,,W
niniejszej pracy Biblia jest odczytywana w sposób tradycyjny, to
znaczy tak, by odkryć jej rzeczywiste znaczenie. Nie jest to więc
podejście dosłowne, literalne. Do pierwszych literalistów należał
jeden z ojców Kościoła Orygenes, który w Ewangelii Mateusza (19,
12) przeczytał, że są tacy, którzy ‘się sami wytrzebili dla
królestwa niebieskiego’ [przekład Jakuba Wujka]. Odbierając te
słowa literalnie, Orygenes bezzwłocznie wykastrował się. Nie
słyszałem, żeby któryś ze współczesnych literalistów dał się
pokroić w ten sposób za swoje interpretacje. Nie
zmienia to faktu, że Biblia używa szerokiej gamy technik
literackich. Jej fragmenty są czasem po prostu relacją, jak to jest
z dziejami Jezusa opowiedzianymi w Ewangelii. Niekiedy pojawiają się
parabole, na przykład w przypowieściach Jezusa, ilustrując
nauczanie moralne. Innym razem wykorzystują one metafory, jak wtedy
gdy Jezus mówi: ‘Ja jestem krzewem winnym – wy latoroślami’,
albo gdy odpowiada swoim oskarżycielom: ‘Zburzcie tę świątynię,
a Ja w trzech dniach wzniosę ją na nowo’. Oni myśleli, że
chodzi literalnie o świątynię, a On miał na myśli swe
zmartwychwstanie w ciele. Tylko jako metaforę można rozumieć
fragment z Księgi Izajasza (55, 12), który opisuje góry i pagórki
wznoszące radosne okrzyki oraz drzewa klaszczące w dłonie.Ojcowie
Kościoła zazwyczaj rozumieli przekaz Pisma na wielu poziomach. […]
Odrzucam jednak również pogląd będący drugą skrajnością,
który głosi, że Biblię należy czytać przez pryzmat
współczesnych świeckich przekonań. Niektórzy bowiem chcieliby
odrzucić te fragmenty Pisma, które im nie pasują, a skwapliwie
wykorzystać tylko te części, które im odpowiadają. To jest
chrześcijaństwo à
la szwedzki stół, gorsze niż literalizm. Literalista przynajmniej
próbuje nauczyć się czegoś z Pisma, zaś chrześcijanin wybiórczy
przerzuca swe poglądy na teksty Biblii.
[…]
Tylko badając dany tekst w odniesieniu do całości, możemy ustalić
jak najlepiej rozumieć dany wiersz czy akapit. […] bez względu na
to czy uznajesz Biblię za dzieło natchnione, czy nie, czytaj tekst
w kontekście, by zrozumieć jego prawdziwą treść’’ - Dinesh
D’Souza ,,To wspaniałe chrześcijaństwo’’
,,Szymon
pomyślał niespodziewanie o oskarżeniach Petroniusza kierowanych
pod adresem chrześcijaństwa. W świetle tego, do czego przed chwilą
doszedł, wydały mu się absurdalne. Przecież wojny prowadzone w
Bożym imieniu były w rzeczywistości skierowane przeciwko Niemu.
Przeciwstawiały się Jego przykazaniom. Ci, którzy je toczyli,
powołując się na Boga, bluźnili Mu. Przyszedł na świat także
po to, aby zmazać ich grzechy. Obwinianie Go o zbrodnie ludzkości
to tak, jakby zasady fizyki oskarżać o to, że zdarzają się
wypadki drogowe. Bóg nie jest odpowiedzialny za historię. Czym
bardziej tragiczna, tym Jego męczeństwo jest większe’’ -
Martin Abram ,,Quo vadis trzecie tysiąclecie’’
Od
najwcześniejszego dzieciństwa jestem katolikiem. Mój pierwszy
kontakt z ,,Biblią’’
miał miejsce w wieku przedszkolnym, kiedy Mama czytała mi
opracowania przeznaczone dla dzieci (,,biblijki’’)
takie jak ,,Wierni
przyjaciele’’ czy
,,Na początku’’.
Pamiętam, że jako małe dziecko dziwiłem się i było to
zdziwienie przemieszane z przestrachem, że Bogu ,,nikt
nic nie każe’’. W
moich fantazjach z tego okresu pojawiał się Archanioł Gabriel,
oraz gadokształtny Mecenas Chytry Wąż, którego pierwowzorem był
zwodniczy wąż z Księgi Rodzaju. Opis stworzenia świata mieszał
mi się z opisem kształtowania się Ziemi zawartym w książce
popularnonaukowej ,,Świat
przyrody’’. Jako
bardzo małemu dziecku egipscy bogowie z głowami zwierząt, o
których słyszałem w telewizji wydawali mi się bardziej
interesujący niż ,,Bozia’’.
Moim ulubionym bohaterem był jednak siłacz Samson. Wyobrażałem
sobie, że przyjdzie do mnie i obroni przed znienawidzoną matematyką
(sic!).
W
okresie wczesnoszkolnym z powodu błędnej, dosłownej interpretacji
uważałem węże za złe zwierzęta i miałem problemy z teorią
ewolucji. Popadłem wręcz w taką skrajność, że uznałem, że
dinozaurów nigdy nie było, a ich skamieliny zostały sfabrykowane
na potrzeby walki z Kościołem (katechetka prostowała to mówiąc,
że dinozaury nie zmieściły się do Arki Noego).
W
klasie czwartej na lekcji religii narysowałem w zeszycie chudą
krowę ze snu faraona wyjaśnionego przez patriarchę Józefa
pożerającą tłustą krowę.
W
klasie piątej moje wątpliwości rozwiał i sprostował katecheta,
pan Andreus ov Leovishiner, z wykształcenia filozof.
Wyjaśnił, że ,,Biblia’’
nie jest dziełem naukowym, za to posługuje się symbolicznym
językiem (jak to to ujął Galileusz: ,,uczy
jak dostać się do Nieba, a nie jak niebo się obraca’’).
Od tego czasu jestem teistycznym ewolucjonistą. Pan Leovishiner
mówił, że ,,Biblię’’
należy czytać jako całość, bo jeśli się opiera na fragmentach
wyrwanych z kontekstu można nimi wszystko udowodnić, także to, że
… Boga nie ma (naprawdę w ,,Biblii’’
są takie słowa). Mój własny przykład dotyczy tu roli trędowatych
w Starym Testamencie (uznawani za nieczystych) i Nowym (uzdrawiani
przez Jezusa). Katecheta życzył nam, abyśmy kiedyś przeczytali
całą ,,Biblię’’.
