził z Podlasia, był nauczycielem w prowincjonalnej szkole. 1831 brał udział w powstaniu, następnie osiadł w Niemczech. Studjował filozofję we Fryburgu i Badenji. W dziełach przedstawiał T. w wyczerpujący sposób swój pogląd na świat. Głównem dążeniem jego filozofji była uniwersalność. Nie odpowiadał mu realizm, ani idealizm, usiłował przejść do syntezy. Podkreślał przeciwieństwo pomiędzy narodami germańskiemi (skłonnemi do idealizmu) i romańskiemi (skłonnemi do realizmu), a Słowianami; usiłował torować drogę dla syntezy słowiańskiej. Dzieła: ‘Grundlage der univerallen Philosophie’ (1837), ‘Vorstudien zur Wissenschaft der Natur’ (1840), ‘Chowanna’ (1842, 2 t.), ‘Myśli’ (1844), ‘Demonomania’ (1844 – 45), ‘Wizerunki duszy narodowej’ (1847, pod pseudonimem Ojczyźniaka), ‘Przedburze polityczne’ (1848); po śmierci wyszedł ‘Panteon wiedzy ludzkiej’ (1873 – 81, 3 t.) [...]’’ - ,,Encyklopedia Powszechna Wydawnictwa Gutenberga tom 17 Szkocka literatura do Victor’’
O
Bronisławie
Trentowskim dowiedziałem się po raz pierwszy w gimnazjum czytając
o jego dziele ,,Chowanna’’
w książce o historii polskiego sportu. W 2006 r. czytając
,,Religię
Słowian’’
Andrzeja Szyjewskiego poznałem pochodzący z pracy ,,Bożyca’’
Trentowskiego mit o Trygławie urywającym sobie głowy. Około 2010
r. na blogu Czesława Białczyńskiego znalazłem obszernego posta o
Bronisławie Trentowskim i jego mitologii (Białczyński uważa go za
masona).
W
sierpniu 2019 r. przeczytałem pracę Tadeusz Linknera ,,Słowiańskie
bogi i demony. Z rękopisu Bronisława Trentowskiego’’,
będącą prezentem na moje 33 urodziny ;). Co wiemy o Autorze?
,,TADEUSZ LINKNER, ur. 29 stycznia 1949 w Chojnicach, profesor nauk humanistycznych, pracownik Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu Gdańskiego. Zajmuje się historią literatury Młodej Polski, a ponadto mitologią słowiańską w literaturze, literaturą regionalną Kaszub i Kociewia, edytorstwem, krytyką literacką.
Jest autorem, edytorem i współredaktorem blisko pięćdziesięciu książek, w tym piętnastu autorskich, m.in.: ‘Z mare tenebrum na słoneczny Hel. W kręgu myśli bałtycko – pomorskiej Tadeusza Micińśkiego’ (1987), ‘Mitologia słowiańska w literaturze Młodej Polski’ (1991), ‘Z literatury Młodokaszubów. Aleksander Majewski. Studia i szkice’’ (2013), ‘Z lirycznej i epickiej twórczości Leona Heykego’ (2015), ‘Publicystyka Stanisława Przybyszewskiego w Wolnym Mieście Gdańsku’ (2015), ‘Z juweniliów Tadeusza Micińskiego’ (2016), ‘(Za)poznawanie Żeromskiego’ (2017)’’ - z blurbu.
,,Słowiańskie
bogi i demony’’
to książka opublikowana po raz pierwszy w 1998 r. Omawia dotąd
nieopublikowaną pracę Bronisława Trentowskiego ,,Wiara
słowiańska albo etyka piastująca wszechświat’’
(trzeci tom religioznawczego traktatu ,,Bożyca’’).
Trentowski pisząc swe dzieło opierał się na ówczesnym stanie
wiedzy o religii słowiańskiej, zaś ,,białe plamy’’ zapełniał
bogatą, poetycką wyobraźnią. Joachim Szyc (1824 – 1896) pisząc
pracę ,,Słowiańscy
Bogowie’’
splagiatował hasła napisane przez Trentowskiego na potrzeby
wileńskiego słownika. Mitologia Trentowskiego jest politeistyczna,
kładzie nacisk na równowagę między działaniami poszczególnych
bóstw, a jednocześnie zawiera liczne nawiązania do chrześcijaństwa
min. do dogmatu o Trójcy Świętej
Jesse
–
najwyższy bóg, który stworzył świat jesienią. Poświęcone mu
były jesion i kukułka. Mieszkał na Słońcu lub za gwiazdami w
krainie przypominającej baśniowe Indie.
Trygław
(Trigla) –
androgyniczny bóg o trzech głowach. Urywając sobie kolejne głowy
stworzył trzy typy bogów z krwi białej, czarnej i czerwonej. Jest
to przykład mitu pierwotnej ofiary umożliwiającej zaistnienie
światu, reprezentowany przez takie istoty jak: Tiamat (Mezopotamia),
Purusza (Indie) i Ymir (Skandynawia).
Halu
–
stwórcze słowo, które ,,zamarza
zimą, a odtaje wiosną’’.
Od niego wywodzi się okrzyk ,,hola!’’.
Światowid
(Świętowit) –
solarny bóg czterech pór roku. Miał na nożu wyrytego żuka, co
nasuwało analogie z egipskim Ozyrysem i skarabeuszem.
Tęcza
–
boginka służąca Świętowitowi i zdobiąca szaty Noceny.
Swicz
–
bóg dnia, szczególnie czczony w Nowogrodzie.
Kolada
–
bóg o wielu głowach zaczynający Nowy Rok.
Semergla
–
smoczyca; żona i siostra Chworza, wróg Noceny. Usiłowała pożreć
Księżyc i sprowadzała mróz.
Stryboh
i Stryba –
smoki, dzieci Chworza i Semergli walczące z Jutrobohem i Jutrenicą.
Stwolimy
–
dzieci Chworza i Semergli. Należały do nich czarne olbrzymy i
olbrzymki (Stwolnice) walczące ze Swiezdami.
Merot
–
bóg śmierci wyobrażany jako kościotrup z kosą.
Ham
–
bóg o baranich rogach jak egipski Amon; mediator między Białobohem
a Czarnobohem, szczególnie czczony w Hamburgu. Od jego imienia
pochodzi słowo: ,,hamować’’.
Łada –
siostra i żona Ładona. Zajmowała się mediacją między Noceną a
Semerglą, a ponadto była boginią urody.
Lel –
syn Ładona i Łady; mediator między Jutrobohem i Juternicą a
Strybohem i Strybą. Odpowiadał za wschód Słońca.
Polel –
brat bliźniak Lela; mediator między Zdarem i Wieczernicą a
Mrakonosem i Mrakotą. Odpowiadał za zachód Słońca.
Kuślak
– syn Ładona i Łady, władca
Syriusza i stwórca Zodiaku. Godził ludzi, oraz odgrywał rolę
psychopompa prowadzącego ich dusze przed tron Jessy. Później dusze
te zamieszkiwały na gwiazdach.
Dziewa
(Żywia) – siostra i żona
Hama. Zajmowała się mediacją między Koladą a Merotem. Była
boginią życia, która stworzyła wody, lasy, zwierzęta i ludzi.
Perun –
bóg burzy wymierzający piorunem sprawiedliwość. Poświęcony był
mu dąb, z dni tygodnia zaś – poniedziałek.
Harwit
(Jarowit) – bóg wojny i
zwycięstwa o pięciu głowach.
Budzisz
– bóg wojennej pobudki,
któremu poświęcona była gęś (nawiązanie do legendy o gęsiach
kapitolińskich).
Barewit
(Borowit) – bóg wojennego
zniszczenia.
Radogost
– bóg gościnności; miał
tarczę z wizerunkiem potwornej głowy.
Piewalice,
Marliwki i Wiedostki – trzy
klasy słowiańskich muz odpowiadające za muzykę, mrzonki i wiedzę.
Baj –
bóg opowieści i bajarzy.
Pust –
bóg alkoholu.
Sławina
– najstarsza córka Dziewy i
żona Peruna. Była królową nieba i ziemi, oraz patronką Słowian,
których broniła przed gniewem męża.
Żywiena
(Bożena) – bogini płodów
rolnych czczona w czasie dożynek. Towarzyszyły jej pomniejsze
bóstwa agrarne: Sejwina (Seja), Woluta (Wolusia) i
Czur (Czurpan).
Daszba
(Dola) – bogini szczęścia.
Mudrzena
– żona i siostra Chasona,
bogini mądrości i sprytu, której atrybutem był lis.
Ciota –
posłanka bogów, bogini białej magii, jej atrybutem była ,,wrona
siodłata’’. Miała
postać miłej kobiety w podeszłym wieku. Od jej imienia pochodzi
słowo ,,ciotka’’.
Ohnien –
chromy bóg ognia i miłości. Jego podwładni to Ogniany
(rasa mitycznych kowali) i
Ogniwaczek – bóg
odradzający się jak feniks z popiołów.
Pogoda –
bogini pogody; miała postać pięknej i młodej dziewczyny o
niebieskich skrzydłach, noszącej wieniec z niebieskich kwiatów.
Wołos
(Weles) – włochaty bóg
pasterzy i miłośnik muzyki.
Honiło
(Hennil) – pomocnik Welesa w
wypasaniu zwierząt. Jego atrybutem był kij zakończony ręką
trzymającą żelazną obręcz.
Oźwiena
– kochanka Wołosa; bogini
echa, rozgłosu, sławy i zakochanych.
Dziewanna
– bogini dziewictwa
szczególnie czczona przez Wandę.
Pryja –
bogini przyjaźni.
Krasnoludki
– domowe duszki w czerwonych
czapeczkach sprzyjające ludziom.
Hospodarzyczek
– król bóstw domowych,
któremu podlegały: Sietyk i
Skrzat, Obranitel, Ank, Pidymużyk, Fermensewl, Zedut,
Zelman, Ipaboh, Isetki, Dzieduszka, Domownik, Chochlik, Popiele
(miały postać popielatych
kotów) i Przybek.
Wodan
–
król wszystkich wód, czczony przez żeglarzy, flisaków i rybaków,
a także rolników i dziewczęta.
Muran
–
król mórz.
Pogwizd
–
sługa Wodana; skrzydlaty bóg wiatru, w Krainie zwany Fertunz.
Swiatybór
–
bóg roślin i lasów, uzbrojony w siekierę. Potrafił zamieniać
się w niedźwiedzia. Służyły mu: Lesie,
Turosik, Stuacz i
Polkan (Połkoń).
Niehoda
–
żona Wodana; bogini wód mająca też władzę nad upałem i mrozem.
Mokośla
–
żona Mokosza, bogini mgieł, deszczów i wszelkiej niemiłej
wilgoci. Służyła Niehodzie.
Marna
–
bogini deszczu.
Bogunki
–
rzeczne nimfy z orszaku bogini Lelui. Pochodziły z rzeki Bug.
Później skolonizowały Narew, Wisłę, San, Pilicę i inne polskie
rzeki.
Rusałki
–
rzeczne nimfy związane z Dnieprem (Rusem). Zadawały zagadki i
potrafiły załaskotać na śmierć.
Zapadliski
–
nimfy jezior np. Goplanka, Lubikówna, Żarnowiczanka czy
Świtezianka. Były to kobiety pokutujące za swoje grzechy (jeziora
tworzył Peklenc zamieniając w nie grzeszne osady ludzkie).
Strzygony
i Strzygi –
odpowiedniki inkubów i sukubów powstające z dusz dzieci z
nieprawego łoża. Mogły przybierać postać błędnych ogników na
bagnach lub skrzydlatych dzieci. Karały rozpustników.
Haiłki
(Gaiłki) –
wodne lub leśne duchy o niemiłym głosie hałasujące przed burzą.
Kryły się w tataraku.
Dziwożony
–
włochate karlice o wielkich piersiach używanych do prania. Nosiły
czerwone czapki. Podmieniały nieślubne dzieci, a czasem porywały
także niewierne lub nieposłuszne żony.
Blawory
–
wężokształtne duchy wilgoci, które strzegły jaskiń. Ich królem
był rogaty wąż Rohata Waka, który nosił koronę i zwoływał
swych poddanych gwizdem.
Czudy
(Cudaki) –
morskie potwory, którymi władał Morski Car.
7.
Królestwo piekielne
(zamieszkujące je bóstwa i demony pod pewnymi względami
przypominały diabły z ,,Mistrza
i Małgorzaty’’
Michaiła Bułhakowa ;):
Peklenc
–
infernalny bóg karzący w zaświatach grzeszników, jednak nie przez
całą wieczność (Trentowski wbrew nauczaniu Kościoła nie wierzył
w wieczne trwanie mąk piekielnych). Był surowy, lecz sprawiedliwy.
Ukarał Popiela II plagą myszy.
Rugewit
–
prawa ręka Peklenca. Sądził grzeszników. Nie przyjmował
samobójców, topielców, chrześcijan i innych wyznawców religii
innych niż słowiańska.
Did
(Diasek) –
pierwotny bóg miłości (!); przypominał ludową wersję diabła.
Istniało wielu dydków takich jak: Bies,
Czart, Darmopych, Kaduk, Kat, Licho, Matołek, Paskuda, Pokusa,
Przechera, Rarog, Rogalec, Rzędzicha, Smółka, Sobierad, Szumrak,
Warchoł, Wróg, Jędzon, Złydzień i
Kauk.
Koczkodan
–
zamieniał się w małpę koczkodana, kobietę lub mnicha i straszył
złych ludzi. Utożsamiany z południcami.
Ops
–
powodował poczucie winy u rozpustników.
Latawiec
–
karał żarłoków, pijaków i rozpustników.
Trzybek
–
karał ludzi zarazą.
Bobo
(Matoha, Kościej) –
przybierał postać kozła i karał te czarownice, które krzywdziły
dobrych ludzi.
Radon
–
piekielny psychopomp i herold Rugewita.
Pliwnik
–
czeski bóg drogich metali i kamieni szlachetnych.
Leleki
–
demony strzegące skarbów i chętnie użyczające je ich prawowitym
spadkobiercom.
Nija
–
żona Peklenca; łagodna bogini piekieł. Peklenc zwabił ją do swej
krainy za pomocą pawia. Nija pokochała Peklenca po tym jak zjadła
zielone jajo Lubicza. Co jakiś czas wracała na powierzchnię (widać
tu podobieństwo do mitu o Korze – Persefonie).
Bystrzyca
–
bogini ostrzegająca przed czynieniem zła i nakłaniająca do dobra.
W gniewie wypuszczała dym z ust.
Wil
–
bóg proroków i wieszczów.
Wiła
–
słowiańska Sybilla, której tajemnych ksiąg poszukiwali górale.
Nędza
i Bieda –
karały ubóstwem ludzi głupich i amoralnych.
Sudyce
–
boginie podległe władzy Nii, które przędły, przecinały i
rzucały w ogień nić ludzkiego życia.
Flins
–
bóg wskrzeszający zmarłych. Nosił zapaloną pochodnię i lwa
siedzącego na ramieniu.
Lech,
Czech i Mech –
bracia będący protoplastami trzech stanów społeczeństwa dawnej
Słowiańszczyzny: szlachty, władyków i chłopów.
Sowizrzał
–
trickster pokonujący przeciwności nie tyle siłą co zdrowym
rozsądkiem. Jego atrybuty to sowa i lustro.
Barut
– Boruta z
żoną Heryną –
lokalny władca słowiański prześladujący chrześcijan; z czasem
uznany za diabła.
Bazyliszek
–
sługa Peklenca; stworzenia rozmiarów kury. Miał kozią głowę i
żabie oczy tryskające ogniem. Zabijał wzrokiem. Pokonać można go
było pokazując mu lustro.
Czarownice
–
najwięcej ich było na na ziemiach ukraińskich, w Tatrach i na
Wołoszczyźnie. Szkodziły ludziom min. zadając im kołtuny.
Odbywały sabaty na Łysej Górze. Żmudzkie czarownice latały na
miotłach, ruskie na stępach, a litewskie na łopatach.
Przystępując do oceny
omawianej książki, pozostaje mi wyrazić podziw dla pomysłowości
i bardzo bogatej wyobraźni naszych przodków żyjących w czasach
romantyzmu ;). Książka ta może dostarczyć wielu cennych
inspiracji twórcom fantasy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz