wtorek, 21 lipca 2015

Jan Prester - narodziny legendy




,,W 1145 roku biskup Syrii napisał zdumiewający list do papieża...

Wasza Świętobliwość!
Mam dobre wieści dla Waszych dzielnych krzyżowców. Pomiędzy Rzymem a Ziemią Świętą leży wiele muzułmańskich państw. Lecz za Persją znajduje się jedno silne państwo chrześcijańskie, które także mogłoby przyjść z pomocą krzyżowcom. 
Rządzi nim król kapłan John Prester. John pochodzi w prostej linii od trzech króli, którzy przybyli z darami dla małego Jezusa. 
John Prester pokonał już niewiernych w Persji i teraz jego armia zmierza do nas. Módlmy się, aby zdążył na czas i pomógł naszym dzielnym rycerzom.

                                                                                      Biskup Syrii

Kiedy te rewelacje dotarły do papieża, ten przekazał zachwyconym krzyżowcom wieść o potężnym sojuszniku. Nikogo nie zdziwił fakt, że przed 1145 rokiem nikt nie słyszał o takim człowieku, a tym bardziej o jego potężnym państwie. Podekscytowanie sięgnęło zenitu, kiedy przyszedł list od samego Johna Prestera.
Tymczasem okazało się, że list był fałszywką, John Prester nigdy nie istniał! [...]

Wasza Świętobliwość!
Nazywam się John Prester i panuję w kraju, który znajduje się za Persją. Staram się rządzić nim jak dobry chrześcijanin, choć jestem najpotężniejszym władcą na ziemi. 
Siedemdziesiąt dwa pomniejsze królestwa uznały moje przywództwo. 
Moje krainy są tak bogate, że nie ma w nich w ogóle ubogich ludzi. Nikt nie musi oszukiwać i kraść, nikt nie popełnia zbrodni. Mam w pałacu magiczne zwierciadło, w którym mogę zobaczyć na życzenie dowolny zakątek mojego państwa. Nie ukryje się przede mną żaden spisek, żadna intryga. 
Posiadam też magiczne klejnoty, z pomocą których panuję nad pogodą, czyniąc ją ciepłą lub chłodniejszą, gdy potrzebuję. Mój kościół powiększa się i kurczy, w zależności od tego, ilu wiernych przyjdzie na mszę. 
Z niecierpliwością czekam dnia, kiedy Wasza Świętobliwość zechce odwiedzić moje królestwo i zobaczyć jego cuda. 
Lojalny chrześcijański przyjaciel Jego Świętobliwości

                                                                          Prester John




[...] Co uczynił papież Aleksander III? Odpisał Presterowi! [...]'' - Terry Deary ,,Strrraszna hostoria. Narwani Normanowie''

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz