,,Hawaj
jest piękny, Hawaj uroczy
Hawaju
powiedz mi, czy kochasz mnie
Smutku
nie znali, bo się kochali
I
Hawaj kochał ja, a ona go’’
-
Majka Jeżowska, Krzysztof Krawczyk ,,Hawaj jest piękny’’
W
listopadzie
2025 r. przeczytałem książkę amerykańskiego pastora i etnografa,
Williama Drake’a Westervelta ,,Mitologia
hawajska. Legendy o duchach i bogach’’
(ang. ,,Legends
od Gods and Ghosts. Hawaiian Mythology’’)
z 1915 r. Polski przekład autorstwa Tomasza Kupczyka ukazał się
nakładem wydawnictwa ,,Replika’’.
,,William
Drake Westervelt (1849
– 1939) - sekretarz, a następnie prezes Hawaiian Historical
Society. Jeden z najważniejszych autorytetów w zakresie folkloru
Hawajów. Autor wielu książek i artykułów na ten temat. Jego
antologie mitów i legend należą do ścisłego grona
najtrafniejszych ujęć specyficznych hawajskich poglądów na sfery
sacrum i profanum’’ - z blurbu.
Hawaje
są archipelagiem 137 wysp na Pacyfiku, stanowiącym część
Polinezji. Niegdyś były niezależnym królestwem. Dziś należą do
USA jako pięćdziesiąty i ostatni, włączony w obręb tego państwa
stan ze stolicą w Honolulu. Hawajczycy dali światu surfing. Z ich
języka wywodzi się nazwa Wikipedia (hawaj. wiki
– szybki).

Pierwotną
religią Hawajczyków był politeizm. Bóstwa hawajskie nosiły
podobne imiona co ich odpowiedniki na Nowej Zelandii. Autor
utożsamiał Hawaiki, mityczną praojczyznę Maorysów z Hawajami. Na
archipelagu wznoszono bogom świątynie i wykonywano ich budzące
grozę rzeźby. Te obiekty kultu były masowo niszczone wraz z
przyjęciem w 1819 r. chrztu przez króla Kamehamehę I (ok. 1758 –
1819). Znane dziś na całym świecie słowo tabu oznaczało rytualne
zakazy, mające na celu ochronę sacrum. Hawajczycy modlili się do
swoich bóstw. Składali im też ofiary ze zwierząt (kur, świń i
ryb), ale też z ludzi. Postrach budzili mu – łowcy ofiar. Ich
łupem stawali się ludzie, których owionął dym z ołtarzy bogów.
Mana była bezosobową mocą, przenikającą Wszechświat i …
posiadającą liczne odpowiedniki w światach fantasy. Kahunami
nazywano kapłanów i magów, korzystających z many. W hawajskich
legendach mamy sporo bardzo oryginalnych, czarodziejskich rekwizytów;
drzewo wabiące ryby, skorupy kokosów i muszle, służące jako
łodzie i odrastający banan (odpowiednik słowiańskiej bułki
odrostki).

Do
hawajskiego panteonu należały takie bóstwa jak: Ku, Kane, Kanaloa
(bóg morza), Laka (bóg tańca), Kamaka (bóg uzdrowiciel), Lono,
Milu, Keuhuhu (bóg rekinów z Moloka’i), Kalai – pahoa (bóg
trucizn), Hina (bogini Księżyca), Anuenue i jej lokalny
odpowiednik, Kahala (umierająca i odradzające się boginie tęczy),
Maui, Hiiaka i Kamapua. Niektóre z tych bóstw wywodziły się od
ludzi. Lono był początkowo rolnikiem o czerwonej skórze. Nigdy nie
chorował, do czasu, aż skaleczył się swoim narzędziem rolniczym
w stopę. Z kolei Milu, władcy Po, krainy zmarłych był pierwszym
człowiekiem, który umarł.

Znany
w całej Polinezji półbóg Maui był herosem kulturowym. Stwarzał
wyspy, wyławiając je z oceanu niczym ryby na wędkę. Poszerzył
odległość dzielącą niebo od ziemi, umożliwiając tym swobodny
wzrost roślin. Schwytał Słońce i zmusił je do regularnej i
powolnej wędrówki po niebie. Dał też ludziom ogień, przymusiwszy
schwytanego wodza ptaków do zdradzenia sekretu jego rozpalania
poprzez pocieranie drewienek.
Pele,
bogini ognia i wulkanów (na okładce) była córką demona Ku –
aha – ilo, nie mającego rodziców. Przypłynęła na Hawaje z
dalekiej krainy i zamieszkała wewnątrz wulkanu Kilauea.
Kamapua,
przedstawiany jako mężczyzna z głową świni (ucieleśnienie
aspektu boga Kane spulchniającego ziemię uprawną) był mężem
bogini Pele, bądź też – jak podają inne wersje - jej wrogiem.
Pierwszą
mityczną władczynią Hawajów była Ka – ao – mele – mele
(Dziewczyna ze Złotej Chmury). Pochodziła z Kahiki (Kuai – he –
lani).
W
zaświatach zwanych Po zmarli grali w gry planszowe, zajmowali się
zapasami i boksem tak jak za życia. Dusz strzegły smoki i olbrzymie
gąsienice. Wierzono, że pochówek w kraterze wulkanu zapewnia
przemianę w ducha ognia. Aunakue były duchami przodków, które
opiekowały się żywymi. Błąkające się dusze zmarłych jadły
owady (w tym motyle) i pająki, jeśli żyjący nie składali im
ofiar z bananów, ryb i drobiu.
Demonologia
hawajska znała eepa. Były to skrzaty o zniekształconych, kalekich
ciałach. Przypisywano im zbudowanie świątyni zwanej Waolani (Boski
Las).
Inne
karłowate istoty podobne do ludzi, menehune, Autor porównuje do
wróżek. Z rozkazu bogów spędzały noce na wznoszeniu
megalitycznych budowli. Hawajczycy mawiali, że nie ma dla nich prac
niemożliwych do wykonania.
Olbrzym
Hau – pu dysponował nadludzką siłą. Rzucił wielkim odłamem
skalnym w łowiących ryby intruzów z obcego plemienia. W ten sposób
powstał cypel Ka’ena nazwany na cześć wodza zabitego przez
olbrzyma.
Halulu,
ptak ludojad był władcą dalekiej krainy. Każde z piór
pokrywających jego skrzydła było uzbrojone w szpony i potrafiło
polować niezależnie od swojego właściciela. Halulu został zabity
przez herosa Kukali.
Rekiny
mogły przybierać ludzką postać i mieć wspólne potomstwo z
kobietami. Jednym z nich był Nanaue, mężczyzna z zębatą paszczą
na plecach, syn króla rekinów
Ke – moho – alii i zwykłej kobiety, Kalei z doliny Waipio.
Nanaue pożarł piękną dziewczynę na oczach tłumu, aż został w
końcu zabity przez rybaków .
Hawajskie
smoki (mo – o) mogły przybierać postać gadów lub ludzi.
Walczyły o władzę nad wulkanami z boginiami Pele i jej siostrą,
Hiiaką. Mo – o – inanea była smoczą władczynią Kahiki.
Opiekowała się boginią Hiną, którą wydała za boga Ku.
Przypuszczam, że wierzenia te mogły zainspirować amerykańską
pisarkę, Ursulę K. Le Guin (1929 – 2018) do tworzenia postaci
smoków z cyklu fantasy ,,Ziemiomorze’’.
Odpowiednik
węży morskich stanowiły olbrzymie węgorze zdolne zatapiać
łodzie. Heros Lono – kai zabił jednego z nich. Z rozbitej czaszki
węgorza wydobył się ogień, zaś ciało ryby zamieniło się w
ogniste wyspy. Wewnątrz węgorza była uwięziona piękna kobieta
imieniem Waka, która pragnęła poślubić bohatera.
Wśród
fal czyhały również potworne żółwie morskie. Honu i czerwony Ea
atakowały Lono – kai. Heros zabił jednak gady magiczną maczugą,
co upodabnia go do greckiego Heraklesa. Po licznych przygodach Lono –
kai poślubił królową Moloka’i pomimo obietnicy złożonej
wcześniej Wace.
Do
najdziwniejszych istot z hawajskiego folkloru zaliczam zakochaną
parę taro. Te tropikalne warzywa potrafiły latać. Opuściły na
skrzydłach pole wodza wioski Hookeny i przeniosły się do regionu
Kau. Opowieść ta stanowi prawdopodobnie odbicie prawa zwyczajowego,
pozwalającego Hawajczykom przenieść pod władzę lepszego wodza.
Autor
zakończył książkę krótkim biogramem Charlesa Reeda Bishopa
(1822 – 1915); badacza Hawajów, męża księżniczki Bernice
Pouahi i założyciela etnograficznego muzeum, nazwanego jego
nazwiskiem. Bernice Pauahi Bishop (1831 – 1884) ufundowała Szkoły
Kamehanehy w Honolulu, kształcące dzieci i młodzież krajowców.