,, […] VI wiek Pierwszy znany wizerunek diabła w sztuce Zachodu
563 Synod kościelny w Braga odrzuca pogląd, jakoby wszechświat materialny został stworzony przez Szatana […]
906 Canon Episcopi nazywa nocne latanie iluzją […]
1180 Heretycy w Besançon oskarżeni o zawarcie paktu z diabłem […]
lata sześćdziesiąte XIII wieku lub wcześniej Pojawienie się sugestywnych obrazów diabła i piekła, na przykład w baptysterium we Florencji […]
1275 Francja, proces heretyków w Tuluzie, wzmianki na temat sabatu złoczyńców z szatanem […]
1324 Irlandia, proces Alice Kyteler oskarżonej o czarownictwo
1326 Bulla papieska ogłasza, że wielu chrześcijan zawarło przymierze z piekłem
1327, 1358 i 1372 Lotaryngia, spalenie tradycyjnych magów […]
1353 Proces heretyków w Tuluzie; wzmianki o nocnych zgromadzeniach i tańcu czarownic […]
1376 Nicolas Eymeric, inkwizytor w Aragonii i Awinionie, w Directorium Inquuisitorum opisuje spotkania heretyków z Szatanem […]
1398 Uniwersytet w Paryżu potępia czarnoksięstwo i nazywa je herezją […]
1419 – 1424 Procesy czarownic w Lucernie i Interlaken w Szwajcarii. Pierwszy raz użyto słowa ‘Hexerei’ na określenie czarownictwa
lata 20. XV wieku Claude Tholosans sądzi ponad 200 czarownic w Briançon w Delfinacie […]
1435 Errores Gazariorum, pierwsza książka opisująca czarownice jako sektę
1435 – 1437 Johannes Nider pisze książkę Formicarius, argumenty za i przeciw kobietom, w niektórych miejscach kojarzy je z kultem diabła […]
1440 – 1442 Martin Le Franc w Le champion des dames kontynuuje debatę na temat kobiet, również łączy je z lataniem i demonami […]
1459 Wielki proces czarownic w Arras
1485 Nieudane polowanie na czarownice zorganizowane przez Heinricha Kramera w Brixen w Austrii
1486 Heinrich Kramer publikuje Malleus maleficarum, dzieło otwarcie oskarżające kobiety i udzielające rad, jak sądzić czarownice
1489 Ulrich Molitor, De lamiis et phitonicis mulieribus, inne ważne i poczytne dzieło o demonologii […]
1508 Kodeks prawny z Bambergu wymienia tylko tradycyjne czarnoksięstwo, nie wspomina o czarownictwie
1510 Cornelius Agrippa von Nettesheim, sławny lekarz i alchemik, wyraża swój sceptycyzm wobec rzekomej mocy czarownic, w 1518 przyczynia się do uniewinnienia kobiety oskarżonej o czarownictwo
1511 Neuer Layenspiegel (‘Nowe zwierciadło osób świeckich’) Ulricha Tennglera, kolejny praktyczny podręcznik ścigania czarownic […]
1516 – 1517 Johann Geiler von Kayserberg wydaje w Strasburgu Die Emeis (‘Mrówki’), gdzie ostrzega przed czarownictwem […]
lata 30. XVI wieku La Suprema, centralny urząd inkwizycji hiszpańskiej, zarządza rewizję wszystkich spraw o czarownictwo prowadzonych przez inkwizytorów
1532 Constitutio Criminalis Carolina, kodeks praw Świętego Cesarstwa Rzymskiego, próbuje sprecyzować okoliczności, w których można stosować tortury; nie wymienia czarownictwa
1538 Hiszpańska inkwizycja przestrzega przed dawaniem wiary Malleusowi […]
1562 Georg Pictorius, profesor uniwersytetu we Fryburgu, wyraża głębokie zaniepokojenie liczebnością czarownic
1563 Johann Weyer publikuje książkę krytykująca postępowanie wobec ‘czarownic’. Prawa dotyczące czarownictwa w Anglii i Szkocji; angielskie prawo uchylone w 1736 r. […]
1580 Jean Bodin, De la démonomanie des sorciers (‘O demonomanii czarnoksiężników’), podstawowy traktat o demonologii
lata 80. i 90. XVI wieku Pierwsza wielka polowań na czarownice w okolicach Trewiru w Niemczech
1581 Johann Fischart w Vom Ausgelasnen Wütigen Teuffelsheer (‘O uwolnionych wściekłych hordach diabła’) wtóruje Bodinowi i innym
1584 Reginald Scot, The Discoverie of Witchcraft, dzieło mocno sceptyczne […]
1589 – 1590 Cornelius Loos protestuje przeciwko polowaniom [na czarownice] w Trewirze […]
1590 – 1591 Jakub VI, król Szkocji, akceptuje polowania na czarownice w swoim królestwie
1595 Nicolas Rémy, główny oskarżyciel Księstwa Lotaryngii, później wchodzącej w skład Świętego Cesarstwa Rzymskiego, publikuje rozprawę Daemonolatrieia (‘Demonolatria’), o niebezpieczeństwie ze strony czarownic
1597 Jakub VI publikuje Daemonologie, groźne ostrzeżenie przed czarownicami
1602 Henri Boguet, Discours des sorciers (‘Rozprawa o czarnoksiężnikach’), kolejne ważne dzieło poświęcone demonologii
1604 Przyjęto nową angielską ustawę o czarownictwie […]
1607, 1620 – 1622, 1629 – 1630 Polowanie na czarownice w Ban de la Roche […]
1611 Martin Antoine Del Rio, Les controuerses et recherches magiques (‘Kontrowersje i badania nad magią’), kolejne dzieło popierające prześladowania
1612 Pierre de Lancre, Tableau del’inconstance des mauvais anges et démons: où il est amplement traité des sorciers et de la sorcellerie (‘Obraz niestałości złowrogich aniołów i demonów z szerokim uwzględnieniem czarnoksiężników i czarnoksięstwa’), dzieło samozwańczego wielkiego łowcy czarownic […]
1623 Papieski śledczy Giulio Monterenzi pisze instrukcje dla inkwizytorów, w której wyraża poważny sceptycyzm wobec dowodów czarownictwa
1624 Paryski parlament żąda automatycznej rewizji wyroków niższych sądów we wszystkich sprawach o czarownictwo
1628 – 1630 Szczytowe nasilenie polowań na czarownice w Niemczech
1631 Friedrich von Spee publikuje protest przeciwko stosowaniu tortur wobec domniemanych czarownic
1634 Egzekucja skazanego za czarownictwo Urbaina Grandiera, księdza i spowiednika ‘opętanych’ zakonnic z Loudun we Francji
1636 Kardynał Francesco Albizzi podróżuje przez Niemcy; wyraża później swą odrazę do palenia czarownic […]
lata 40. XVII wieku Parlament paryski zaczyna odrzucać wszystkie sprawy o czarownictwo […]
1645 Matthew Hopkins przeprowadza wielkie polowanie na czarownice w Essex w Anglii
1646 Wielebny John Gaule, pastor w Great Staughton w Anglii, zaczyna w swych kazaniach potępiać nieprawidłowe użycie dowodów w polowaniach na czarownice […]
lata 70. XVII wieku Wielkie polowanie na czarownice w Szwecji, w których dzieci występowały w roli zarówno oskarżonych, jak i świadków
1682 Edykt Ludwika XIV zniechęcający do procesów czarownic […]
1689 Cotton Mather wydaje w Bostonie Memorable Providences (‘Pamiętne zrządzenia opatrzności’), ostrzeżenie przed niebezpieczeństwem grożącym ze strony czarownic
1692 Cotton Mather wydaje The Wonders of the Invisible World (‘Dziwy niewidzialnego świata’), kolejne ostrzeżenie
1692 – 1693 Procesy czarownic w Salem w Massachusetts
1693 Odwołanie wcześniejszych poglądów przez przysięgłych z Salem
1694 Christian Thomasius, profesor prawa na uniwersytecie w Lipsku a później w Halle, zmienia zdanie na temat czarownictwa i staje się zagorzałym przeciwnikiem procesów […]
1782 Szwajcaria, ostatnia znana egzekucja czarownicy w majestacie prawa’’ - Robert Thurston ,,Polowania na czarownice. Dzieje prześladowań czarownic w Europie i Ameryce Północnej’’
Polecam też posty: ,,Kalendarium czarownic’’, ,,Młot na czarownice’’, ,,Młot na czarownice. Pars tertia’’, ,,Czarownice z Salem’’, ,,Szwedzkie Salem’’, ,,Reginald Scot’’, ,,Obrońca czarownic’’, ,,Diabły z Loudun’’ oraz ,,Jakub I Stuart i czarownice’’.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz