niedziela, 21 kwietnia 2024

,,Poufne rady jezuitów''

 



,,O tym, że niegdyś nie funkcjonowała odrębna nazwa na niepotwierdzone domysły o spisku, świadczy historia falsyfikatu Monita Privata Societatis Iesu. Pamflet ten - znany w języku polskim pod tytułem Poufne rady jezuitów - został przygotowany około 1614 roku i opublikowany po raz pierwszy w Krakowie przez usuniętego z Towarzystwa Jezusowego Hieronima Zahorowskiego. Zredagował on przekonująco brzmiący falsyfikat instrukcji zakonnych mających świadczyć o dążeniach jezuitów do zdobycia jak największej władzy i majątku za pomocą podstępnych metod. Jeden z rozdziałów zawiera na przykład rad, w jaki sposób pozyskiwać majątki bogatych wdów. Jak pisze Janusz Tazbir,

Poufne rady rozpoczęły natychmiast tryumfalny pochód po całej Europie, już w XVII wieku doczekały się pół setki wydań zarówno w łacińskim oryginale, jak w tłumaczeniach na języki nowożytne. W następnych wiekach liczba edycji wzrosła do trzystu. Był to więc najczęściej chyba za granicą wydawany utwór polskiego autora.

[...] Wiele osób wierzyło, że zakon ten rzeczywiście potajemnie rządzi światem albo realizuje tajne zadania imperium hiszpańskiego. [...]'' - Franciszek Czech ,,Spiskowe narracje i metanarracje''



 

,,Ziarno granatu. Mitologia według kobiet''

 

,,Jeśli zaś wypada wspomnieć także coś o cnocie kobiet, które żyć teraz będą we wdowieństwie, to w krótkiej zachęcie zawrę wszystko: wielką będzie chwałą tej z was, która nie okaże się gorsza od własnej natury i o której nie będzie się w ogóle mówiło pośród mężczyzn, czy to, że jest cnotliwa, czy to, że godna nagany’’ - Tukidydes ,,Wojna peloponeska’’ (mowa Peryklesa)



W kwietniu 2024 r. przeczytałem ,,Ziarno granatu. Mitologię według kobiet’’ pod redakcją Pawła Goźlińskiego. Jest to antologia 12 retellingów greckich mitów napisanych z perspektywy ich bohaterek. Napisania ich podjęły się współczesne polskie pisarki: Katarzyna Boni, Elżbieta Cherezińska, Julia Fiedorczuk, Agnieszka Jelonek, Renata Lis, Weronika Murek, Grażyna Plebanek, Joanna Rudniańska, Barbara Sadurska, Dominika Słowik, Aleksandra Zbroja i Aleksandra Zielińska. Książka ukazała się w 2022 r. nakładem wydawnictwa ,,Agora’’, wydawcy ,,Gazety Wyborczej’’.




Akcja większości z tych utworów rozgrywa się w starożytnej Grecji (i w Kolchidzie w opowiadaniu o Medei), jednak bohaterki trzech ostatnich opowiadań żyły w Polsce.



Jokasta została umieszczona w lewackiej dystopii bliskiego zasięgu. Czciła Atenę żyjąc w Polsce rządzonej przez opresyjny katolicki reżim.



Ifigenia (,,I.’’) była bardzo młodą prostytutką, żyjącą we współczesnej Warszawie. Jej wykorzystanie seksualne stanowi odpowiednik złożenia w ofierze.



Kora, córka Demeter pod postacią zabłąkanej zimą w górach turystki, znalazła schronienie i opiekę w chacie Lidki. Bogini nagrodziła jej gościnność, zapewniając nadzwyczajny wzrost uprawianym przez nią roślinom.

Część Autorek pozostała wierna mitologicznym pierwowzorom, inne zaś – jakby widać chociażby powyżej – wprowadziły daleko posunięte reinterpretacje czy wręcz dekonstrukcje mitu.



Eurydyka nienawidziła gamoniowatego Orfeusza, dla którego układała teksty pieśni. Za wszelką cenę chciała się od niego uwolnić. W Hadesie znalazła szczęście z dala od niego i nie chciała wrócić do świata żywych. W końcu przyczyniła się do śmierci nieszczęsnego poety.



Pazyfae była matriarchalną władczynią Krety i kapłanką Wielkiej Bogini. Mężczyźni, w tym sam król Minos, biorący udział w obrzędach na jej cześć, byli poniżani zmuszaniem do zakładania kobiecych ubrań i peruk. Pazyfae miała z wodzem Taurosem syna Asteriona, pierwowzór potwora Minotaura. Asterion nie miał jednak byczej głowy, ani nic potwornego w sobie, był za to przystojnym, silnym i powszechnie lubianym młodzieńcem. Jako czarny charakter została natomiast przedstawiony Dedal, antypatyczny kłamca i szpieg Achajów, narzucających przemocą kult agresywnych, męskich bogów. Co ciekawe nie miał syna, Ikara, za to sam zginął, gdy Helios roztopił wosk spajający pióra na wykonanych przez niego skrzydłach.



Odyseusz został przedstawiony jako okrutnik, pyszałek i marny żeglarz. Do tego nie lubił dzieci, którymi nie chciał się zajmować. Spośród licznych kobiet w jego życiu (żona Penelopa, kochanki Kirke i Kalipso) jedyną, która naprawdę go kochała, była stara piastunka, Euryklea, która zastępowała mu matkę.





Meduza, najstraszniejsza z trzech sióstr, Gorgon, zgodnie z mitycznym pierwowzorem była piękną kobietą, zgwałconą w nadmorskiej świątyni przez Posejdona i zamieniona w potwora przez Atenę. Jej smutny żywot zakończył Perseusz. Mit o niej, w antologii opowiedziany z jej własnej perspektywy stanowi dobrą ilustrację koncepcji kozła ofiarnego jako fundamentu wszystkich mitologii, głoszonej przez francuskiego antropologa René Girarda (1923 – 2015).



Najbardziej spodobały mi się utwory o Demeter i Korze (Elżbiety Cherezińskiej), nimfie Echo, Korze w Tatrach (,,Letniczka’’ Dominiki Słowik) oraz o Kasandrze. W niektórych opowiadaniach rażą mnie lewackie wtręty jak Artemida mordująca nienarodzone dzieci i udzielająca lesbijskich ślubów czy obsceniczny symbol ***** *** w przypisie do opowiadania o Medei.