W
gimnazjum omawialiśmy fragmenty ,,Biblii’’
jako dzieła literackiego na lekcjach języka polskiego, co bardzo
mnie ucieszyło. Duże wrażenie zrobiła na mnie książka
niemieckiego zoologa Vitusa B. Dröschera
,,I wieloryb wysadził
Jonasza na ląd… Czy biblijne cuda z udziałem zwierząt mogły
zdarzyć się naprawdę?’’
Odwoływałem się do tej pozycji w wypracowaniu z języka polskiego
co nie podobało się polonistce. W trzeciej klasie gimnazjum
czytałem starotestamentalną antologię ks. Antoniego Paciorka
,,Biblia dla każdego i
na każdy dzień’’
zawierającą komentarze. Wówczas napisałem też poemat dygresyjny
,,Milenium czyli Nowe
Triumfy’’, którego
akcja toczyła się w Noc Sylwestrową 1999 r. w Armagedonie w
Izraelu (Armagedon został oczywiście zaczerpnięty z Apokalipsy św.
Jana).
W
pierwszej klasie liceum omawialiśmy fragmenty ,,Biblii’’
na języku polskim. Napisałem też wówczas wypracowanie o moim
własnym stosunku do ,,Biblii’’.
W
październiku 2019 r. wraz z Apokalipsą św. Jana skończyłem
lekturę ,,Biblii’’
księga po księdze. Czytam ją regularnie i wykorzystuję jej
fragmenty w modlitwie na różańcu. Zgodnie z nauką Kościoła
uznaję ją za zbiór pism natchnionych napisanych pod wpływem Ducha
Świętego. Jest dla mnie najważniejszą ze wszystkich ksiąg, a
pomijając względy religijne, jej lekturę uznaję za nieodzowną
do tego by dobrze zrozumieć kulturę Europy.
,,Zabiłem
wszystkich, siedem tysięcy mężów, chłopców, kobiet, dziewcząt
i służebnic, ponieważ poświęciłem ich bogu Asztar – Kemosz’’
- inskrypcja Meszy, króla Moabu (IX wiek p. n. e.)
Do
najtrudniejszych fragmentów ,,Biblii’’
zwłaszcza Starego Testamentu należą wersety mówiące o walce
Izraela z pogańskimi ludami; o bitwach i wycinaniu w pień całych
ludów łącznie z małymi dziećmi. Czytane w oderwaniu od kontekstu
przyczyniają się u wielu do zburzenia obrazu miłosiernego Boga. W
wyjaśnieniu tej wątpliwości może pomóc fakt, że wojska Mojżesza
i Jozuego nie były bardziej okrutne od sobie współczesnych (vide
powyższa inskrypcja króla Meszy), a krwawe opisy zagłady pogan
miały obrazować nieuchronność kary za grzechy. Zwłaszcza
Asyryjczycy lubili się chełpić dokonanymi zbrodniami, zaś
starożytni Persowie wynaleźli karę ukrzyżowania przejętą
później przez Rzymian. Bóg nie czekał z objawieniem się, aż
Izraelici stanął się bardziej moralni od sąsiadów, a droga do
ewangelicznego przesłania miłości wszystkich ludzi była bardzo
długa. Jak ujęła to prof. Anna Świderkówna (1925 – 2008):
,,Nie
jest to wcale historia świętych ludzi, lecz świętego Boga, który
ma okropne kłopoty z bardzo nie świętymi ludźmi’’.
Odnośnie ofiar tych wojen: ,,
[…] Jeden Bóg wie, jaki jest los ostateczny tamtych Kananejczyków,
którzy zginęli w czasach Jozuego. […] Chrystus przyszedł zbawić
wszystkie narody. Nawet zdawałoby się przeklętych przez Boga
Kananejczyków’’ -
o. Jacek Salij ,,Czy
Bóg kazał wymordować narody Kannanu?’’
na stronie ,,Mateusz.pl’’.
Pomocny może być również tekst o. Tomasza Dąbka ,,Niezrozumiałe
fragmenty Biblii’’
na stronie ,,Centrum
Duchowości Benedyktyńskiej’’.
Gwoli
ścisłości okrutne sceny są obecne również w pogańskich mitach.
W
mitologii greckiej mamy wojnę trojańską (w czym zagłada Troi była
mniej okrutna od zagłady Kanaanu?), ofiary z ludzi (Ifigenia,
Idomente, syn Idomeneusa), czy Apolla i Artemidę, którzy
wymordowali całe potomstwo Niobe, która obraziła ich matkę
Latonę.
W
mitologii rzymskiej Eneasz
składał w ofierze jeńców wojennych, zaś założyciel Rzymu,
Romulus zabił swego brata Remusa tak jak biblijny Kain Abla, jednak
w przeciwieństwie do Kaina nie poniósł kary.
W
mitologii indyjskiej Indra i Ariowie podbijają całkowicie
odczłowieczonych Dasów
, Kriszna i Ardżuna palą las Khandawa wraz z jego mieszkańcami w
ofierze dla boga ognia Agni, Paraśurama w obronie braminów morduje
kszatriów, Pandawowie i Kaurawowie z woli bogów toczą bratobójczą
walkę na polach Kurukszetry, a co najgorsze sztywny podział
społeczeństwa na kasty uniemożliwiający ogromnej rzeszy ludzi
wyrwanie się z nędzy jest integralną częścią hinduizmu.
W
mitologii chińskiej władcą rzeki Huang – ho był bóg He – Po,
któremu w czasie suszy składano ofiary z młodych kobiet.
W
mitologii japońskiej pierwszy cesarz Jimmu rozpoczął panowanie od
krwawej rozprawy z buntownikami Tsuchi – gumo.
Do
tego dochodzą jeszcze postaci bóstw wojny jak Odyn (z jego woli
wojownicy zabijali się nawzajem, aby trafić do Walhalli), irlandzka
bogini Morrigan, czy aztecki bóg Huitzilopochtli, któremu składano
w ofierze serca wyrwane żywym ludziom.
Zastanawiam
się czy powyższe sceny przeszkadzają tym samym ludziom, którzy
krytykują ,,Biblię’’
jako pełną okrucieństwa?
,,Bo
gdy poganie, którzy Prawa nie mają, idąc za naturą, czynią to,
co Prawo nakazuje, chociaż Prawa nie mają, sami dla siebie są
Prawem. Wykazują oni, że treść Prawa wypisana jest w ich sercach,
gdy jednocześnie ich sumienie staje jako świadek, a mianowicie ich
myśli na przemian ich oskarżające lub uniewinniające’’ - Rz
2, 13 – 14
,,Biblię’’
często
oskarża się o szerzenie nienawiści wobec pogan, w idei Narodu
Wybranego i tylko jednej prawdziwej religii upatrując wręcz
zapowiedź totalitaryzmów XX i XXI wieku (sic!). Czy jest tak
istotnie? Według słów ,,Biblii’’
wszyscy ludzie pochodzą od tych samych prarodziców – Adama i Ewy
stworzonych przez Boga (odsyłam do posta: ,,Św.
Augustyn przeciw rasistom’’)
zaś Jahwe jest Bogiem nie tylko Narodu Wybranego, ale całej Ziemi
(,,Czyż
nie jesteście dla Mnie jak Kuszyci wy, synowie Izraela? - wyrocznia
Pana. Czyż Izraela nie wyprowadziłem z ziemi egipskiej jak
Filistynów z Kaftor, a z Kir – Aramejczyków?’’ - Am
9,7).
Poza
tym w obu Testamentach można znaleźć całkiem sporo pozytywnych
postaci pogan, czasem nawet zawstydzających swoją postawą
Izraelitów. Przykładem służą: Hagar (nałożnica Abrahama
wygnana przezeń na pustynię pod wpływem nacisków Sary, znalazła
tam opiekę Boga, zaś jej syn Izmael stał się protoplastą
Arabów), Jetro (kapłan Madianitów i teść Mojżesza, który dał
mu swoją córkę Seforę za żonę), Hiram (król Tyru pomagający
Salomonowi w budowie świątyni w Jerozolimie), wdowa z Sarepty
Sydońskiej (przyjęła ukrywającego się proroka Eliasza; Jezus
stawiał ją za wzór Żydom), Naaman (syryjski wódz uzdrowiony z
trądu przez kąpiel w Jordanie; sam Jezus stawiał go za wzór
Żydom), feniccy żeglarze wzdragający się przed wrzuceniem Jonasza
w morze, mieszkańcy Niniwy, którzy nawrócili się pod wpływem
nauczania proroka Jonasza (,,Ludzie
z Niniwy powstaną na sądzie przeciw temu plemieniu i potępią je;
ponieważ oni dzięki nawoływaniu Jonasza się nawrócili, a oto tu
jest coś więcej niż Jonasz’’ -
Łk 11,32), perski król Cyrus (pozwolił Żydom odbudować świątynię
w Jerozolimie), Mędrcy ze Wschodu, którzy przybyli powitać nowo
narodzonego Jezusa (ich liczba i imiona są określone dopiero w
tradycji), rzymski setnik proszący o uzdrowienie swojego sługi
(Jezus powiedział o nim: ,,Takiej
wiary nie widziałem nawet w Izraelu’’),
kobieta kanaanejska (Syro – Fenicjanka, która mimo początkowej
szorstkiej odmowy tak długo błagała Jezusa o uzdrowienie jej
dziecka, aż otrzymała to o co prosiła), rzymski setnik Korneliusz
ochrzczony przez św. Piotra, czy dworzanin etiopskiej królowej
Kandaki ochrzczony przez św. Filipa (notabene ,,kandaka’’
to nie imię, tylko tytuł, podobnie jak ,,faraon’’).
,,Jak
kogo pociesza własna matka, tak Ja was pocieszać będę’’ - Iz
66,13
Kiedy
studiowałem historię na Uniwersytecie Szczecińskim, koleżanka
będąca feministką twierdziła, że w ,,Biblii’’
kobiety są ukazane w złym świetle. Niestety nie jest to pogląd
odosobniony. Na kartach ,,Biblii’’
można znaleźć pewne negatywne postaci kobiece (np. żony Lota i
Putyfara, Dalila, królowe Jezebel i Atalia, Herodiada i jej córka
Salome ,
Safira, apokaliptyczna Wielka Nierządnica), ale nie brakuje też
niegodziwych mężczyzn (tak jak w życiu).
,,Stworzył
Bóg człowieka na swój obraz, na obraz Boży go stworzył, stworzył
mężczyznę i niewiastę’’ - Rdz 1,27. To
właśnie przeciwko tej prawdzie w naszych czasach z całą
zajadłością walczy ideologia gender! Stworzenie Ewy z żebra Adama
jest dosłowną ilustracją hebrajskiego powiedzenia ,,oto
jest kość z mojej kości’’
oznaczającego najbliższe pokrewieństwo. Adam i Ewa zostali
stworzeni jako istoty równe i wzajemnie się uzupełniające, co
później zepsuł grzech pierworodny. W mitologii sumeryjskiej
istnieje podobna opowieść (lecz z innym morałem) o bogini Ninti -
,,Pani
Żebra’’,
stworzonej przez boginię Ninhursag dla uleczenia żebra boga wód
Enkiego, który zachorował po zjedzeniu roślin (traktuję to jako
przykład ,,ziaren
Słowa’’,
o których mówił św. Justyn Męczennik i inni Ojcowie Kościoła).
Jeśli jesteśmy już przy mitach, nasuwają się również analogię
między Ewą i Pandorą z mitologii greckiej. Jednak podczas gdy
Pandora została stworzona przez bogów, aby przynieść nieszczęście
złożonej z samych mężczyzn ludzkości (miała to być zemsta na
Prometeuszu) Ewa została stworzona przez Boga jako ontologicznie
dobra. Zagadnienie to poruszałem w czasie swojej prezentacji
maturalnej z języka polskiego ;).
Oba
Testamenty podają wiele pozytywnych przykładów kobiet.
Najważniejszym i najbardziej świetlanym jest oczywiście Maryja,
która urodziła i wychowała Jezusa Chrystusa. Rola Maryi podczas
cudu w Kanie Galilejskiej świadczy o szacunku jakim cieszyła się w
lokalnej społeczności, zaś pod krzyżem konający Jezus dał Ją
za matkę wszystkim ludziom. Do Maryi odnosi się również
apokaliptyczny symbol ,,Niewiasty
obleczonej w Słońce’’,
mającej Księżyc pod stopami i wieniec z dwunastu gwiazd.
Inne
przykłady to: położne Szifra i Pua (odmówiły spełnienie rozkazu
faraona mordowania hebrajskich dzieci, za co Bóg im błogosławił),
Miriam (siostra Mojżesza, która ukrywała go w koszyku w
trzcinach), córka faraona (przygarnęła znalezionego w rzece
Mojżesza ratując go przed śmiercią), Rachab (prostytutka z
Jerycha, która ukrywała izraelskich zwiadowców za co została w
nagrodę oszczędzona razem z rodziną), Debora (prorokini i jedyna
kobieta – sędzia, razem z Barakiem pokonała kanaanejskiego wodza
Siserę), Jael (żona Chebera z plemienia Kenitów, która zabiła
palikiem od namiotu pogrążonego we śnie Siserę, który szukał
schronienia u jej męża), Rut (Moabitka przyjęta do Narodu
Wybranego; poświęcono jej całą osobną księgę w Starym
Testamencie), Anna (matka proroka Samuela, przykład pokornej i
wytrwałej modlitwy, którą arcykapłan Heli mylił ze skutkami
upicia się), królowa Saby (,,Królowa
z Południa powstanie na sądzie przeciw ludziom tego plemienia i
potępi ich; ponieważ ona przybyła z krańców ziemi słuchać
mądrości Salomona, a oto tu jest coś więcej niż Salomon’’ -
Łk 11,31),
bohaterka Pieśni nad Pieśniami (w księdze tej przymierze Jahwe z
Izraelem zostało przedstawione symbolicznie jako związek
kochających się małżonków), Chulda (prorokini współczesna
królowi Jozjaszowi, kapłan Chilkiasz prosił ją o radę gdy
odnalazł stary zwój z Bożym prawem), Judyta (obroniła Izrael
przed asyryjskim wodzem Holofernesem, któremu ścięła we śnie
głowę)
, wdowa z Sarepty Sydońskiej (mimo swego ubóstwa ugościła proroka
Eliasza), Dzielna Niewiasta z Księgi Przysłów, Zuzanna (fałszywie
oskarżona o cudzołóstwo przez lubieżnych starców, obronił ją
prorok Daniel), św. Elżbieta (matka św. Jana Chrzciciela),
prorokini Anna (razem z Symeonem obecna w czasie ofiarowania Jezusa w
świątyni), Samarytanka z Sychar, którą Jezus poprosił o wodę,
św. Maria Magdalena (prawosławni nazywają ją Równą Apostołom
czego byłem świadkiem w czasie pielgrzymki na Podlasie), kobieta z
przypowieści wytrwale szukająca zgubionej drachmy (obraz miłości
Boga szukającego zagubionych grzeszników), wdowa, która wrzuciła
do skarbony całe swe utrzymanie (,,wdowi
grosz’’)
oraz żona Piłata usiłująca wstawić się za skazanym na śmierć
Jezusem (w literaturze apokryficznej nosi imię Klaudia Prokula).
W
Starym Testamencie możemy przeczytać: ,,… a
kto szanuje matkę, jakby skarby gromadził’’
- Syr 3,4. Z kolei w Nowym kiedy Jezus był ukrzyżowany to właśnie
kobiety (Maryja, Maria żona Kleofasa i św. Maria Magdalena)
pozostały Mu wierne, podczas gdy mężczyźni (z wyjątkiem św.
Jana) uciekli.
Niestety
na przestrzeni wieków jak również w naszych czasach można
wymienić przykłady złego użytku z ,,Biblii’’
odczytywanej w sposób wybiórczy; literalny bądź liberalny.
Przykłady te często służą jako argumenty przeciwnikom
chrześcijaństwa. Nie należy jednak zapominać, że niewłaściwe
odczytanie Pisma Świętego nie jest winą ani Ducha Świętego, ani
autorów natchnionych, tylko tego kto źle je interpretuje. Kiedyś
słyszałem od znajomego psychologa, że ,,w
rękach szaleńca każda książka jest niebezpieczna’’.
Jak najbardziej dotyczy to również ,,Biblii’’
mimo że jest Słowem Bożym. Oto te przykłady:
-
kreacjonizm, czyli literalne odczytanie słów Księgi Rodzaju o
stworzeniu świata i ludzi uparcie podtrzymywane wbrew danym
naukowym; w różnych odmianach popularne zwłaszcza wśród
protestantów w USA, ale też u wielu katolików w Polsce;
-
wielu ekologom nie podobają się słowa: ,,Po
czym Bóg im błogosławił, mówiąc do nich: ‘Bądźcie płodni i
rozmnażajcie się, abyście zaludnili ziemię i uczynili ją sobie
poddaną; abyście panowali nad rybami morskimi, nad ptactwem
powietrznym i nad wszystkimi zwierzętami pełzającymi po ziemi’’,
tymczasem nie oznaczają one wcale przyzwolenia na rabunkową
eksploatację Ziemi (zwracam uwagi na takie postaci jak św.
Franciszek z Asyżu, św. Marcin de Porres czy obecny papież
Franciszek) nawet jeśli Jan Szyszko (1944 - 2019) robił wszystko by
utwierdzić ludzi w tym błędnym mniemaniu,
-
fragmenty opowiadające o podboju Kanaanu były wykorzystywane jako
usprawiedliwienie podbojów i rzezi np. Prusów i Jaćwingów przez
Krzyżaków, Słowian Połabskich przez Niemców, Azteków, Majów i
Inków przez hiszpańskich konkwistadorów, czy Indian Ameryki
Północnej przez purytanów;
-
fragment Księgi Rodzaju o przekleństwie rzuconym przez Noego na
swego syna Chama (protoplasty Murzynów) był (a zapewne i jest)
wykorzystywany przez rasistów (w USA i RPA) jako usprawiedliwienie
ich poglądów. W rzeczywistości rasizm jest głęboko sprzeczny z
,,Biblią’’,
-
ponieważ dawni Izraelici posiadali niewolników (tak jak wszystkie
inne ówczesne ludy) zwolennicy tego obrzydliwego procederu w XIX –
wiecznych USA powoływali się na słowa ,,Biblii’’.
Trzeba jednak powiedzieć, że w XVI wieku obrońcy niewolnictwa
Indian i Murzynów odwoływali się do pogańskiego filozofa
Arystotelesa,
-
słowa : ,,Nie pozwolisz
żyć czarownicy’’
(Wj 22,17)
były w wiekach XV – XVIII przywoływane przez inkwizytorów
katolickich i protestantów jako uzasadnienie fizycznej eliminacji
osób oskarżonych o czary poprzez palenie na stosie, wieszanie (w
Anglii i w jej koloniach) lub topienie. Tymczasem choć ,,Biblia’’
radykalnie odrzuca wszelkie praktyki magiczne, wróżbiarskie i
spirytystyczne, wolą miłosiernego Boga nie jest zagłada
grzeszników, w tym okultystów, ale ich nawrócenie.
Przykładem nawróconego masona i satanisty był bł. Bartolo Longo.
(1841 - 1926)
-
w Starym Testamencie czyny homoseksualne (notabene powód zniszczenia
Sodomy i Gomory) były zagrożone karą śmierci, co stanowiło
ewenement w ówczesnym świecie. Również w naszych czasach są
obrzydliwym grzechem przeciwko naturze, jednak Kościół katolicki
zaleca rozróżnienie między grzesznikiem (który może się
nawrócić) a jego grzechem: ,,KKK
2358. Pewna liczba mężczyzn i kobiet przejawia głęboko osadzone
skłonności homoseksualne. Skłonność taka, obiektywnie
nieuporządkowana, dla większości z nich stanowi trudne
doświadczenie. Powinno się traktować te osoby z szacunkiem,
współczuciem i delikatnością. Powinno się unikać wobec nich
jakichkolwiek oznak niesłusznej dyskryminacji. Osoby te są wezwane
do wypełniania woli Bożej w swoim życiu – i jeśli są
chrześcijanami – do złączenia z ofiarą krzyża Pana trudności,
jakie mogą napotykać z powodu swojej kondycji.
KKK
2359. Osoby homoseksualne są wezwane do czystości. Dzięki cnotom
panowania nad sobą, które uczą wolności wewnętrznej, […] mogą
i powinny przybliżać się one […] do doskonałości
chrześcijańskiej’ - ,,Katechizm Kościoła Katolickiego’’. Na
swoim blogu wielokrotnie krytykowałem ruch LGBT i podtrzymuję te
słowa. Odcinam się od sedewakantysty ks. Rafała Trytka
wzywającego do palenia homoseksualistów, za to moim bohaterem jest
Jakub Baryła, który sam z krzyżem w dłoni stanął na drodze
Parady Równości.
-
słowa: ,,Karcenia
chłopcu nie żałuj, gdy rózgą uderzysz – nie umrze. Ty go
uderzysz rózgą, a od Szeolu zachowasz mu duszę’’ - Prz 23, 13
– 14 przez
wielu Amerykanów są traktowane jako pochwała kar cielesnych
wymierzanych rózgą, dłonią, lub drewnianą łyżką.
-
wersety o bohaterach Starego Testamentu takich jak królowie Dawid i
Salomon posiadających zgodnie z obyczajowością ówczesnego
Bliskiego Wschodu wiele żon w sektach biblijnych (takich jak
mormoni) są traktowane jako przyzwolenie na poligamię, mimo iż
jest ona sprzeczna z Nowym Testamentem.
-
na słowa: ,,I
wielu też z tych, co uprawiali magię, poznosiło księgi i paliło
je wobec wszystkich. Wartość ich obliczono na pięćdziesiąt
tysięcy denarów w srebrze’’ - Dz 19,19 w
XVI wieku powoływał się hiszpański biskup Jukatanu Diego de Landa
(1524 – 1579) palący bezcenne kodeksy Majów, zaś w XXI wieku
ks. Rafał Jarosiewicz publicznie palił min. ,,Harry’ego
Pottera’’
i ,,Zmierzch’’
co wywołało wielkie oburzenie. Jak to skomentował rzecznik kurii
koszalińsko – kołobrzeskiej ks. Wojciech Parafianowicz: ,,Forma
jest nieodpowiednia, niedobrze, że tak się stało, ale zagrożenia
duchowe istnieją’’ (odsyłam
do całego artykułu: ,,Rzecznik
kurii o spaleniu książek: forma nieodpowiednia, ale zagrożenia
duchowe istnieją’’
na stronie ,,e-
KAI’’),
-
biblijna sekta Świadków Jehowy powołując się na
starotestamentalny zakaz spożywania krwi jako siedliska życia,
zarezerwowanego dla samego Boga, jest przeciwna transfuzji krwi co
nieraz doprowadza do śmierci dzieci, których rodzice nie chcieli
leczyć,
-
słowa: ,,A cały
lud zawołał: ‘Krew Jego na nas i na dzieci nasze’’’ - Mt
27, 25 przez
wieki były przywoływane podczas pogromów np. w czasach krucjat czy
reformacji, co miało maskować ich prawdziwą motywację
ekonomiczną. Nie chciano przy tym brać pod uwagę, że sam Jezus,
Maryja i Apostołowie też byli narodowości żydowskiej. Gwoli
ścisłości należy dodać, że antysemityzm nie jest wcale
wynalazkiem chrześcijańskim. Żydów prześladowali już pogańscy
Egipcjanie, Asyryjczycy, Babilończycy, Grecy i Rzymianie, oraz
muzułmanie.
-
błędem przeciwnym do antysemityzmu jest chrześcijański syjonizm
popularny zwłaszcza wśród protestantów w USA. Zakłada on, że
skoro Żydzi byli Narodem Wybranym, chrześcijanie muszą we
wszystkim popierać Izrael, nawet gdy morduje Palestyńczyków. Dla
mnie Izrael jest takim samym państwem jak każde inne i jeśli źle
postępuje podlega krytyce,
- w XXI wieku gorące spory w Kościele katolickim dotyczą zjawiska
pentakostelizacji (,,uzielonoświątkowienia’’).
Opiera się ono na literalnie odczytywanych fragmentach Nowego
Testamentu poświęconych działaniu Ducha Świętego i na próbach
kopiowania zachowań ludzi będących pod Jego wpływem. Wiążą się
z tym takie negatywne zjawiska jak: poniżające godność człowieka
Toronto blessing, czy zakazane przez Kościół spowiedź furtkowa i
uzdrowienie międzypokoleniowe. Nie jestem teologiem i mogę się
mylić, choć osobiście sądzę, że rację ma ks. Andrzej
Kobyliński ostrzegający przed pentakostelizacją i wzywający do
zachowania tradycyjnych form pobożności katolickiej zgodnych tak z
wiarą jak i z rozumem,
-
mój ostatni przykład dotyczy brawaryzmu – ideologii szerzonej
przez świeckiego prawnika Mirosława Salwowskiego, który postuluje
literalną wykładnię przepisów biblijnych i przedsoborowych.
Salwowski potępia polskie powstania narodowe jako bunt przeciwko
władzy ustanowionej przez Boga (co w takim razie powiedzieć o św.
Joannie d’Arc, św. Mikołaju z Flume, czy św. Albercie
Chmielowskim, którzy walczyli w powstaniach o wolność dla swoich
ojczyzn?). Grzechem jest dla niego taniec i pójście na plażę,
podczas gdy mordowanie Indian (uważa, że nie było ludobójstwem) i
posiadanie niewolników gotów jest usprawiedliwić. Komentarz
zbyteczny.
Rodzimowierca
Konrad T. Lewandowski napisał kiedyś na Facebooku, że po latach
zrozumiał, że jakoby lektura ,,Biblii’’
nikogo nie zmieniła na lepsze. Zamierzam przytoczyć tu liczne
kontrargumenty:
-
franciszkanizm to średniowieczna filozofia stworzona przez św.
Franciszka z Asyżu (1182 – 1226) polegająca na głębokiej
miłości do przyrody jako dzieła Stwórcy. Św. Franciszek jest
patronem ekologów,
-
w opowieści o ofierze Abrahama zostały potępione ofiary z ludzi
(zamiast Izaaka w ofierze został złożony baran). W późniejszych
wersetach składanie ofiar z dzieci bożkom (,,przeprowadzanie
przez ogień’’) było
surowo zabronione. Tego typu ofiary były jednym z powodów gniewu
Jahwe przeciwko Kananejczykom,
-
ofiara Jezusa na krzyżu na trwałe zastąpiła starotestamentalne
ofiary ze zwierząt. Wśród chrześcijan składają je jedynie
Ormianie.
-
w Starym Testamencie niewolnicy odpoczywali w szabat, a w roku
jubileuszowym mogli odzyskać wolność. W Liście do Filemona św.
Paweł wstawił się za zbiegłym niewolnikiem Onezymem delikatnie
sugerując jego wyzwolenie. Chrześcijaństwo przyczyniło się do
stopniowego zastąpienia starożytnego niewolnictwa mniej opresyjnym
feudalizmem. W XIX wieku murzyńscy niewolnicy w USA utożsamiali się
z Izraelitami cierpiącymi w niewoli egipskiej, zaś abolicjonistka
Harriet Tubman (ok. 1820 – 1913), która uwolniła 150 niewolników
była porównywana do Mojżesza.
-
w Nowym Testamencie jest wiele fragmentów o wybaczaniu. Sam Jezus
wołał z krzyża: ,,Ojcze,
wybacz im, bo nie wiedzą co czynią’’
(Łk 23, 34). Kierując się tym św. Jan Paweł II (1920 – 2005)
przebaczył swemu zamachowcy Alemu Agcy.
-
,,święte prawo
gościnności’’,
które Konrad T. Lewandowski uważa za fundamentalne dla
rodzimowierstwa, występuje również w ,,Biblii’’.
Bardzo gościnny był już starotestamentalny Abraham, zaś św.
Paweł napisał: ,,Nie
zapominajmy też o gościnności, gdyż przez nią niektórzy, nie
wiedząc, aniołom dali gościnę’’ - Hbr 13, 12.
-
słowa Jezusa: ,,Wtedy
odezwie się Król do tych po prawej stronie: ‘Pójdźcie
błogosławieni Ojca Mojego, weźcie w posiadanie królestwo
przygotowane wam od założenia świata!
Bo
byłem głodny, a daliście Mi jeść;
byłem
spragniony a daliście Mi pić;
byłem
przybyszem, a przyjęliście Mnie;
byłem
nagi, a przyodzialiście Mnie;
byłem
chory, a odwiedziliście Mnie;
byłem
w więzieniu, a przyszliście do Mnie’.
Wówczas
zapytają sprawiedliwi: ‘Panie, kiedy widzieliśmy Cię głodnym i
nakarmiliśmy Ciebie? Spragnionym i daliśmy Ci pić? Kiedy
widzieliśmy Cię przybyszem i przyjęliśmy Cię? Lub nagim i
przyodzialiśmy Cię? Kiedy widzieliśmy Cię chorym lub w więzieniu
i przyszliśmy do Ciebie?’ A Król im odpowie: ‘Zaprawdę,
powiadam wam: Wszystko co uczyniliście jednemu z tych braci Moich
najmniejszych, Mnieście uczynili’’ - Mt 25, 34 – 40 bardzo
poważnie potraktowali: św. Matka Teresa z Kalkuty (1910 – 1997),
św. Brat Albert (1845 – 1916), św. Ojciec Pio (1887 – 1968) ,
św. Wincenty a Paulo (1581 – 1660), bł.
Edmund Bojanowski (1814 – 1871) – społecznik troszczący się o
sieroty i zakładający ochronki dla dzieci wiejskich, bł.
Jan Beyzym (1850 – 1912) opiekujący się trędowatymi na
Madagaskarze, o. Marian Żelazek (1918 – 2006) opiekujący się
trędowatymi w Indiach, bł. Stanisława Leszczyńska (1896 –
1974), - położna ratująca przeznaczone na śmierć dzieci w obozie
koncentracyjnym, zakon bonifratrów, rodzina Ulmów (w czasie II
wojny światowej zamordowana przez Niemców za ukrywanie Żydów),
luteranin Albert Schweitzer (1875 – 1965), anglikanka Florence
Nightingale (1820 – 1910) i wielu innych,
-
słowa Jezusa:
,,Nikt nie ma większej miłości od tej gdy
ktoś życie swoje oddaje za przyjaciół swoich’’ - J 15, 13
wprowadził w czyn św. Maksymilian Kolbe (1894 – 1941), który
w obozie koncentracyjnym Auschwitz – Birkenau dobrowolnie zgłosił
się na ochotnika by umrzeć w bunkrze głodowym za współwięźnia.
Podobnie postąpił prawosławny, gruziński św. Grzegorz Peradze
(1899 – 1942).
-
chrześcijaństwo głoszące jednakową godność każdego człowieka
jest w Indiach (obok buddyzmu) atrakcyjną alternatywą wobec
hinduizmu opierającego się na systemie kastowym. Część
hinduistów czci Jezusa i Maryję jako wcielenie Wisznu. Sam twórca
niepodległości Indii, Mohandas Karamchad Gandhi (1869 – 1948) z
wielkim szacunkiem odnosił się do Jezusa mimo że nie przyjął
chrztu,
-
oba Testamenty wiele uwagi poświęcają ochronie wdów i sierot,
-
dzieci, zwłaszcza w Nowym Testamencie są traktowane jako
błogosławieństwo dla rodziców i otoczone szczególną ochroną.
Słowa Jezusa: ,,Rzekł znowu do swoich uczniów: ‘Niepodobna,
żeby nie przyszły zgorszenia; lecz biada temu, przez którego
przychodzą. Byłoby lepiej dla niego, gdyby kamień młyński
zawieszono mu u szyi i wrzucono go w morze, niż żeby miał być
powodem grzechu jednego z tych małych. Uważajcie na siebie!’’ -
Łk 17, 1-2 powinny motywować do walki z pedofilami zarówno
świeckimi jak i duchownymi,
-
słowa: ,,Nie będziesz uciskał cudzoziemców, gdyż znacie życie
cudzoziemców w Egipcie’’ - Wj 23,19 można uznać za
pierwszy tekst o ochronie praw mniejszości narodowych,
-
w Starym Testamencie pozbawienie najemnego robotnika jego zapłaty
zostało uznane za jeden z najcięższych grzechów (,,wołających
o pomstę od Nieba’’). Prorok Amos (? - 745 p. n. e.) wiele
uwagi poświęcił surowej krytyce wyzysku najuboższych i
samolubstwa bogaczy,
-
zakaz: ,,Nie zawiążesz pyska wołowi młócącemu’’ i
zakaz niszczenia drzew w podbijanym Kanaanie wskazują na wczesne
formy ochrony zwierząt i roślin,
-
,,Biblia’’ kładzie duży nacisk na wartość rodziny
(obowiązek szacunku do ojca nawet gdyby stracił rozum) i na
szacunek dla osób starszych. W Starym Testamencie długowieczność
jest traktowana jak Boże błogosławieństwa,
-
słowa św. Pawła: ,,Wszystko badajcie, a co szlachetne –
zachowujcie!’’ mogły posłużyć Ojcom Kościoła jako
zachęta do gruntownej analizy antycznej filozofii i mitologii ze
zwróceniem uwagi na te ich elementy, które były zgodne z
chrześcijaństwem. Słowa te traktuję jako przeciwieństwo
luterańskiej zasady ,,Sola Scriptura’’.
O
wielkim, wykraczającym poza ramy ściśle religijne znaczeniu
,,Biblii’’
w kulturze mogą świadczyć liczni pisarze (w poście poprzestanę
na samych fantastach) i to nie tylko wierzący, którzy czytali tę
księgę. W gronie tym można wymienić: George’a Macdonalda
(notabene kalwińskiego pastora i jednocześnie pioniera gatunku
fantasy), Lorda Dunsany, H. P. Lovecrafta (mimo jego ateizmu i
fascynacji pogaństwem; odsyłam do posta: ,,Rodzinna
Biblia Lovecraftów trafi na aukcję’’
na stronie ,,Booklips’’),
R. E. Howarda (pierwowzorem Kulla z Atlantydy, a pośrednio Conana
był starotestamentalny król Saul), Michaiła Bułhakowa (egzemplarz
jego ,,Biblii’’
znajduje się w Muzeum Bułhakowa w Kijowie), J. R. R. Tolkiena (brał
nawet udział w ekumenicznym przekładzie Księgi Jonasza), C. S.
Lewisa, Andrzeja Sapkowskiego (mimo ateizmu tego Autora tytuł jego
opowiadania ,,Droga, z
której się nie wraca’’
o rodzicach wiedźmina został zaczerpnięty z Księgi Hioba), F. W.
Kresa (mimo bycia ateistą przeczytał całą ,,Biblię’’
dwa razy), Michalinę Olszańską, Maję Lidię Kossakowską (zna
,,Biblię’’,
jej apokryfy i pisma Ojców Kościoła) i wielu innych.
Pragnąc
opisać wszystkie dzieła literackie, malarskie, rzeźbiarskie,
muzyczne i filmowe zainspirowane ,,Biblią’’
w sposób pośredni lub bezpośredni trzeba by poświęcić wiele
opasłych tomów ;). Dlatego w poście tym poprzestanę na wpływie
,,Biblii’’
na fantastykę.
W
tetralogii ,,Anhariada’’
Małgorzaty
Nawrockiej głęboko biblijny jest negatywny stosunek do magii jako
takiej, oraz silna antynomia cudu i magii. Bóg nosi w tych
powieściach imię Ten Sam, lub Wielki Biały Król. Główną
bohaterką ostatniego tomu jest Maryja występująca pod imieniem
Airam.
W
,,Buncie aniołów’’
Anatola
France’a (jednej z pierwszych powieści angel fantasy) opisana
została wariacja na temat buntu Lucyfera przeciwko Bogu.
W
cyklu opowiadań heroic fantasy ,,Conan’’
R.
E. Howarda jedną z krain ery hyboryjskiej był Ofir, a jedną z
bohaterek – zła czarownica imieniem Salome.
W
powieści ,,Dobry
omen’’ Terry’ego
Pratchetta i Neila Gaimana w sposób humorystyczny został poruszony
temat Apokalipsy i Antychrysta.
W
powieści ,,Dziedziczki’’
Andrzeja
Pilipiuka (wchodzącej w skład tetralogii ,,Kuzynki
Kruszewskie’’)
pojawia się wyjątkowo długowieczny Hiram – król Tyru, który
przed wiekami pomagał Salomonowi w budowie świątyni
jerozolimskiej.
W
cyklu komiksów ,,Ekspedycja
(,,Bogowie z Kosmosu’’) zainspirowanych
pseudonaukowymi teoriami Ericha von Dänikena
poruszone zostały takie wątki biblijne jak: zniszczenie Sodomy i
Gomory czy wyjście Izraelitów z Egiptu.
W
cyklu ,,Ja,
inkwizytor’’ Jacka
Piekary przedstawiona została historia alternatywna, w której Jezus
Chrystus zszedł z krzyża i wymordował swoich wrogów.
W
cyklu ,,Jakub
Wędrowycz’’ Andrzeja
Pilipiuka występują takie postaci biblijne jak: św. Piotr
Apostoł, Lucyfer i diabeł Asmodeusz nazywany Smoluchem. W
opowiadaniu ,,Fuszerka’’
pojawia się domorosły czarodziej, który mszcząc się na
urzędniczce chciał powtórzyć plagi egipskie. W rezultacie
zamienił wodę w oranżadę zamiast w krew, a zamiast plagi żab
sprowadził plagę karaluchów.
Główny
bohater cyklu heroic fantasy ,,Kane’’
Karla
Edwarda Wagnera jest wzorowany na biblijnym Kainie. Kane został
ukarany nieśmiertelnością za zabicie swego brata Abla.
W
tetralogii ,,Komornik’’
Michała
Gołkowskiego poruszony został temat nieudanej Apokalipsy i próby
doprowadzenia jej do końca przez aniołów apokryficznych.
W
podróżniczej powieści ,,Kopalnie
króla Salomona’’ Henry’ego
Ridera Haggarda została wykorzystana dawna teoria lokująca biblijny
Ofir na terenach dzisiejszego Zimbabwe.
W
powieści ,,Lilith’’
George’a
Macdonalda (jednym z pierwszych utworów fantasy w dziejach
literatury) tytułowa bohaterka jest znaną z żydowskiej legendy
pierwszą żoną Adama, której Autor dał szansę na wieczne
zbawienie. Oprócz niej w powieści występują też min. Adam i Ewa.
W
,,Listach starego
diabła do młodego’’ C.
S. Lewisa diabeł Krętacz pisze listy z poradami dotyczącymi
technik kuszenia do swego bratanka Piołuna. Imię tego ostatniego
pochodzi z Apokalipsy św. Jana.
W
kontrowersyjnych ,,Listach
z Ziemi’’ Marka
Twaina zesłany na ziemskie wygnanie Szatan pisał listy do
archaniołów Michała i Gabriela.
W
komiksie ,,Lucyfer’’
Mike’a
Careya główny bohater został ukazany w sposób gnostycki. Oprócz
niego występuje też św. Michał Archanioł, pojawiają się też
alternatywni Adam i Ewa.
W
powieści ,,Mistrz
i Małgorzata’’ Michaiła
Bułhakowa występują takie, ukazane w sposób apokryficzny postaci
biblijne jak: Jezus Chrystus (Jeszua Ha – Nocri), św. Mateusz
Ewangelista (Mateusz Lewita), Poncjusz Piłat, Judasz (Juda z
Kiriatu) oraz demony: Azazello (Azazel), Behemot (przedstawiony pod
postacią czarnego kota) i Abaddona.
