niedziela, 12 sierpnia 2018

,,Rosarium philosophorum''

Poniżej prezentowany - jako historyczna ciekawostka - poemat alchemiczny pochodzi z 1550 r.









,,Tutaj narodziła się bogata i szlachetna królowa,
Mistrzowie nazwali ją swoją córką.
Pomnaża się, wydaje nieskończoną ilość synów,
Są oni czyści, nieskalani i bez jakiejkolwiek plamy.
Królowa nienawidzi śmierci, biedy.
Przewyższa złoto, srebro, kamienie szlachetne.
Każdy lek, duży i mały.
Niczego na ziemi nie można z nią porównać.
I dziękujemy za nią Bogu w Jego królestwie.
Kobieta naga, cierpię gwałt,
Gdyż moje pierwsze ciało było nieszczęsne.
Nigdy nie zostałam matką
Aż do momentu, kiedy na nowo zostałam stworzona.
Nabyłam więc mocy nad każdym zielem i korzeniem
I stałam [się] zwyciężczynią wszystkich chorób.
Tak poznałam mego syna
I stałam z nim jednością.
Zaszłam więc z nim w ciążę
I urodziłam na sterylnej ziemi.
Stałam się matką, a jednak pozostawałam dziewicą
I zostałam utrwalona w mojej naturze.
Mój syn stał się więc mym ojcem
Podobnie jak Bóg go stworzył w naturalny sposób.
Matka, która mnie wydała na świat
Została przeze mnie powita na ziemi.
Widok tego, co Natura połączyła i zjednała
Został ukryty w łonie góry mistrzów.
Stąd wychodzą cztery jako jedno
W naszym kamieniu Magisterium.
I sześć widziane jako trójca
Przemienia się w zasadniczą jedność.
Temu, kto może dysponować tymi myślami
Bóg powierzył moc
Wyganiania każdej choroby
Z metali i ciała ludzkiego.
Bez boskiej pomocy, nikt nie może budować,
Chyba, że zna siebie do głębi.
Z mojej ziemi tryska źródło,
Z którego wypływają dwa źródełka
Jedno rozpościera się na Wschód
Drugie zaś zmierza ku Zachodowi.
Dwa orły rozpoczynają tu lot i spalają swoje skrzydła
I spadają obnażone na ziemię.
Z powrotem odzyskują pióra.
Księżyc i słońce poddane są źródłu.
O Panie, Jezu Chryste,
Ty, który jesteś stwórcą darów,
Przez Twego tak dobrego Ducha Świętego
Który chowa je, strzegąc,
Ten, któremu przyznaje je wprawdzie
Rozumie całkowicie słowa mistrzów,
By myśleć o przyszłym życiu,
By ciało i dusza zostały mocno złączone
I by wzniosły się ku królestwu ich Ojca.
Oto, czym jest sztuka na ziemi''

- cyt. za: Carole Sédillot ,,ABC alchemii''






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz