,,Proście, a będzie wam dane; szukajcie, a znajdziecie; kołaczcie, a otworzą wam. Albowiem każdy, kto prosi, otrzymuje; kto szuka; znajduje, a kołaczącemu otworzą’’ - Mt 7, 7 -8.
W
listopadzie
i grudniu 2019 r. przeczytałem ,,Bramy
Światłości tom 3’’
- ostatni tom trylogii angel/ epic fantasy Mai Lidii Kossakowskiej.
Akcja
rozgrywa się w: Królestwie, Głębi, na Błękitnych Łanach
(porośniętych niebieską trawą zaświatach gdzie trafiały dusze
zmarłych aniołów1),
oraz w Strefach Poza Czasem (Cinacli, Las Drzew Wszechświata, Kraina
Bestii, Kraina Złotego Wieku, Wielki Erg Światła, Meru, Trytonia,
zaświaty egipskie).
W
finale wyprawy Daimon Frey (Abaddon), Lucyfer i badaczka Sereda
spotykają upragnioną Jasność (Sereda doświadczyła Jej wizji
bezpośrednio i wyszła z niej odmieniona na lepsze), a następnie
powrócili do Królestwa i Głębi.
Książka
jest prawdziwym majstersztykiem wyobraźni zawierającym liczne
nawiązania do najróżniejszych mitologii.
Przemierzając
Krainę Złotego Wieku uczestnicy wyprawy spotkali w niej
hipotetyczne, nieznane ze źródeł pisanych bóstwa prehistoryczne.
Wielka
Macierz była potężną boginią wegetacji podobną z wyglądu do
monstrualnie otyłej kobiety. Jej ciało składało się ze skał,
włosy z roślin, a oczy z jezior. Jej pierwowzorem były neolityczne
figurki tzw. Wenus.
Rogaty
Bóg opiekujący się zwierzętami miał postać potężnego
mężczyzny z porożem jelenia na głowie, odzianego w skóry. Toczył
zażarte walki z Wielką Macierzą, a zarazem oba bóstwa wzajemnie
się dopełniały. Jego pierwowzorem była postać z naskalnego
malowidła.
Przemierzając
rozległą jaskinię oddzielającą Krainę Złotego Wieku od
Wielkiego Ergu Światła, uczestnicy ekspedycji z Królestwa
napotkali duchy budzące lęk w prehistorycznych ludziach będące
upostaciowieniem Mrozu, Głodu, Choroby, Śmierci i Lęku.
Z
mitologii mezopotamskiej (sumeryjskiej i akadyjskiej) pochodzą
Nergal i Ereszkigal. Początkowo Nergal był mało znaczącym bogiem
syryjskim. Chcąc zdobyć władzę nad światem podziemnym uwiódł
jego boginię Ereszkigal, wykorzystał ją i porzucił. Skrzywdzoną
Ereszkigal zaopiekowała się egipska bogini Bastet. Po nastaniu
chrześcijaństwa Nergal stał się jednym z demonów i znalazł
posadę szefa Kongregacji Kary, Kaźni i Wiecznej Miłości czyli
głębiańskich służb bezpieczeństwa. Zasłynął jako
wszechwładny psychopata. Podlegały mu takie równie okrutne
akadyjskie demony jak Rabisu i Namtaru. Prowadził śledztwo
przeciwko Razjelowi podszywającemu się pod nieobecnego Lucyfera. W
lochu Kongregacji został zamęczony anioł Aspaniasz; szpieg z
Królestwa.
Gdy
dobiegła końca ekspedycja Seredy w poszukiwaniu Jasności, Razjel
wyruszył do egipskich zaświatów chcąc przywrócić do życia
widmowego kota Nefera, którego mumię zniszczył Nergal.
Thot
był bogiem Księżyca, magii, nauki i pisma, oraz jednym z sędziów
zmarłych surowo karzącym za znęcanie się nad zwierzętami. Miał
postać człowieka z głową ibisa czczonego. Był przyjacielem
Razjela.
Sinuhe
(Syn
Dzikiego Osła) jest bohaterem egipskiego zabytku literackiego
,,Opowieść
o Sinuhecie’’
z okresu XII dynastii (Średnie Państwo) jak również inspirowanej
nim powieści ,,Egipcjanin
Sinuhe’’
(1945) fińskiego pisarza Miki Waltariego (1908 – 1979). W krainie
mitów egipskich Razjel spotkał Sinuheta razem z żoną Merit i
synem Totem prowadzącego nad brzegiem Nilu karczmę ,,Pod
Ogonem Krokodyla’’.
Set
– bóg
burzy i pustyni, brat a zarazem śmiertelny antagonista Ozyrysa.
Egipcjanie wyobrażali go sobie z głową tajemniczego zwierzęcia
(osła? okapi?) jednak w powieści ma postać brodatego mężczyzny.
Był stałym bywalcem zajazdu ,,Pod
Ogonem Krokodyla’’
gdzie spotkał go Razjel.
Horus
– solarny
bóg,
syn
Ozyrysa i Izydy, który
pomścił śmierć ojca na swym wuju Secie. Przybierał postać
sokoła lub człowieka z głową tego ptaka. Niechętnie odnosił się
do Jasności i pomógł Razjelowi przezeń przymuszony.
Bastet
była boginią kotów. Przybierała postać zwierzęcą (wielkiej
czarnej kocicy), ludzką, lub hybrydalną (kobiety z kocią głową).
Mieszkała w ruinach Bubastis wraz z ogromną rzeszą nieżywych
kotów (w tym z Neferem). Początkowo troszczyła się o swoich
podopiecznych, ale odkąd chciwi egipscy kapłani zaczęli przerabiać
koty na wotywne mumie, popadła w apatię i zaniedbała swoje
obowiązki. Powierzone jej pieczy koty chodziły głodne, brudne i
zaniedbane. Razjel pomógł jej ogarnąć się.
Z
mitologii indyjskiej pochodzą Marutowie; pomniejsze bóstwa burzy,
synowie boga Rudry i krowy Priszni. Sereda wygnała precz Matariśwana
i jego braci za to, że nie powiedzieli jej o zaginięciu Daimona w
dżungli. Marutowie jednak miast powrócić do Meru szli ukradkiem po
śladach ukochanej maharani. Ostatecznie dzięki czarodziejowi
Algiviusowi doszło do pojednania między Marutami, Daimonem i
Seredą.
Muczalinda
mający postać gigantycznej kobry był królem całej rasy nagów.
Niegdyś swym kapturem osłonił przez słońcem medytującego Buddę.
Udzielił gościny anielskiej ekspedycji zmierzającej z powrotem do
Królestwa.
Z
mitologii greckiej pochodzą uskrzydlone konie – pegazy (siwe,
czarne, srokate). Greccy przyjaciele Algiviusa dostarczyli tych
zwierząt w drodze powrotnej do Królestwa.
Z
mitologii węgierskiej pochodzi kraina Operencias Teger, do której
zamierzała się udać Sereda, aby badać znajdujące się w niej
Państwo Wron i Państwo Gryfów 2.
Bardzo
dużo nawiązań w powieści pochodzi ze średniowiecza.
W
kulturze późnośredniowiecznej i nowożytnej dance macabre
(polskie: taniec śmierci, niemieckie: Totentanz) przedstawiał
triumfującą Śmierć, z którą musieli tańczyć przedstawiciele
różnych stanów społecznych. W powieści nazwa dance macabre
odnosiła się do zaklęcia stosowanego min. przez fletnistę z
Hameln do potopienia szczurów, a później do wyprowadzenia z miasta
dzieci. Czarodziej Algivius użył tego czaru, aby bezpiecznie
przeprowadzić Asmodeusza i jego drużynę dżinnów przez Las
Ostrzy.
Perytony
zapożyczone z wierzeń greckich (jak podaje Andrzej Sapkowski w
,,Rękopisie
znalezionym z smoczej jaskini’’
żyły na Atlantydzie) były olbrzymimi, skrzydlatymi jeleniami
rzucającymi ludzkie cienie. Ich przysmak stanowiło mięsa,
zwłaszcza ludzkie.
Mantikory
zapożyczone z wierzeń perskich były straszliwymi hybrydami lwów,
ludzi i skorpionów. Mieszkały w Krainie Bestii a władzę nad nimi
sprawowała królowa. Były okrutnymi drapieżnikami, ale
jednocześnie ceniły honor i odwagę. Kiedy chciały walczyć z
członkami ekspedycji z Królestwa, w obronie anielskich przyjaciół
stanął maleńki Pusio – młody osobnik mantikory adoptowany przez
anioła – czarodzieja Nesanela. Królowa mantikor widząc odwagę i
wierność malucha wraz ze swym stadem oddała mu najwyższe honory i
pozwoliła podróżnikom przejść bezpiecznie dalej.
Mrówkolew
(nie
mylić z rzeczywiście żyjącym owadem z rzędu sieciarek3)
był hybrydą; olbrzymią mrówką o lwiej głowie. W powieści
przypominał wielką mrówkę z jakby ludzką twarzą, włosami
podobnymi do robaków i kleszczami. Mieszkał w piaskowym leju na
Wielkim Ergu Światła gdzie polował na nieostrożne istoty.
Miraj
(almiraj) był bestią podobną do żółtego zająca z rogiem
jednorożca. Polował na inne zwierzęta.
Karkadann
– groźna,
jednoroga bestia, którą obłaskawić mogło jedynie gruchanie
synogarlicy.
Shadhavar
– bestia podobna do antylopy o tylko jednym rogu złożonym z wielu
pustych w środku rurek. Powietrze przepływające przez ten róg
wydawało odgłosy przypominające muzykę wabiącą inne zwierzęta,
które shadhavar zjadał.
Gulon
– skandynawska hybryda kota, lisa i rosomaka, nosząca na głowie
wianek z kwiatów i śpiewająca piosenki. Potrafił pożreć
niewiarygodne ilości mięsa, a potem usuwał z siebie nadmiar
przyjętego pokarmu przeciskając się między rosnącymi blisko
drzewami. Był w stanie pożreć samego siebie. Stał na straży
Zatrutego Źródła. Jego pierwowzorem był rosomak (notabene nazwa
łacińska tego drapieżnika brzmi Gulo gulo)4.
Katoblepas
(grec. ,,patrzący w dół’’) bestia z Etiopii podobna do
wołu o ciężkiej głowie wleczonej po ziemi i zabójczym wzroku.
Zwierz ten żywił się truciznami. Pilnował Zatrutego Źródła.
Leukrokotta
– bestia przypominająca pozbawionego skóry ni to konia, ni to
jelenia, w której szczękach srożyły się ostre listwy kostne.
Potrafiła żywić się skórą zdzieraną z siebie samej. Pilnowała
Róży Mistycznej i Zatrutego Źródła. W nagrodę za wierną służbę
razem z Gulonem i Katoblepasem została zabrana przez Jasność.
Róża
Mistyczna rosnąca
nad Zatrutym Źródłem w średniowiecznej mistyce oznaczała min.
Maryję (symbol ten pojawia się w ,,Boskiej
komedii’’
Dantego). Woda z Zatrutego Źródła; najsilniejsze panaceum w całym
Wszechświecie posłużyło Algiviusowi do uzdrowienia konających
Asmodeusza i Seredy.
Z
mitologii południowoamerykańskich Indian z Ziemi Ognistej zostały
zaczerpnięte słabo poznane bóstwa Jetaita, którym Autorka nadała
wygląd żyjących w ziemi biało – czerwonych robaków. Jetaita
kradły zapasy ekspedycji aniołów, ponieważ same żyły w nędzy.
Spotykamy
również po raz drugi brazylijskiego boga – jaguara Sinaa, którego
Daimon Frey zgodnie z obietnicą, a mimo oporu Gabriela zabrał do
luksusowej dzielnicy Hajos Hakados w Siódmym Niebie.
Z
folkloru białych osadników w USA zostały zaczerpnięte iście
groteskowe psy – siekiery. Miały one głowy w kształcie stylisk
i tułowie przypominające trzonki, oraz rzemienne ogony. Żywiły
się żelazem i próbowały pożreć Gwiazdę Zagłady – miecz
Daimona Freya.
Do
kryptozoologii nawiązuje wypchany yeti stojący w makabrycznie
urządzonej rezydencji Beliala.
W
Głębi Razjel i Belial pili wino z płatków Kwiatów Zła. Jest to
nawiązanie to tomiku wierszy ,,Kwiaty
zła’’
francuskiego poety przeklętego Charlesa Baudelaire (1821 – 1867).
Z
powieści ,,Władca
Pierścieni’’
J. R. R. Tolkien mógł zostać zaczerpnięty magiczny pierścień
Lucyfera strzelający mrokiem. Był on oznaką władzy imperatora
Głębi i pomógł mu pokonać Nergala.
Jest
to powieść o poszukiwaniu Boga, o miłości, przyjaźni,
przebaczeniu i odpowiedzialności (brak odpowiedzialności Lucyfera
kosztował go życie kota Nefera i utratę przyjaźni Asmodeusza).
Zawiera ponadto subtelne wątki antymagiczne (czarodziej Algivius
żałował, że nie dane mu było spotkać Boga, rytuał magii chaosu
odprawiony przez Razjela w Głębi został wprost określony jako
zły, moc Boga jest innego rodzaju niż magia i przewyższa wszelkie
czary).
1
Planety, na których rosła niebieska trawa pojawiają się w
utworach science fantasy Jarosława Grzędowicza – tetralogii
,,Pan Lodowego Ogrodu’’ i opowiadaniu ,,Twierdza
Trzech Studni’’. Przypuszczam, że Autorka mogła zapożyczyć
pomysł na Błękitne Łany od swego męża.
2
Odsyłam do posta: ,,Gryf w mitologii węgierskiej’’.
3
Odsyłam do posta: ,,Sieciarki’’.
4
Odsyłam do postów: ,,Gulon’’ i ,,Legendy o
rosomaku’’.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz