niedziela, 27 lipca 2025

Turbo Meksykanie

 


,,Kościół trynitarskiego spirytualizmu mariańskiego narodził się w latach dwudziestych XX wieku, choć jego historia sięga kilku dekad wcześniej i wiąże się z postacią Roque Rojasa Esparzy. Mężczyzna ów otrzymał od proroka Eliasza wiadomość, że od teraz narodem wybranym nie są już Żydzi, tylko Meksykanie, a ludzkość wkracza w ostatnie tysiąclecie istnienia'' - Tomasz Pindel ,,Śmierć i inni święci. Ameryka łacińska i jej wierzenia''



 

Zainteresowanych innymi przejawami historycznego foliarstwa w Meksyku polecam wpisy: ,,Meksykańska Atlantyda'', ,,Św. Quetzalcoatl?'', ,,Prekolumbijski Mesjasz'' i ,,Figurki z Acambaro''. 




Plutarco Elias Calles i spirytyzm



 ,,Plutarco Elías Calles, uczestnik rewolucji meksykańskiej, prezydent kraju w latach 1924 - 1928 [...] był zarazem gorliwym adeptem spirytyzmu [...] człowiekiem niezmiernie zainteresowanym duchowością, zaangażowanym w traktowane najzupełniej serio badania nad spirytyzmem. Na organizowanych w jego kręgu seansach spotykały się osobistości życia publicznego - politycy, naukowcy, nawet ówczesny rektor Narodowego Uniwersytetu Autonomicznego Meksyku - przebieg spotkań dokumentowano i protokołowano. Sam Calles był medium piszącym, to znaczy duchy przemawiały przez niego, dyktując mu teksty'' - Tomasz Pindel ,,Śmierć i inni święci. Ameryka Łacińska i jej wierzenia''



 Calles (1877 - 1945) był masonem, którego prześladowania katolików doprowadziły do wybuchu powstania w obronie wolności religii. Występuje jako czarny charakter w filmie ,,Cristiada'' (2012). 

Benito Juarez

 


,,Jednak najbardziej zaskakującym przypadkiem jest religijny kult prezydenta Benito Juáreza [...] gdyby się dowiedział, że trafi na ołtarze - czy raczej ołtarzyki - zapewne byłby mocno skonsternowany, jako zwolennik państwa laickiego i współtwórca radykalnych reform, na przykład tej, w ramach której znacjonalizowano majątek Kościoła katolickiego...'' - Tomasz Pindel ,,Śmierć i inni święci. Ameryka Łacińska i jej wierzenia''




    Na cześć Benito Juareza (1806 - 1872) otrzymał imię przyszły faszystowski dyktator Włoch, Benito Mussolini (1883 - 1945). 

Emiliano Zapata

 


,,Modły wznoszone są także do Emiliana Zapaty, drugiego najważniejszego ludowego przywódcy rewolucyjnego: niektórzy wierni zapewniają, że wcale nie zginął on - jak twierdzą podręczniki - w 1919 roku w zasadzce, tylko wymknął się z niej dzięki poświęceniu towarzysza, łudząco doń podobnego, i do dziś jeździ po górach południowego Meksyku'' - Tomasz Pindel ,,Śmierć i inni święci. Ameryka Łacińska i jej wierzenia''

Pancho Villa

 

 


,,Kultem religijnym darzy się na przykład Pancho Villę, jednego z bohaterów rewolucji meksykańskiej, który miejsce w podręcznikach historii oraz w panteonie bohaterów narodowych ma od dawna zagwarantowane, ale świętobliwy to on na pewno nie był'' - Tomasz Pindel ,,Śmierć i inni święci. Ameryka Łacińska i jej wierzenia''

Św. Toribio Romo Gonzalez

 

 


,,Migrantami opiekuje się też Święty Toribio, ksiądz zamordowany podczas powstania cristeros w 1928 roku, który jednak doczekał się oficjalnej beatyfikacji z rąk Jana Pawła II. Mówi się, że Toribio kręci się po przygranicznej pustyni, zbłąkanym pokazuje drogę, tu i ówdzie podrzuci butelkę z wodą, a jak się do niego pomodlisz, to uczyni cię niewidzialnym dla patroli straży granicznej'' - Tomasz Pindel ,,Śmierć i inni święci. Ameryka Łacińska i jej wierzenia''

Juan Soldado

 

 


,, [...] Juan Soldado, Jan Żołnierz. Naprawdę nazywał się Juan Castillo Morales, pochodził z miasta Oaxaca, czyli z południa kraju, ale służbę pełnił w przygranicznej Tijuanie. W 1938 roku oskarżono go o zabójstwo i gwałt na ośmioletniej dziewczynce i choć dowody jego winy było mocno wątpliwe, a najbardziej obciążające okazały się zeznania byłej kochanki, która twierdziła, że Juan bywał gwałtowny, miejscowa ludność domagała się kary. Pachniało już linczem, sąd zatem zareagował szybko i skazał chłopaka na śmierć. Ledwo ciało skazańca spoczęło w ziemi, wśród ludzi zaczęły krążyć inne opowieści: że z grobu wypływa krew, że jego dusza domaga się sprawiedliwości... Ci sami, którzy chcieli go zlinczować, teraz zaczęli tłumnie przybywać na grób, modlić się i relacjonować cuda skrzywdzonego żołnierza. [...]'' - Tomasz Pindel ,,Śmierć i inni święci. Ameryka Łacińska i jej wierzenia''



Ta meksykańska legenda to właściwie teoria kozła ofiarnego francuskiego antropologa Rene Girarda w pigułce...

Święta Dziewczynka z Cabory

 



,,W czasach rewolucji żyła na przykład Teresa Urrea, czyli Święta Dziewczynka z Cabory, której biografię można uznać za wręcz modelową dla nieformalnych świętych. Była córką Indianki i miejscowego właściciela ziemskiego, który [...] po śmierci matki uznał dziecko za swoje. Teresą opiekowała się indiańska niania La Huila, odgrywająca pożyteczną rolę miejscowej znachorki - czyli curandery. La Huila dostrzegła w dziewczynce uzdrowicielski talent, ale prawdziwym początkiem cudotwórczej kariery stała się domniemana śmierć Teresy. Dziewczynka popadła w coś w rodzaju katalepsji i ostatecznie uznaną ją za zmarłą, ruszyły przygotowania do pogrzebu, ona jednak nagle wróciła do siebie i od tego czasu jeszcze intensywniej zajmowała się leczeniem ludzi. [...] Święta Dziewczynka stała się kimś w rodzaju patronki tych ruchów [rewolucyjnych], co oczywiście nie uszło uwadze rządzących. Teresa musiała uciekać na drugą stronę granicy, zamieszkała w Arizonie i tam dalej prowadziła działalność medyczną i wywrotową. Meksykańskie władze ponoć nawet nasłały na nią zbira, który rozkochał w sobie dziewczynę, namawiał do małżeństwa, a kiedy ta odmówiła - miał ją zgładzić. Plan się nie powiódł, acz Teresa zmarła krótko później na gruźlicę. Jej kult jednak przetrwał i rozwijał się, przede wszystkim na północy kraju'' - Tomasz Pindel ,,Śmierć i inni święci. Ameryka Łacińska i jej wierzenia''