W
antychrześcijańskiej trylogii ,,Mroczne
materie’’ Philipa
Pullmana Bóg został przedstawiony jako anioł – uzurpator
występujący pod imieniem Autorytet, grzech pierworodny jest
waloryzowany dodatnio, rolę Lucyfera pełni Lord Asriel, a anioł
Baruch jest homoseksualistą.
W
cyklu komiksów ,,Noe’’
Darrena
Aronofsky’ego i w filmie ,,Noe
wybrany przez Boga’’ przedstawione
zostały przygody starotestamentalnego patriarchy ratującego świat
przyrody przed potopem. Opowieść ta wzbudziła kontrowersje z uwagi
na liczne rozbieżności z wersją kanoniczną.
W
,,Opowieściach o
Alvinie Stwórcy’’ Orsona
Scotta Carda – alternatywnej historii USA w XVIII i XIX wieku w
pierwszej części (,,Siódmy
syn’’)
została ukazana scena sięgnięcia przez Alvina po owoc z Drzewa
Wiadomości Dobra i Zła. Dodać należy, że scena ta została
ukazana w gnostycki (mormoński) sposób.
W
,,Opowieściach z
Narnii’’ C.
S. Lewisa zawarte zostały liczne nawiązania biblijne. Główny
bohater; boski lew Aslan – syn Władcy Zza Morza symbolizuje Jezusa
Chrystusa.
W
,,Pamiętnikach
Adama i Ewy’’ Marka
Twaina została w apokryficzny sposób ukazana miłości pierwszej
pary ludzkiej.
W
powieści ,,Powrót
Wolanda albo nowa diaboliada’’ Witalija
Ruczinskiego, której akcja rozgrywa się w ZSRR pod rządami
Michaiła Gorbaczowa znów pojawiają się Azaello (Azazel), kot
Behemot i Mateusz Lewita.
W
cyklu komiksów ,,Sandman’’
Neila
Gaimana opowiadającym o bogu snów Morfeuszu pojawiają się takie
postaci biblijne jak: Lucyfer, Adam (zamieniony w kruka imieniem
Mathew), Ewa (mająca władzę nad ptakami), oraz ich synowie –
Abel i Kain.
W
monumentalnym zbiorze opowieści ,,Silmarillion’’
J.
R. R. Tolkiena (podobnie jak we wcześniejszej ,,Księdze
zaginionych opowieści’’
tego samego Autora) zawarte zostały liczne nawiązania do Starego
Testamentu np. Eru Iluvatar symbolizuje Jahwe, Ainurowie – anioły,
antagonista Morgoth – Lucyfera, Varda - Maryję itd.
W
,,Trylogii
kosmicznej’’ C.
S. Lewisa Bóg określany jest imieniem Maleldil, zaś anioły
nazywają się eldile. W drugim tomie (,,Perelandra’’)
główny bohater dr. Elwin Ransom spotkał na Wenus miejscowe
odpowiedniki Adama i Ewy. Z kolei w trzecim tomie (,,Ta
straszna siła’’)
pojawia się nawiązanie do fragmentu Księgi Rodzaju o Wieży Babel.
W
powieści angel fantasy ,,Twierdza
aniołów’’ Małgorzaty
Nawrockiej występują takie postaci biblijne jak: św. Michał
Archanioł. Hiob, św. Jan Chrzciciel i Maryja.
W
monumentalnej trylogii ,,Władca
Pierścieni’’ J.
R. R. Tolkiena pojawiają się liczne odniesienia biblijne.
Przykładowo hobbit Frodo niosący Jedyny Pierścień aby go wrzucić
do szczeliny w ognistej górze Orodruinie nawiązuje do Jezusa
Chrystusa niosącego krzyż, zaś przemiana czarodzieja Gandalfa
Szarego w Gandalfa Białego po walce z Balrogiem odnosi się do
zmartwychwstania Jezusa.
W
popularnym w latach 90 – tych XX wieku serialu ,,Xena’’
pojawiają
się takie postaci i artefakty biblijne jak: Arka Przymierza, Abraham
(pod innym imieniem), Dawid, Goliat, Jezus Chrystus (w serialu
występuje jako Eliasz), św. Jan Chrzciciel, św. Michał Archanioł
i Lucyfer.
Bardzo
dużo odwołań biblijnych (jak również apokryficznych) zostało
zawarte w cyklu ,,Zastępy
anielskie’’ Mai
Lidii Kossakowskiej opowiadającym o przygodach Daimona Freya czyli
Abaddona z Apokalipsy św. Jana.
W sumie to samo można powiedzieć o całym podgatunku angel fantasy.
W
wampirycznej powieści ,,Zmierzch’’
(pierwszym
tomie sagi o romansie wampira Edwarda Cullena i śmiertelniczki Belli
Swan) pojawiają się odwołania do upadku Adama i Ewy (motto
książki, na okładce rysunek dłoni wampira trzymającej jabłko –
owoc zakazany). Dodać należy, że symbolika grzechu pierworodnego
została tu ukazana w sposób gnostycki.
Śniło
mi się, że:
- Abraham
budził Izaaka, aby mu dać jajka sadzone. Sarze nie podobało się,
że go budzi, mówiła: ,,Przecież to twój syn’’,
- widziałem
kreskówkę łączącą elementy fantasy i science fiction, w której
występowali herosi Isak i jego syn Jax (ich imiona pochodziły od
Izaaka i Jakuba),
- Izraelici
podbijając południową Judeę wymordowali plemiona Manczkinów,
Zuagirów i wiele innych,
- św.
Paweł w jednym ze swych listów potępił jedzenie ziemniaków, bo
uważał, że tuczą,
- Abraham
walczył przeciwko żabom uzbrojonym z złote trójzęby,
-
potomkowie Neftalego mieli rogi i kopyta,
- Rahab
powiedziała do izraelskich szpiegów, aby naostrzyli miecze, lecz ci
odparli, że odgłos ostrzenia mógłby przywabić straże króla
Jerycha,
- w Nowym
Testamencie są nawiązania do fińskiej ,,Kalevali’’;
ponadto w tym śnie zwiedzałem, czy też chciałem zwiedzać kraje
leżące na obszarach opisywanych przez ,,Biblię’’ –
Izrael, Syrię, Irak, Iran, Grecję, Włochy, Maltę itd.,
- prof. Jan
Schtroiseman poznał w naszych czasach Kaina, którego Bóg ukarał
nieśmiertelnością, a który pracował w jakiejś firmie i zginął
w strzelaninie (?), umierając pytał prof. Schtroisemana, czy jego
brat Abel mu wybaczył; w tym śnie występowała też Monika
Stiepankovic, której groziło niebezpieczeństwo.