niedziela, 8 października 2023

Nongqawuse

 




,,Jeszcze bardziej rozpaczliwe wydarzenia miały miejsce w 1856 roku w Prowincji Przylądowej Wschodniej w RPA. Pod wpływem nacisków wywieranych przez wkraczających na te tereny Europejczyków oraz zarazy płucnej bydła, która dziesiątkowała stada, Xhosa zostali nakłonieni przez szesnastoletnią wizjonerkę o imieniu Nongqawuse do zabicia wszystkich zwierząt i zniszczenia upraw. Nongqawuse twierdziła, że w wizji ujrzała dwóch przodków, którzy przekazali jej, że kłopoty plemienia skończą się, jeśli tak uczynią. Masowa rzeź bydła mogła rozwiązać problem zarazy, tymczasowo wywierając wpływ na Xhosa (w końcu tak samo kontrolujemy współczesne epidemie pryszczycy u bydła), jednak zniszczenie upraw pozostawiło populację bez żadnych zasobów umożliwiających przetrwanie. W rezultacie trzy czwarte populacji Xhosa zmarło z głodu z własnej winy, skutecznie i na zawsze unicestwiając całą kulturę'' - Robin Dunbar ,,Religijni. Jak ewolucja wierzeń wpływa na historię i kulturę człowieka?''

 


Skojarzenia z Gretą Thunberg mile widziane...

Maji Majin




 ,,Niemal identyczny scenariusz miał miejsce w południowej Tanganice (kontynentalna część współczesnej Tanzanii) w latach 1905 - 1907, kiedy to zamieszkujące ten obszar plemiona  wszczęły dość krwawe powstanie przeciwko niemieckim władzom kolonialnym. Zryw przeszedł do historii jako powstanie Maji Majin, ponieważ miejscowi zostali przekonani przez szamana Kinjikitile Ngwale, że ten dysponuje wyjątkowym, potężnym lekiem, który zmienia niemieckie kule w wodę (maji w języku suahili). Wszystko, co musieli uczynić powstańcy przed wyruszeniem do boju, to zażycie lekarstwa (a właściwie mieszanki wody, oleju rycynowego i nasion prosa) oraz wznoszenie okrzyków: 'Maji, maji!'' Nie trzeba dodawać, że nie chroniło to przed nowoczesną bronią [...]'' - Robin Dunbar ,,Religijni. Jak ewolucja wierzeń wpływa na historię i kulturę człowieka?''