,,Przykładem takiego mitu stowarzyszonego z rytuałem jest mit Ajnów z Hokkaido. Była sobie młoda dziewczyna, która często samotnie zbierała korzenie w górach, gdzie chodziła z dzieckiem przytroczonym do pleców. Zwykła tam kąpać się nago w strumyku, zostawiając dziecko zawinięte w jej ubranie na brzegu. Pewnego dnia zaśpiewała tak piękną pieśń, że oczarowana nią nie usłyszała podchodzącego niedźwiedzia i w panice uciekła, zostawiając dziecko, Niedźwiedź, także zauroczony pieśnią, zabrał dziecko, dając mu swój język do ssania zamiast piersi. Po pewnym czasie myśliwi z wioski odstraszyli niedźwiedzia i znaleźli dziecko. Zrozumiawszy co się stało, powiedzieli: 'Niedźwiedź jest dobry. Utrzymywał zagubione dziecko przy życiu. Z pewnością jest więc bóstwem zasługującym na nasz kult'. Upolowali niedźwiedzia, zaniósłszy do wioski ugościli ucztą, a za pomocą świętych pałeczek inau odesłali jego duszę w zaświaty, by sprowadziła błogosławieństwo i chwałę tamtego świata.
W innym wariancie dwóch braci, znakomitych myśliwych, zostawiło na dłużej wieś. Żona jednego z nich poznała obcego Ajnu z czarną brodą i zaczęła się z nim spotykać. Ów Ajnu był niedźwiedziem, kiedy wchodziła z nim do lasu, zmieniała się w niedźwiedzicę. Bracia postanowili pomścić zniewagę i wyruszyli w pogoń za niedźwiedziem. Po trzech miesiącach wyczerpały się zapasy i zdradzony mąż zawrócił. Jego brat odnalazł jaskinię zamieszkałą przez rodzinę niedźwiedzi, a w niej swa szwagierkę , która urodziła już dziecko swemu zwierzęcemu małżonkowi. Niedźwiedź zaproponował polubowną wymianę darów, jednak mężczyzna palił się do walki mimo ostrzeżenia, że 'jeśli wyjdę walczyć z tobą i zginę, to i tak na nowo ożyję. Ty zaś umrzeć możesz tylko raz'. Niedźwiedzie wysłały ową kobietę do szwagra, ona zaś swym krwawieniem po przebytym porodzie spowodowała upływ sił myśliwego. Wówczas niedźwiedź polecił mu odtąd łowić młode niedźwiadki na Święto Niedźwiedzia i hodować je we wsiach, wtedy ludzie będą żyć bogato i szczęśliwie, i nigdy nie zabraknie im mięsa'' - Andrzej Szyjewski ,,Etnologia religii''
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz