poniedziałek, 22 sierpnia 2022

Tadeusz Kościuszko

 

,,Sława imienia twego aż do nas dolata,

A dźwięk jego tak wzniosły jest i tak wspaniały,

Iż napełnia odgłosem swoim wszechświat cały,

Brzmi wszędzie i brzmieć będzie po tysiączne lata’’

- John Keats ,,Kościuszko’’ (fragment)

 


Tadeusz Kościuszko (1746 – 1817) należy do największych polskich bohaterów narodowych. Uczyłem się o nim po raz pierwszy na lekcji historii w klasie czwartej. Dowiedziałem się również o insurekcji Kościuszkowskiej z 1794 r., o bitwach pod Racławicami (zwycięskiej) i Maciejowicami (przegranej), oraz o bohaterach tego powstania: chłopskich żołnierzach zwanych kosynierami, uzbrojonych w kosy ustawione na sztorc, warszawskim szewcu Janie Kilińskim (1760 – 1819) i chłopie Wojciechu Bartosie (1758 – 1794), który w nagrodę za męstwo otrzymał od naczelnika zagrodę i nazwisko Głowacki. W powstaniu wziął udział również bohaterski Żyd, Berek Joselewicz (1764 – 1809). Później dowiedziałem się, że Kościuszko, podobnie jak Kazimierz Pułaski (1745 – 1779) walczył wcześniej o niepodległość USA i własną piersią zasłonił poddających się brytyjskich żołnierzy, którym Amerykanie nie chcieli okazać litości (przeczytałem o tym epizodzie w powieści Alfreda Szklarskiego ,,Tomek na wojennej ścieżce’’). Na jego cześć najwyższy szczyt Australii został nazwany przez Pawła Strzeleckiego Górą Kościuszki. W gimnazjum przeczytałem poświęconą mu pracę Andrzeja Zahorskiego ,,Naczelnik w sukmanie’’.

W mojej powieści fantasy ,,Pawlaczyca’’ chłopi walczący w 1950 r. z Socjalistycznym Czarnym Zakonem Dziadostwa Polskiego wzorowali się na kosynierach i używali tego samego oręża (odsyłam do postów: ,,Człowiek się skompromitował’’ i ,,Żałgris’ 50, czyli powrót kosynierów’’). Również wymyślona przeze mnie słowiańska wojowniczka, Dobrawa II walczyła taką bronią jakiej używali kosynierzy (odsyłam do posta: ,,Kosynierka’’). W planowanym przeze mnie zbiorze opowiadań, podróżujący w czasie południowosłowiański heros, Żmij Ognisty Wilk weźmie udział min. w powstaniu Kościuszkowskim.




Naczelnik jest również bohaterem cyklu powieści fantastycznych ,,Syn wolności’’ napisanych przez Roberta Kościuszkę.

Śniło mi się, że Kościuszko wstąpił do masonerii, aby mieć pieniądze na finansowanie powstania.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz