wtorek, 26 czerwca 2018

Recenzja ,,Tatry''










Poniżej chciałbym zaprezentować recenzję ,,Tatry’’, która została napisana jeszcze przed wydaniem książki:

,,Po napisaniu Wymrocza Tadeusz Klarowski zabrał się za rozwijanie wątków poruszonych w pierwszej książce. 1 Kolejną propozycją autora jest Tatra, osadzona w tym samym mityczno – słowiańskim uniwersum, której powstanie jest zainspirowane postacią królowej Tatry z książki Marii Konopnickiej O krasnoludkach i sierotce Marysi. Autor znów czerpnie pomysły z legend i podań, aby stworzyć na nowo mitologię słowiańską.
Tatra opowiada losy tytułowej królowej Tatry i króla Lecha III, toczących walki z niegodziwym Kościejem. Akcja dzieje się w jedenastej erze, na terenach mitycznej Europy, w której ludzie zaczynają budować osady i kształtować zalążki narodów. Oprócz wspomnianych bohaterów czytelnik pozna też wielu ludzi z tamtej ery oraz nieziemskich istot. Akcja obfituje w bitwy, nagłe zwroty akcji i ucieczki w fantastyczny wymiar, w którym możliwe są inne rzeczy niż w dzisiejszym świecie pozbawionym magii.
Powieść czyta się jako bardzo długą legendę lub książkę fantasy. Na początku lektury nie do końca wiadomo, jak ją traktować – czy przedstawione zdarzenia są całkowicie zmyślone, oparte tylko na motywach zaczerpniętych z innych źródeł, czy może jest to jakieś opracowanie zaginionych ksiąg. Oczywiście nie przeszkadza to w przyswajaniu przygód bohaterów, a wszystkie wątpliwości zostają wyjaśnione w posłowiu. Tadeusz Klarowski ambitnie realizuje swój projekt odtworzenia mitologii słowiańskiej. Biorąc pod uwagę mnogość wątków i postaci pojawiających się w Wymroczu, powieści takich jak Tatra może powstać cała seria. Czytelnicy fantastyki są przyzwyczajeni do lektury całych serii powieści osadzonych w jednym uniwersum i często z niecierpliwością wypatrują kolejnej części, zatem projekt ten ma również szansę na sukces wydawniczy.
W posłowiu autor tłumaczy swoje zainteresowanie mitologią słowiańską oraz swój pomysł na jej tworzenie. Powołuje się także na niewielką liczbę wiarygodnych źródeł na ten temat, które niestety udowadniają, że mity słowiańskie (jeśli istniały) są nie do odtworzenia, zostały zapomniane w mroku dziejów. Za to powstało na przestrzeni wieków wiele dzieł ‘apokryficznych’, podobnych do tych autorstwa Tadeusza Klarowskiego. W posłowiu autor przytacza ich tytuły i autorów wraz z innymi dziełami, które go zainspirowały do pracy. Takiego posłowia brakowało w Wymroczu, warto żeby autor dopisał podobne zakończenie do pierwszej książki, aby poinformować czytelnika o swoich pobudkach, oraz źródłach, z których korzystał w czasie pisania.
W stosunku do pierwszej książki, Tatra jest inna pod względem języka. W Wymroczu było więcej stylizacji staropolskiej i biblijnej, a ta powieść jest pisana w większości współczesnym językiem. Jest on żywszy i dobrze pasuje do przygodowego charakteru książki. […].Tatra będzie świetną książką zapełniającą lukę w legendach i mitach słowiańskich. Podobnie jak Wymrocze powinna spodobać się osobom zainteresowanym historią słowiańszczyzny oraz głównie czytelnikom fantastyki, ponieważ w przeciwieństwie do pierwszej powieści autora jest bardziej przygodowa i ogólnie jest lżejsza w odbiorze’’ - Natalia Bednarz.

Jeszcze raz zachęcam do czytania i pisania szczerych recenzji :).









1 Sprostowanie: ,,Tatrę’’ napisałem znacznie wcześniej niż ,,Wymrocze cz. I’’. Po prostu z całej swojej twórczości dotychczas przekazałem do wydawnictwa Poligraf tylko dwa utwory, ale napisałem ich więcej :).

Jak wydałem królową Tatrę?


,, […] Dobra i litościwa jest królowa Tatra! Ona mgły cienkie przędzie, nagość gór odziewa, wianki z kosodrzewiny wije, na czołach im kładzie. Ona śniegi martwe w jasne potoki zamienia, pola i niziny wodą zdrojową poi, aby wydały plon chleba. Ona orłom siwym uchronę w domu swym daje, a pisklęta ich bezpióre w gniazdach wysokich kolebie. Ona w komorach swych chowa kozicę śmigłą i zakrywa ją przed postrzałem łowca… Ona okiem słodkim w doliny patrzy, kwiat z nich tchnieniem najświeższym od skwarów broni… Ona tka z aksamitnych mchów cudne makaty i wyściela nimi przepaście tajemne. Ona wyżywia lud ubogi, co pól i zbóż nie ma, a dziatki z góralskiej chaty uczy patrzeć w błękit, gdzie ma dom swój… Dobra i litościwa jest królowa Tatra!’’ - Maria Konopnicka ,,O krasnoludkach i sierotce Marysi’’








W czerwcu 2018 r. po wielu latach spełniło się moje wielkie marzenie – wydałem ,,Tatrę’’ w wydawnictwie ,,Poligraf’’. Wiele lat wcześniej próbowałem wydać ją w Fabryce Słów, Runie i Supernowej i innych wydawnictwach, lecz bez powodzenia; ponadto wysyłałem swoje opowiadania o królowej Wandzie ze zbioru ,,Legenda’’ do ,,Nowej Fantastyki’’ i początek trylogii ,,Pawlaczyca’’ na konkurs Doliny Kreatywnej; również bez skutku.
,,Tatra’’ jest powieścią epic fantasy dzielącą się na trzy części różnej długości (,,Misja’’, ,,Wiek Żelazny’’, ,,Ona i on’’) wydane w jednym tomie. Pisałem ją w latach 2003 – 2004. Poniżej chciałbym zaprezentować blurb (informacje na okładce) mojego autorstwa:

,,Czy zastanawialiście się, kim była i co robiła królowa Tatra, nim spotkała sierotkę Marysię? Teraz macie okazję zdobyć tę wiedzę! Czeka was podróż do świata istniejącego przed biblijnym potopem; świata, ‘gdzie cud rozrasta się w zgrozę i bezprawie’ (B. Leśmian); świata mitów i magii, ludzi i najdziwniejszych istot, gdzie u stóp Wielkiego Dębu trwa odwieczna walka dobra ze złem. Być może przejdzie Was dreszcz, gdy zobaczycie, jak bardzo ów zamierzchły świat jest podobny do tego, w którym my żyjemy…

                                                                      *

Tadeusz Klarowski (ur. 1986), szczecinianin, z wykształcenia historyk. Od wczesnego dzieciństwa lubił puszczać wodze wyobraźni. Jego hobby to pochłanianie książek i rysowanie fantastycznych zwierząt. W spektrum jego zainteresowań znajdują się dziedziny wiedzy od zoologii i paleontologii po historię (zwłaszcza starożytną i średniowieczną), antropologię, mitologię i fantastykę ze szczególnym uwzględnieniem fantasy. Trwającą do dziś przygodę z literaturą rozpoczął w trzeciej klasie gimnazjum od napisania poematu dygresyjnego o XX wieku. Od 2003 roku pracuje nad własną synkretyczną mitologią, której nadał nazwę ‘mitologii slawianistycznej’. Nazwa ta wskazuje na wierzenia słowiańskie jako ważne źródło inspiracji. Powieść o królowej Tatrze jest pierwszym utworem z tego uniwersum’’.







Książka jest dostępna min. w księgarniach internetowych, zarówno w Polsce, jak w księgarniach polonijnych w Wielkiej Brytanii, Kanadzie i USA. Choć można nabyć ją też w Smyku, nie jest przeznaczona dla dzieci, ale dla młodzieży i dorosłych.
Kończąc chciałby podziękować wszystkim, którzy we mnie wierzyli i zachęcali do pracy twórczej, jak też wszystkim tym, którzy przyczynili się do wydania ,,Tatry’’. Pozostaje mi serdecznie zachęcić wszystkich Czytelników bloga do jej lektury i pisania szczerych recenzji ;).