wtorek, 26 czerwca 2018

Jak wydałem królową Tatrę?


,, […] Dobra i litościwa jest królowa Tatra! Ona mgły cienkie przędzie, nagość gór odziewa, wianki z kosodrzewiny wije, na czołach im kładzie. Ona śniegi martwe w jasne potoki zamienia, pola i niziny wodą zdrojową poi, aby wydały plon chleba. Ona orłom siwym uchronę w domu swym daje, a pisklęta ich bezpióre w gniazdach wysokich kolebie. Ona w komorach swych chowa kozicę śmigłą i zakrywa ją przed postrzałem łowca… Ona okiem słodkim w doliny patrzy, kwiat z nich tchnieniem najświeższym od skwarów broni… Ona tka z aksamitnych mchów cudne makaty i wyściela nimi przepaście tajemne. Ona wyżywia lud ubogi, co pól i zbóż nie ma, a dziatki z góralskiej chaty uczy patrzeć w błękit, gdzie ma dom swój… Dobra i litościwa jest królowa Tatra!’’ - Maria Konopnicka ,,O krasnoludkach i sierotce Marysi’’








W czerwcu 2018 r. po wielu latach spełniło się moje wielkie marzenie – wydałem ,,Tatrę’’ w wydawnictwie ,,Poligraf’’. Wiele lat wcześniej próbowałem wydać ją w Fabryce Słów, Runie i Supernowej i innych wydawnictwach, lecz bez powodzenia; ponadto wysyłałem swoje opowiadania o królowej Wandzie ze zbioru ,,Legenda’’ do ,,Nowej Fantastyki’’ i początek trylogii ,,Pawlaczyca’’ na konkurs Doliny Kreatywnej; również bez skutku.
,,Tatra’’ jest powieścią epic fantasy dzielącą się na trzy części różnej długości (,,Misja’’, ,,Wiek Żelazny’’, ,,Ona i on’’) wydane w jednym tomie. Pisałem ją w latach 2003 – 2004. Poniżej chciałbym zaprezentować blurb (informacje na okładce) mojego autorstwa:

,,Czy zastanawialiście się, kim była i co robiła królowa Tatra, nim spotkała sierotkę Marysię? Teraz macie okazję zdobyć tę wiedzę! Czeka was podróż do świata istniejącego przed biblijnym potopem; świata, ‘gdzie cud rozrasta się w zgrozę i bezprawie’ (B. Leśmian); świata mitów i magii, ludzi i najdziwniejszych istot, gdzie u stóp Wielkiego Dębu trwa odwieczna walka dobra ze złem. Być może przejdzie Was dreszcz, gdy zobaczycie, jak bardzo ów zamierzchły świat jest podobny do tego, w którym my żyjemy…

                                                                      *

Tadeusz Klarowski (ur. 1986), szczecinianin, z wykształcenia historyk. Od wczesnego dzieciństwa lubił puszczać wodze wyobraźni. Jego hobby to pochłanianie książek i rysowanie fantastycznych zwierząt. W spektrum jego zainteresowań znajdują się dziedziny wiedzy od zoologii i paleontologii po historię (zwłaszcza starożytną i średniowieczną), antropologię, mitologię i fantastykę ze szczególnym uwzględnieniem fantasy. Trwającą do dziś przygodę z literaturą rozpoczął w trzeciej klasie gimnazjum od napisania poematu dygresyjnego o XX wieku. Od 2003 roku pracuje nad własną synkretyczną mitologią, której nadał nazwę ‘mitologii slawianistycznej’. Nazwa ta wskazuje na wierzenia słowiańskie jako ważne źródło inspiracji. Powieść o królowej Tatrze jest pierwszym utworem z tego uniwersum’’.







Książka jest dostępna min. w księgarniach internetowych, zarówno w Polsce, jak w księgarniach polonijnych w Wielkiej Brytanii, Kanadzie i USA. Choć można nabyć ją też w Smyku, nie jest przeznaczona dla dzieci, ale dla młodzieży i dorosłych.
Kończąc chciałby podziękować wszystkim, którzy we mnie wierzyli i zachęcali do pracy twórczej, jak też wszystkim tym, którzy przyczynili się do wydania ,,Tatry’’. Pozostaje mi serdecznie zachęcić wszystkich Czytelników bloga do jej lektury i pisania szczerych recenzji ;).

1 komentarz: