sobota, 30 marca 2013

Pismo tinezyjskie


 W wieku przedszkolnym i później, lubiłem książkę Tony’ego Wolfa ,,Leśny ludek i smoki’’. Dwie pierwsze strony przedstawiały Franza Czarnego Skrzata i mieszkańców Smokolandii. Każdy rysunek był podpisany niestniejącym pismem, np. pod wizerunkiem ptaka Świdraka widniał napis YXOSSoo. Zainspirowany tym próbowałem w swym dziecięcym bestiariuszu robić podobne napisy, lecz szybko ich zaniechałem. Pierwszy wymyślony alfabet w swym życiu, alfabet tinezyjski napisałem w 2004 r. i w 2005 r. użyłem go na języku angielskim, ponieważ ucząca go pani Eva ov Scobina kazała pisać w sposób nieczytelny, aby potem można się było wczuć się w rolę egzaminatora na maturze. (,,Nie umiem czytać hieroglifów’’! – powiedziała koleżanka). Nazwa owego  pisma pochodzi od białego orła Tineza Dwugłowego, który po potopie przekazał ów alfabet krasnoludkom, te zaś podzieliły się nim z ludźmi.



Poniżej przedstawiam całość owego alfabetu:

A – ω czytaj: ,,a’’
B – T ,,by’’
C -     ,,cy’’
D -      ,,dy’’
E – I ,,e’’
F -     ,,fy’’
G – Ұ  ,,gy’’
H – ֶ  ,,hy’’
I -      ,,i’’
J – ϋ ,,ji’’
K – Ó ,,ky’’
L – ר ,,ly’’
Ł -     ,,ły’’
M – S ,,my’’
N – V ,,ny’’
O – X ,,o’’
P -     ,,py’’
R – O ,,ry’’
S -     ,,sy’’
T – D ,,ty’’
U - ÷   ,,u’’
V – ψ ,,lilienaya pükeva’’
W -    ,,wy’’
X -     ,,ix’’
Y -     ,,irik’’
Z – ,,zy’’. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz