,,Indianie z plemion Irokezów i Algonkinów opowiadają historię o młodej dziewczynie, wydanej na podboje miłosne nocnego gościa, którego uważa ona za swego brata. Wszystko wydaje się zdradzać winnego: wygląd fizyczny, ubranie, podrapany policzek świadczą o tym, że bohaterka mówi prawdę. Formalnie przez nią oskarżony brat oświadcza, iż ma sobowtóra czy raczej kopię, ponieważ łącząca ich więź jest tak silna, iż wszystko co zdarza się jednemu, przenosi się automatycznie na drugiego: podarte ubranie, skaleczenie na twarzy... Żeby przekonać nieufną dziewczynę, brat na jej oczach zabija sobowtóra, ale w ten sposób wydaje na siebie wyrok śmierci, ich losy są bowiem ze sobą związane.
W rezultacie matka ofiary będzie chciała pomścić swego syna, jest bowiem potężną czarownicą, władczynią sów. Jedyny sposób, żeby ją oszukać, polega na tym, że siostra musi połączyć się z bratem, ten zaś będzie udawał sobowtóra, którego zabił. Kazirodztwo jest nie do pomyślenia, toteż starucha nie będzie mogła podejrzewać oszustwa. Sowy nie dadzą się zmylić i zdemaskują winnych, udaje im się jednak uciec'' - Claude Lévi - Strauss ,,Antropologia strukturalna II''
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz