,,Pierwsze zło (bliżej nieokreślone) spowodowało, że Istota Najwyższa odeszła do ludzi. Udała się na wschód lub na północ, dochodząc do nieba, gdzie jest Jej mieszkanie. Pierwszy grzech jest rozmaicie wyobrażany: Pigmeje Bambutti uważają, że główną rolę odegrała w nim kobieta, ale mogła w nim też odegrać ważną rolę postać tzw. reprezentanta zła, który ukazał się ludziom pod postacią żółwia lub żaby, by ich zwieść z prawej drogi; Pigmeje Basau za pierwszy grzech uważają spożycie przez ludzi w lesie, czyli poza osadą, upolowanej dzikiej świni; Pigmeje Efa za ten grzech przyjmują spożycie przez ciężarną kobietę owocu z drzewa ti'i, Jorubowie z Nigerii za pierwszy grzech przyjmują współżycie synów z młodszymi żonami ich ojców lub też dokonanie kradzieży bądź zabójstwa; według Pagwe i Nupoe z Zambii pierwszym grzechem było polowanie na zwierzęta nie w tym miejscu, które wyznaczyła Istota Najwyższa; Kondowie z Afryki Wschodniej źródła zła upatrują w spożyciu bawolego mięsa zamiast pokarmu roślinnego, którym z nakazu Boga mieli się odżywiać. Konsekwencją pierwszego grzechu była śmierć'' - ks. Andrzej Zwoliński ,,Duchy Afryki''
piątek, 22 maja 2020
Grzech pierworodny w mitologii afrykańskiej
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz