sobota, 15 grudnia 2018

,,Legendy polskie. Jaga''


,,Znany jest w folklorze słowiańskim pan lasów, zwany leśnym duchem, ale też borowym lub borutą. […]. Temu leśnemu panu, nieprzyjaznemu wobec ludzi, przydawano niekiedy kobietę, leśną matkę, utożsamianą z Babą Jagą’’ - ,,Życie świata. Dzieje i wydarzenia. Religie i mity 12 Religia dawnych Słowian’’







W grudniu 2018 r. obejrzałem polski film fantasy ,,Legendy polskie. Jaga’’ z 2016 r. w reżyserii Tomasza Bagińskiego. Jego akcja rozgrywa się w XXI wieku w Piekle (Wydział Demonów Słowiańskich) i w Skansenie Wsi Radomskiej.








Tytułową bohaterką jest bogini przyrody Jaga mająca postać zjawiskowo pięknej, młodej kobiety. Jej pierwowzorami były zarówno Baba Jaga, jak też połabska bogini Żywia i ruska bogini Mokosza. Znała czary i potrafiła pokonać w walce uzbrojonych komandosów z Żelaznej Góry. Uciekła ze swej celi w Piekle i schroniła się w skansenie. Boruta dał jej w prezencie miotłę do latania i namawiał do powrotu, a jednocześnie podsycał w niej gniew na ludzi za niszczenie przyrody. Gniew Jagi zaowocował serią kataklizmów mających ukarać ludzkość. Boruta widział w tym szansę na zapełnienie Piekła nowymi duszami, jednak Rokita zauważył, że również słowiański bóg burzy Perun zaczyna uwalniać się z więzienia.








W tym ostatnim jak do tej pory filmiku z cyklu ,,Legendy polskie’’ pojawia się nowa postać. Jest nią diabelska dziewczynka Marysia, która nosiła czarną sukienkę do ziemi i bawiła się okaleczając misia. Jej pierwowzorem mogła być Cicha – żeński demon zarazy w postaci dziewczynki. Z kolei imię tej postaci (zdrobnienie od imienia Maria, a więc imienia Matki Bożej!) może nawiązywać do średniowiecznej koncepcji teologicznej szatana jako ,,małpy Boga’’ (simia Dei).
Przysłowie ,,finis coronat opus’’ w przypadku ,,Jagi’’ sprawdza się w całej rozciągłości. Cała seria ,,Legend polskich’’ bardzo mi się podobała; jest niezwykle oryginalna i zrealizowana przy użyciu nowoczesnych efektów specjalnych. ,,Polak potrafi!’’ - jak mówi inne przysłowie ;).