,,Baśnie są bardziej niż prawdziwe, nie dlatego iż mówią nam, że istnieją smoki, ale że uświadamiają, iż smoki można pokonać'' – G. K. Chesterton
W kwietniu
2015 r. przeczytałem ,,Księgę
smoków polskich'' pióra
historyka i etnologa Bartłomieja Grzegorza Sali, z ilustracjami
Pawła Zycha i Witolda Vargasa, wydaną przez wydawnictwo ,,Bosz''
w serii ,,Legendarz''
w 2014 roku. Akcja prezentowanych w niej legend i baśni toczy się
od czasów pogańskich aż do XIX przeważnie na terenach Polski
(Żmigród, Wleń, Smogorzów, Kraków, Maczuga Herkulesa i Pieskowa
Skała, Staszów, Wąwóz Chłapowski, Strachocin i Las
Strachociński, Zielone Jeziora i Jeglówek, Cieszyn, Żarki, Wójcza,
Warszawa, Łysy Garb, Wodospad Szklarki, Szklarka Poręba, Czerwone
Wierchy i pieniński przełom Dunajca, Wzgórze Świętej Bronisławy,
Zwierzyniec, Wrocław, Jezioro Jeziorak, Wielka Żuława,
Scholtenberg, Iława, Toruń, Baranów Sandomierski, Skwierzyna,
Puszcza Notecka, Gryfów Śląski, Świdnica, Pajęczno, Łyna,
Mikołajki, Śniardwy, Niedźwiedź i Puszcza Kurpiowska), a także
na Rusi Kijowskiej (Żmijowe Wały; system fortyfikacji wzniesionych
przeciwko najazdom Połowców) i na Litwie (Wilno, Żmudź).
Na
kartach książki ożywa cały szereg niezwykłych istot – przede
wszystkim licznych smoków (w tym najsłynniejszy Smok Wawelski i
mniej znany wrocławski Strachota), bazyliszki z Warszawy i Wilna,
pół – ludzka, pół – wężowa czarodziejka Meluzyna (postać
zaczerpnięta z francuskiej legendy rodu de Lusignan), Król Węży
(zwany inaczej Złotogłowcem lub Złoczyniem), wodny wąż Żaltis
(jego imię oznacza po litewsku zaskrońca), aitwar – wężokształtny
demon mieszkający w pasiece na Żmudzi, mówiący lew, który
pokonał smoka z Wójczy (raczej wątpliwe, aby C. S. Lewis znał tę
legendę, ale można dostrzec niejakie podobieństwo do Aslana i
Eustachego zamienionego w smoka), kradnący zboże za pomocą łupiny
orzecha Żytni Żmij z zamku we Wleniu, groźne dla ludzi śląskie
gryfy, olbrzymi pająk z Pajęczna (polski odpowiednik Szeloby,
Ungolianty i Aragoga1
;-), żyjący w mazurskim jeziorze Śniardwy olbrzymi Król Sielaw w
złotej koronie, wreszcie zaś – olbrzymi, piekielny niedźwiedź z
Puszczy Kurpiowskiej. Jest to także historia licznych ludzi
potykających się ze smokami i innymi potworami jak: prawosławni
święci – bracia Borys i Gleb, którzy pomogli nieznanemu z
imienia synowi św. Włodzimierza I Wielkiego ujarzmić w kuźni
Żmija i zmusić go do wyorania Żmijowych Wałów (w innej wersji
legendy występują św. św. Flor i Laur), legendarny, wiślański
władca Krak, szewc Skuba, Staszko (założyciel Staszowa, który nie
zabił smoka, lecz uwięził go pod stertą kamieni, co ma tłumaczyć
ruchy sejsmiczne w rejonie Gór Świętokrzyskich), kaszubski heros
Reszk (zabójca zarówno trzynastu rozbójników, jak też smoka o
trzynastu głowach), książę Leszek – założyciel Cieszyna,
Konrad – zabójca Strachoty, litewska
królewna Egle – żona węża Żałtisa, cieszyński książę
Bolko – mąż Meluzyny, Szklarka – córka szklarza (Liczyrzepa
bronił ją przed karkonoskim smokiem … Krakiem), czarownica Czarna
Księżna z Cieszyna (zamieniła swego syna z węża Złotogłowca
karząc go za miłość do pasterki), góralski heros Perłowicz
(urodzony z perły, zwyciężył węża Złoczynia i poślubił
lilię, owa postać może nawiązywać do postaci Jezusa Chrystusa),
niefortunny czarownik, który zginął w walce z Królem Węży,
masoni, którym ognisty smok znosił pieniądze, Junosza – bohater,
który spalił gniazdo gryfów – ludożerców, rycerz Biały (miał
jasne włosy i zabił potwornego pająka z Pajęczna, czyżby był
jednym z pierwowzorów wiedźmina Geralta?), pruska księżniczka
Gustebalda, która od Króla Ryb otrzymała dar przepowiadania
przyszłości niczym Kasandra od Apolla (wzmianka o tej legendzie
pojawia się w powieści ,,Bliznobrody''
Tomasza Łysiaka), oraz Przemyszko – zabójca piekielnego
niedźwiedzia i założyciel miasta Niedźwiedź.
W
omawianej książce na uznanie zasługują liczne, barwne ilustracje,
oraz multum informacji z zakresu baśni i legend, historii i
geografii podanych w przystępnej i ciekawej formie.
1
Pajęczyce Szeloba i Ungolianta pochodzą z twórczości J. R. R.
Tolkiena, zaś pająk Aragog – z cyklu o Harrym Potterze.
,,mówiący lew, który pokonał smoka z Wójczy (raczej wątpliwe, aby C. S. Lewis znał tę legendę, ale można dostrzec niejakie podobieństwo do Aslana i Eustachego zamienionego w smoka)," Tolkien wygrzebał Gandalfa z Karkonoszy, może Lewis od niego usłyszał. Mówiący lew i smok, wyobrażam sobie walkę rycerzy z takimi godłami xD
OdpowiedzUsuń