sobota, 30 marca 2013

,,Mitoslavia''





,,Mitoslavia’’ – fantazja z okresu trzeciej klasy gimnazjum i pierwszej klasy liceum, bezpośredni poprzednik mojej obecnej mitologii slawianistycznej. Enkowie byli w niej bogami i takimi ich nazywano. Nie lubię tej fantazji, (do której robiłem rysunki i zapiski), ale wiele z niej zaczerpnąłem. Należy tu wymienić chociażby: podział dziejów na trzynaście er, najwyższego boga  Ageja, smoka Rykara, boga Niepodzielnego (Nepodelnyj Boh), Komnatę Ognia na Wielkim Dębie (pełniła rolę  czyśćca), boginię morza Juratę (jej postać zaczerpnąłem z książki popularnonaukowej Anny Pęczalskiej ,,Złoto Północy’’ o bursztynie), Zajęczan (Lagantropów), mamuny, Kościeja, Tatrę, Rutę, Dobromira (Dobromiła) i jego żonę Drzewicę, potop, Aredvi Milovanę (Milenicę), Gromorodną (Gromoródkę?), Kraka (Grakcha), Wandę, dwugłową Libuszę, Sowiego, który w pierwotnym zamyśle miał przypominać Buddę (uspokajam Czytelnika, że nigdy nie byłem buddystą, ani nikogo do tego nie namawiam), genealogię Mieszka I od Slovona, prarodziców Slavona i Slavię etc. Czytelnik mógłby spytać, dlaczego w moich fantazjach, Libusza miała dwie głowy? Otóż wymyśliłem w gimnazjum, że każdy mieszkaniec królestwa Bohemoslavii miał dwie głowy – jedną bohemijską, a drugą – slavijską, z których każda mówiła we właściwym jej języku. Był to żart nawiązujący do istnienia Czechosłowacji (jeśli w owym kraju ludzie byli dwugłowi, to mieszkańcy ZSRR i Jugosławii musieliby wyglądać jak hydry!). Wymyśliłem też, że smoki z ery trzeciej wyginęły od ukąszeń mrówek – wirusów, przybyłych z przestrzeni kosmicznej (wpływ teorii Macieja Kuczyńskiego), zaś w erze trzynastej królowa Wanda trzymała na swym dworze jako domowe zwierzątko żółwia błotnego, który pisał kronikę, sięgającą czasów od stworzenia świata. W erze czternastej, która dopiero ma nastąpić, Ziemia będzie należeć do ludzi z głowami zwierząt. Wówczas pojawi się Komaryna – ostatnie wcielenie smoka Rykara i zniszczy Wielki Dąb. Ostatecznie jednak, potwór nie będzie miał ostatniego słowa. W 2004 r. w trakcie pisania ,,Tatry. Suplement’’ , napisałem plan wydarzeń ,,Legendy’’, który potem często modyfikowałem. Początkowo ów zbiór opowiadań, wzorowany na ,,Silmarillionie’’ → Tolkiena miał nosić tytuł ,,Mitologia Polaków i innych narodów’’.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz