poniedziałek, 2 lipca 2018

,,Kenia''


,, […] Na terenie ob. Kenii odkryto jedne z najstarszych szczątków australopiteków. Od VII w. kolonizacja arabska na wybrzeżu, w 1497 przybycie Vasco da Gamy. Od XVI w. penetracja Portugalczyków, w 1895 ustanowienie bryt. protektoratu nad wybrzeżem (od 1837 we władaniu sułtana Zanzibaru), 1920 – kolonii we wnętrzu kraju. Od 1922 działalność organizacji polit. ludności miejscowej, 1952 – 56 zbrojne powstanie Mau – Mau (gł. Kikuju), w 1960 utworzenie Afryk. Nar. Związku K. (KANU), w 1963 uzyskanie niepodległości. Od 1964 republika. Pierwszym prezydentem został przywódca KANU, J. Kenyatta; po jego śmierci w 1978 władzę objął D. T. A. Moi, 1963 – 64 wojna z Somalią o tereny nadgraniczne. Silne wewnętrzne napięcia polit., w 1982 nieudany zamach stanu i wprowadzenie systemu jednopartyjnego (system wielopartyjny przywrócono w 1991). W latach 90. nasiliły się konflikty na tle antagonizmów plemiennych. K. jest czł. ONZ, Organizacji Jedności Afryk. (OJA), bryt. Wspólnoty Narodów, Afryk. Banku Rozwoju (AfDB); stowarzyszona z Unią Europejską’’ - ,,Encyklopedia Powszechna Wydawnictwa Gutenberga tom XXV Suplement Grancille – kongijski konflikt’’.







W lipcu 2018 r. sięgnąłem po francuski komiks science fiction ,,Kenia’’ duetu autorów – Brazylijczyka Leo (właśc. Luiza Eduarda De Oliveiry) i Francuza Rodolpha (właśc. Rodolpha D. Jacquette). Było to wydanie jednotomowe z 2018 r. zawierające pięć części z lat 2001 – 2009. Jako źródła swych inspiracji Leo i Rodolph wymieniają takich autorów jak: Arthur Conan Doyle (,,Świat zaginiony’’), H. P. Lovecraft (mitologia Cthulhu), Pierre Benoit, Henry Rider Haggard (cykle ,,Ona’’ i ,,Allan Quatermain’’), Bernard Heuvelmans – ojciec kryptozoologii (,,Na tropie nieznanych zwierząt’’), oraz wielu innych ludzi, w tym XIX – wiecznego brytyjskiego podróżnika Davida Livingstone’a.








Akcja rozgrywa się w 1947 r. (czasy Zimnej Wojny) w tytułowej Kenii – wówczas brytyjskiej kolonii (Mombasa, Kilimandżaro, Jezioro Wiktorii, oraz zbudowany na sawannie pałac ekscentrycznego włoskiego ,,barona’’ - hrabiego Valentina Broglia), Wielkiej Brytanii (Londyn) i w ZSRR (Syberia).
Komiks opowiada o przygodach brytyjskiej agentki Katherine Austin – młodej i pięknej kobiety o czarnych włosach. Przybyła do Mombasy aby pracować jako nauczycielka języka angielskiego w miejscowej szkole, lecz jej prawdziwym celem było poszukiwanie uczestników zaginionego safari zorganizowanego przez amerykańskiego pisarza i myśliwego Johna Remingtona. Panna Austin była odważną kobietą, która podobała się wielu mężczyznom. W obronie Murzyna zastrzeliła podkochującego się w niej sowieckiego szpiega, Jacquesa Merlina, który udawał zwykłego nauczyciela języka francuskiego.








W komiksie tym, zgodnie ze starą, europejską tradycją sięgającą już starożytności, Afryka jawi się jako refugium prehistorycznych zwierząt i potworów. W Kenii żyły zwierzęta z różnych epok geologicznych takie jak: indrikoterium (oligocen), diatryma (paleocen i eocen), mamut (plejstocen), ramforynchus, błędnie nazwany pterodaktylem (jura), elasmozaur pływający w Jeziorze Wiktorii (kreda), brachiozaur (jura), uroczy nekrolemur, przez pannę Austin nazywany ,,pluszaczkiem’’ (eocen) i potężniejszy od lwa, gad ssakokształtny cynognat zabity włócznią przez Johna Remingtona (trias).








Oprócz rzeczywistych zwierząt kopalnych w Kenii grasowały też duchy i fantastyczne potwory. Jednym z nich była duża, ogoniasta małpa o złocistej sierści, olbrzymich kłach i twarzy czerwonej jak twarz uakari. Małpa ta pożerała ludzi (w tym niefortunną uczestniczkę safari, Daisy, żonę Johna Remingtona). Przypuszczam, że jej pierwowzorem mogła być kryptyda, zwana diabelską małpą, którą w latach 90 – tych XX wieku miano zaobserwować w Ameryce Północnej (Ohio, Chicago, Wirginia, Luizjana, Nowy Brunszwik, Alaska i Środkowy Zachód USA).
Na uwagę zasługuje również kosmiczny pasożyt podobny nieco do potwornej krewetki (bohaterowie komiksu porównują go do kraba pustelnika), który żył wewnątrz martwych zwierząt i kierował ich zwłokami za pomocą czułków.
W komiksie pojawiają się również kosmici. Zrazu budzą grozę, lecz w ostatecznym rozrachunku okazują się moralnie lepsi od wiecznie skłóconych ludzi. Przekonał się o tym angielski lord Balmer; uczestnik niefortunnego safari, który zamieszkał w wiosce Masajów jako ktoś w rodzaju proroka. Przestrzegali Prawa Gwiazd (prawo naturalne). Przed tysiącami lat uratowali prehistoryczną faunę przed potopem osiedlając ją na afrykańskim płaskowyżu. W XX wieku zwierzęta te wyszły z ochronnych skrzyń – kokonów, a wtedy kosmici pospieszyli, aby je łapać. Te, które były zbyt duże, zabijali promieniami lasera, a potem klonowali. Starali się ukryć kopalną faunę przed oczami ludzkości, aby zapobiec wybuchowi III wojny światowej. Gdy ludzkość dojrzeje do tego, prehistoryczne zwierzęta miały im zostać zwrócone. Tymczasem Kenia była areną wojny wywiadów – brytyjskiego, francuskiego i sowieckiego (jako postać negatywna została ukazana fanatyczna komunistka, Carole Merlin). Wracając do kosmitów – pełnią oni w komiksie rolę jakby aniołów czuwających nad zmierzającym ku przepaści światem ;).
Komiks podobał mi się zarówno od strony fabuły jak i od strony grafiki. Czekam na jego kontynuację noszącą tytuł ,,Namibia’’.