piątek, 9 października 2020

Adolf Hitler

 

,,Hitler, Adolf, polityk niemiecki. Od 1934 wódz (Führer) państwa niem., dyktator sprawujący niczym nie ograniczoną władzę, od 1938 również naczelny dowódca sił zbrojnych, osobiście odpowiedzialny za zbrodnie systemu nazistowskiego, którego był twórcą. Dzięki ustępstwom bryt. i franc. (…) i współpracy z ZSRR z powodzeniem realizował politykę odwracania skutków Traktatu Wersalskiego, odbudował i rozbudował siły zbrojne, rozszerzył granice Rzeszy (…). Zyskał szerokie poparcie społeczeństwa dzięki szybkiej poprawie gospodarki i likwidacji bezrobocia. Brutalnie rozprawiał się z wszelką opozycją (terror policyjny, obozy koncentracyjne) i Żydami (…). Zawarcie paktu o nieagresji z ZSRR (…) umożliwiło mu napaść zbrojną na Polskę (1 IX 1939) i rozpoczęcie II wojny światowej. Pakt ten zerwał dokonując agresji na ZSRR (22 VI 1941). W krajach okupowanych (do 1944 niemal cała Europa), wprowadził rządy terroru, a wobec Żydów, Cyganów i Słowian stosował ludobójstwo (masowe egzekucje, obozy śmierci). Niem. organom bezpieczeństwa udało się udaremnić kilka zamachów na jego życie, przeżył zamach w lipcu 1944. Popełnił samobójstwo (30 IV 1945) w bunkrze, na terenie otoczonego przez wojska sowieckie Berlina. [...]’’ - ,,Encyklopedia Powszechna Wydawnictwa Gutenberga tom 25 Suplement Grancille do kongijski konflikt’’





 


,, […] W każdym razie żywię w związku z tą wojną osobistą gorącą urazę […] do tego diabelnego małego ignoranta Adolfa Hitlera (…). Niszczy, wypacza, sprowadza na manowce i skazuje na wieczne potępienie owego szlachetnego, północnego ducha […], którego zawsze kochałem i próbowałem przedstawić w jego prawdziwym blasku [...]’’ - J. R. R. Tolkien; list do syna, Michaela z 9 czerwca 1941 r.







Już w wieku przedszkolnym wiedziałem o Hitlerze, II wojnie światowej i obozie koncentracyjnym Auschwitz w Oświęcimiu. W moim rodzinnym Szczecinie na jednej ze ścian widniał napis: ,,Hitler, syfie! Oświęcim poświęcim’’. We wczesnych latach szkoły podstawowej oglądałem w telewizji film dokumentalny o Hitlerze. Wówczas to dowiedziałem się jak wyglądał i jak wielkim ciosem było nie przyjęcie go do Akademii Sztuk Pięknych w Wiedniu. W czwartej klasie szkoły podstawowej usłyszałem od pewnego chłopca słowa piosenki: ,,Mój dziadek zabił psa / Sposobem Hitlera/ […] / Puszek – kłębuszek/ Spalony brzuszek/ No i nie ma psa’’. W klasie piątej na wyjeździe z klasą do Zieleniewa, usłyszałem inną piosenkę: ,,Siedzi Hitler na dachu i pierdzi ze strachu. / Żona Hitlera w kiblu umiera./ Dzieci Hitlera grają w pokera./ Mały Hitlerek ukradł rowerek’’. W trzeciej klasie gimnazjum w podręczniku do historii był zamieszczony – oczywiście wyłącznie do celów naukowych - fragment zakazanej książki Hitlera ,,Mein Kampf’’. W pierwszej klasie liceum na lekcji religii poświęconej sektom, zaproszony przez o. Markusa ov Cosiara zakonnik z Dominikańskiego Ośrodka Informacji o Nowych Ruchach Religijnych dał mi (w celach czysto naukowych) nielegalny polski przekład ,,Mojej walki’’ i powiedział o ruchach neopogańskich, które popadły w neonazizm. Uspokajam, że mimo kontaktu z książką Hitlera nie stałem się neonazistą. Przeciwnie; już wyrywkowo poznane fragmenty w połączeniu z wiedzą poza źródłową tylko utwierdziły mnie w przekonaniu, że napisał ją wariat polityczny. Studiując historię na Uniwersytecie Szczecińskim wiedzę o Hitlerze i III Rzeszy czerpałem z zadanej jako lektura książki Franciszka Ryszki ,,Państwo stanu wyjątkowego’’.






Zarówno w popkulturze jak i w powszechnych odczuciach, postać Hitlera stała się uniwersalnym symbolem zła. Jednak ani przez chwilę nie pomniejszając ogromu zbrodni, których się dopuścił, należy zaznaczyć, że w XX wieku żyli jeszcze więksi ludobójcy (biorąc pod uwagę liczbę ofiar) jak komunistyczni dyktatorzy: Józef Stalin, Mao Zedong i Pol Pot.







W kaszubskich wierzeniach ludowych, Hitler po śmierci awansował w piekle na wysoko postawionego diabła; prawą rękę samego Lucyfera (B. Baranowski ,,W kręgu upiorów i wilkołaków’’, J. Hajduk – Nijakowska ,,Nie wszystko bajka’’).







Postać Hitlera właśnie jako symbol zła, pojawia się też w utworach fantastycznych.







W powieści Witalija Ruczinskiego ,,Powrót Wolanda, albo nowa diaboliada’’ w czasach pierestrojki Hitler i Ewa Braun przybyli z zaświatów do Moskwy na Bal Tyranów.






W popularnym cyklu fantasy pisanym przez Andrzeja Pilipiuka, Jakub Wędrowycz kazał rosyjskiemu dżinowi sprowadzić w nasze czasy Hitlera, aby mógł po powiesić 1. Hitler ukazany jako borykający się z biedą malarz żyjący w podbitych przez carską Rosję Niemczech, pojawia się w opowiadaniu Pilipiuka ,,Wunderwaffe’’ ze zbioru ,,Szewc z Lichtenrade’’ 2.






W serii komiksów ,,Hellboy’’ Mike’a Mignoli pod koniec II wojny światowej Hitler w porozumieniu z rumuńskim wampirem Vladimirem Giurescu zaplanował operację ,,Vampirsturm’’, w wyniku której Niemcy mieli zostać zamienieni w wampiry.

W powieści angel fantasy ,,Twierdza aniołów’’ Małgorzaty Nawrockiej, młody anioł Zielonkawy zastanawiał się czy gdyby król Dawid zabił z procy Hitlera, to czy powstrzymałby wybuch II wojny światowej 3.






Hitler pełni rolę antagonisty w filmie ,,Kung Fury’’ 4, oraz ,,Iron Sky 2. Inwazja’’. W tym ostatnim jest pokryty gadzią łuską i jeździ na tyranozaurze imieniem Blondi 5.

W moim poemacie dygresyjnym ,,Milenium, czyli Nowe Triumfy’’ Jena ov Blackeyova spotkała Hitlera w Armagedonie 6. W napisanej przeze mnie powieści ,,Pawlaczyca’’ Głupota przedstawiła się Mężowi Stanu jako Ewa Reltih – Nilats, zaś w opublikowanej w 2018 r. powieści ,,Tatra’’ przedstawiłem Hitlera jako brunatnego smoka Reltiha.






Zainteresowanych Czytelników odsyłam do postów: ,,Klątwa Tamerlana’’, ,,Heil Hister?’’, ,,Polak, Rusek i Niemiec’’, ,,Legenda o Świętej Włóczni’’, ,,Biały Tygrys’’, ,,Hitler na Księżycu’’, ,,Dawne teorie o Księżycu’’, ,,Nowe przygody Adolfa H.’’, ,,Hitlericon’’, ,,Dariusz Kwiecień’’, ,,My Niemcy’’, ,,Teorie spiskowe na wesoło ;)’’, ,,Prawie jak Riese’’, ,,Marsz dla Życia’’, ,,Kalendarium XX wieku’’, ,,Sny o Hitlerze’’ i ,,Powrót Hitlera’’.






1 Odsyłam do posta: ,,Bohaterski menel, czyli rzecz o Jakubie Wędrowyczu’’.

2 Odsyłam do posta: ,,Szewc z Lichtenrade’’.

3 Odsyłam do posta: ,,Twierdza aniołów’’.

4 Odsyłam do posta: ,,Kung Fury’’.

5 Odsyłam do posta: ,,Iron Sky 2 Inwazja’’.

6 Odsyłam do postów: ,,Triumf Faszyzmu’’ i ,,Triumf Ludobójstwa’’.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz