,,A więc po wszystkich innych stworzeniach […] stworzony został człowiek, i to, jak czytamy, podług obrazu Boga i na Jego podobieństwo. Nie należy jednak doszukiwać się tego podobieństwa w specyfice ciała, albowiem ani Bóg nie ma postaci ludzkiej, ani ciało ludzkie nie jest podobne Bogu. Owe podobieństwo co do obrazu odnosi się tylko do przewodnika duszy, do ducha, albowiem duch w każdym indywidualnym człowieku został stworzony podług jednego prowadzącego Ducha Wszechświata jako PRAOBRAZU1 [archetypu]'' – Filon z Aleksandrii ,,De Opificio Mundi''.
Z
pojęciami archetypu i toposu zetknąłem się po raz pierwszy w
liceum na lekcjach języka polskiego. Pojęcie archetypu odgrywało
dużą rolę w psychoanalizie Carla Gustava Junga. W liceum myślałem,
że owa teoria jest jednym z dowodów na istnienie Boga, który miał
stworzyć archetypy i umieścić je w zbiorowej podświadomości, aby
dzięki nim ludzie różnych kultur mogli łatwiej przyswoić sobie
prawdę zawartą w Ewangelii. Później jednak dowiedziałem się, że
watykański dokument ,,Jezus
Chrystus dawca wody życia''
z 2003 roku wymienia Junga wśród ojców założycieli New Age, a
zdaniem o. Posackiego niektórzy jungiści dopatrujący się w
archetypie Cienia szatana jako ,,ciemnej
strony''
Boga popadli w satanizm, zaś sam Jung jak podaje hasło w
,,Encyklopedii
'Białych Plam'''
kontaktował się z diabłem, którego nazywał Filemonem.
Jakich
archetypów i toposów występujących w teorii Junga, mitologii
greckiej i ,,Biblii''
można się dopatrzeć w mojej twórczości?
Archetyp
Cienia w zbiorze opowiadań ,,Dom''
jest reprezentowany przez upostaciowiony Brud, który kierując się
pychą zbuntował się przeciwko Dziadkowi i Babci, został pokonany
przez odkurzacz Celmara i za karę strącony do Piwnicy. Tam knuł
przeciwko Dziadkowi, razem z takimi personifikacjami jak Smród, Kurz
(Herr Kurz, który w Berlinie zalegał w bunkrze Hitlera), Kał,
Nędza, Nieład, Strzykawka (symbol narkomanii), Palisław
Antyzdrowiecki (symbol uzależnienia od palenia papierosów),
Krwistonos Antyrodziniecki (symbol alkoholizmu), Invectivius
(uosobienie przekleństw), Pleśń, Wilgoć, Plamy i Lepkość. Kurz
pod postacią ubranego na czarno mężczyzny molestował seksualnie
służącą Hel, lecz pokonała go za pomocą odkurzacza. W
historyczno – fantastycznej trylogii ,,Pawlaczyca''
archetyp Cienia reprezentuje diabeł Astarot, którego zaczerpnąłem
z opisu sabatu w ,,Kordianie''
Juliusza Słowackiego. Ukazywał się min. w postaci nagiego anioła.
To z nim w 1800 roku zawarł pakt wiejski psychopata Atanazy Konida,
chcący mieć zaczarowaną siekierę umożliwiająca wymordowanie
ludzkości. Astarot namówił także Heńka de Slony do sfałszowania
dokumentów, a także służył komuniście i czarownikowi Jerzemu
Plaptoniusowi. Z jego rozkazu przybrawszy postać pielęgniarki
próbował zabić leżącego w warszawskim szpitalu Pana Sołtysa. W
1979 roku rzucił przekleństwo na Polskę, aby Polacy nie wcielali w
życie nauk bł. Jana Pawła II. Panicznie bał się Matki Boskiej i
odmawiania Różańca. W mitologii slawianistycznej wszystkie istoty
zostały stworzone jako dobre, lecz niektóre świadomie wybrały
zło. Pierwszą z takich istot była Matka Żmyja – Garafena z
kosmicznego Oceanu, stworzona przez boga Niepodzielnego. Pełna pychy
namówiła do buntu inne węże i smoki z Oceanu, które zniszczyły
świat zwany Bujanem, zaś wokół boga Niepodzielnego wybudowały z
białych kamieni kolisty mur zakreślający granice naszej galaktyki.
Później gdy z serca Niepodzielnego wyłonił się bóg Agej i
stworzył Enków, czyli swoich Posłańców (starokrasne ,,enkił''
znaczy anioł) część z nich wybrała nieposłuszeństwo i
otrzymała nazwę Čortów.
Ich prowodyr sam sobie nadał bluźnierczy tytuł Czarnoboga
(Białobóg to inne imię Ageja). Mitologia opowiada o czterech
wcieleniach Czarnoboga: purpurowo – złotym smoku Rykarze (jego
imię jest onomatopeją i pochodzi od ryku), wężu Gorynyczu,
którego cielsko zamieniło się w łańcuch górski oddzielający
Europę od Azji, smoku z Vovel zabitym przez analapijskiego szewca
Skubę, oraz o wielkim, zielonym wężu Zeltysie, który ma pojawić
się u schyłku obecnej ery trzynastej. Ów gadokształtny władca
demonów został pokonany piorunem Jarowita i przykuty łańcuchem
wykutym przez Swarożyca do korzenia Wielkiego Dębu. Każdej wiosny
Jarowit pierwszym wiosennym grzmotem wzmacnia łańcuch, lecz jego
ogniwa nieubłaganie słabną. Rykar zerwał łańcuch, wyszedł na
powierzchnię i przeobraził się w węża Gorynycza w erze
jedenastej, zaś Gorynycz przybrał postać smoka z Vovel w erze
trzynastej. Zatopił Atlantydę, Lemurię i Mu po śmierci Leszka II
Płodnego, króla Analapii. Odbierał cześć boską od awarskich
najeźdźców uciskających Rox i Analapię. Čorty
mieszkały pod korzeniami Wielkiego Dębu w pełnej ognia i smoły
krainie zwanej Čortlandem,
lub Čortieńskiem.
Świtę piekielnego smoka tworzyły min. Licho, Czarny Pies, Kania,
Paskuda Zalotnik, Obłędek, Przegrzecha, ojcowski potwór Vrouga,
Mara, mamuna Locha, wąpierze, na których czele stał imperator
Amwir, Mieczywład, Kłobuch, Zbreźnia Dzikofiejew, Farel, Fantazma,
Opses, Harab Myśliwiec, Cicha, wodnik Perepłut, Zgrzecha
Niedowiarek, Araf, ały, ażdachy, oraz wiele innych. Dwa
slawianistyczne apokryfy do Čortów
zaliczają Borutę i Welesa. Owe demony z Enków najbardziej obawiały
się Jarowita i Mokoszy.
Archetyp
Wielkiej Matki reprezentują trzy Enki: Mokosza, Dziewanna Šumina
Mati (Leśna Matka) i Jurata. Mokosza łączy w sobie cechy perskiej
Ardwisury Anahity, egipskiej Izydy, greckich Gai, Afrodyty, Demeter i
Ateny, ale także Maryi. Nosiła też imiona Mat' Syraja Ziemla,
Aradvi, Aredvi, Sura, Milda i wiele innych. Na jej cześć nazwana
została Góra Aredvijska w Imalainie – najwyższy szczyt Ziemi
(obecnie Mount Everest w Nepalu). Ma postać nadludzko pięknej
kobiety o długich, blond włosach i niebieskich oczach. Poświęcone
jej kolory to biel i zieleń, z kwiatów zaś symbolizują ją lilie.
Jest żoną Świętowita; ma moc odzyskiwać dziewictwo. Z jej łona
wyszły Biała Żmija i wąż Abajow; gady, których jad stanowił
panaceum. Ożywiając swe odbicie w lustrze stworzyła Juratę, w
erze czwartej urodziła Banika – pierwszego krasnoludka, oraz
Światogora – pierwszego olbrzyma, zaś w erze dziewiątej z jej
łona wyszły rusałki, wodniki, wiły i żmijowie. Opiekowała się
uprawami, kobietami i dziećmi, często widziano ją z kądzielą. Do
jej atrybutów należą również złoty łańcuch i diament o
dziesięciu kolcach (pierwowzorem tych przedmiotów był różaniec).
Słowianie czcili ją jako obraz miłosierdzia jedynego Boga –
Ageja. Jej siostra Dziewanna posiada cechy greckiej Artemidy i
rzymskiej Diany. Jest nadludzko piękna, ma jasnobrązowe, lekko
kręcone włosy. Jej atrybuty to łuk, strzały, biały jednorożec i
złota korona zdobiona wizerunkiem dudka. Jest żoną Boruty. Mieszka
z nim w chatce w Rokitnickim Siole na bagnach dzisiejszej Białorusi
i ma moc odzyskiwać dziewictwo. W erze trzeciej namalowała i
ożywiła ptaki (w tym Enków – białe orły Tineza i Tineza
Dwugłowego, oraz czarnego orła Ridana). W erach od czwartej do
ósmej z jej łona wyszli leśni Enkowie (suka Żweruna, biały ryś
Deneb, biały ryś Ovov Tęczookinson, nietoperz Sirrah, sarni kozioł
Rogaś, Wiłkokuk, Kunetej, małpa Liczyrzepa, niedźwiedź Arktur,
Dzik z Jeziora, Biała Locha z Irlandii, a także Kłobuch i Zbreźnia
Dzikofiejew, którzy zostali Čortami),
leśne zwierzęta i obdarzone rozumem hybrydy ludzko – zwierzęce
takie jak np. Zajęczanie, Żbiczanie, Lynxowie i Neurowie
(wilkołaki). Opiekuje się lasami, broni dobrych istot przed
strzygami i innymi potworami. Jurata (Aredvi
Maris)
może nasuwać skojarzenia z grecką Amfitrytą. Niewyobrażalnie
piękna, miała długie czarne włosy i niebieskie oczy. Władała
morzami i oceanami, a jej bursztynowy pałac mieścił się na dnie
Morza Srebrnego (obecnie Bałtyk). Słowianie i Bałtowie czcili ją
ponadto jako obraz sprawiedliwości jedynego Boga – Ageja. Jej
atrybuty to: złoty trójząb, ozdoby ze złota i szafirów, suknia
wyszywana bursztynem, suknia uszyta czarodziejskim sposobem z
morskiej piany, kolczyki z paciorków brązowego bursztynu,
zaczarowany bursztyn ,,Pryzmat''
(Prisimatus)
wyświetlający rzeczy teraźniejsze, przeszłe i przyszłe, wielka,
trójgłowa foka Ceta i morski potwór Indrik. Jest żoną Swaroga
(aby wypróbować jego miłość przybierała postaci różnych
morskich zwierząt) i matką Swarożyca. Stworzyła dla niego Enków:
Anatolija Rdzeniejewa (personifikację rdzy), Śledziurę (człowieka
z głową śledzia) i Hetmana Fal. Urodziła morskie zwierzęta i
istoty rozumne takie jak rak Estinus, syreny, trytony, okeanidy,
Oxiowie, Wydrzanie i morskie upiory. Opiekuje się rybakami,
żeglarzami, rozbitkami, lecz kiedy walczy z morskimi potworami
służącymi Czarnobogu, mają miejsce sztormy. Jej namiestnikiem
władającym Morzem Śródziemnym jest żmij – książę Lamia.
Archetyp
Ojca według Junga wiąże się z bardzo bogatą symboliką. W
poemacie ,,Czarna
księga Welesa''
niebo jest zbudowane z niebieskiego krzemienia, stąd pioruny
powstają na tej samej zasadzie co iskry. Jednak w większości
tekstów slawianistycznych, to co widzimy jako błękit nieba jest po
prostu barwą otaczającego Ziemię, kosmicznego Oceanu, zaś
widoczne na nocnym niebie gwiazdy to coś w rodzaju błędnych
ogników na bagnach. Strażnikiem Słońca jest Swaróg. Każdego
ranka rozpala Słońce na wyspie z chmur, aby oświetlało świat,
zaś wieczorem gasi je sypiąc weń piasek (widzimy to jako zachód
Słońca), po czym schodzi na dno Morza Srebrnego, aby w bursztynowym
pałacu przebywać ze swą żoną Juratą. Piorun jest bronią
Jarowita, zwanego też carem Perunem i Perkunem (nawiasem mówiąc w
Szczecinie żyje bardzo piękny pies noszący imię … Perkun).
Jarowit – Perun zabija Čorty
i potwory włócznią Perkalą i mieczem Vatrą, my zaś widzimy to
jako błyskawice na burzowym niebie (gdy grzmiało Poleszucy mówili,
że ,,Bóg
się gniewa'').
Ponadto w błyskawice są uzbrojeni cwałujący konno po burzowym
niebie synowie Jarowita i Perperuny Dodoli Gromorodnej, zwani
Jeźdźcami Ognistego Pioruna. Ich imiona to: Borowit, Borzywit,
Rujewit, Rugiewit, Prowe, Prawo, Piorun, Grom i Grzmot. Wiatr jest
tchnieniem skrzydlatego Enka, Pochwista, zwanego też Strzybogiem.
Jego żoną jest skrzydlata syrena Meluzyna. Pochwist powołał
pierwszy zakon rycerski – latających rycerzy stuha. Jako przykłady
broni w mojej twórczości można by wymienić zarówno strzelający
piorunami pistolet ,,Etna
Limited''
Taty i Mjöllnir
– młotek wujka Alosia z Elbląga, ukradziony przez szczura
Swarszczura (,,Dom'),
brzytwę i karabin Pana Sołtysa, gruziński rewolwer i
Cyrklowachlarz Jana Czarnego, siekiery i kosy chłopów z
,,Pawlaczycy''
walczących z Dziadostwem, miecz ,,Gloria
Christi''
należący do św. Bogdala – króla Analapii, liczne inne miecze i
maczugi należące do słowiańskich i przedsłowiańskich bohaterów
mojej mitologii (np. bardzo 66 – okowa maczuga Margusa, króla
Valkanicy), czarna szabla Boruty, trójząb Juraty, tryzub
Rybołowa, łuki
Dziewanny i Dziwicy, czarodziejska ciupaga z Crinixu zdobyta przez
królową Tatrę i zniszczona za radą białego rysia Deneba,
zakończone ludzką czaszką berło Kalin – cara (wzorowałem je na
orężu Białej Czarownicy) itd. Dodać należy, że maczugi herosów
były tak ciężkie, że podnieść mógł ją wyłącznie
właściciel. Wśród licznych czarodziejów (szerzej omówię ich
przy archetypie Maga) występuje min. sam druid Merlin, który
odradzał królowi Arturowi atak na chrześcijańską Analapię.
Wśród licznych książąt można by wymienić sogdiańskiego
królewicza Wrzosa, syna i następcę słowiańskiego króla Żmija
Ognistego Wilka, a także wcześniej żyjących synów Tatry i Lecha
III – białego Mieczysława, żółtego Burusa i czarnoskórego
Przerośla – Żyrwaka, tudzież Rutego – następcę tronu
Orlandu, który odbył podróż do Azji i Afryki razem z Lechem III i
Oxiem, Kellu Simi – Abö.
Wśród zwierząt będących atrybutami męskiej siły występują
np. byk Mikolec poświęcony Welesowi, lwy (czarny lew Polesza, biały
lew Strażnik Wielkiego Dębu znajdujący się w godle Czech), orły
(biały Tinez uwieczniony w godle Polski, czarny Ridan z godła
Niemiec, biały Tinez Dwugłowy z godła Serbii, dwugłowy Szaszor z
godła Rosji, a nawet Garuda z godła Indonezji), sokoły (bliźniaczy
Enkowie Lelum i Polelum – wykluci z jaja złożonego przez
kosmiczną łabędzicę Ładę zapłodnioną przez raka Estinusa),
konie (np. biały Śnieżywit należący do Świętowita, czarny
Zamor – Zmórz użyczający grzbietu Welesowi, Nürman
– czarny jednorożec Kościeja, Zebra – wierzchowiec
afrykańskiego króla Barnuma, Szarko króla Margusa, Burhaszka
Dobryni z Dzikich Pól, Zagroba – uratowana od śmierci klacz Żmija
Ognistego Wilka, mówiący Homel Ilji Muromca, Tarpan królowej
Wandy), z ,,męskich''
rośliny zaś – dęby np. Baublis, który na Wolinie był
odpowiednikiem Drzewa Wiadomości Dobrego i Złego, czy dąb Karako,
na którym zginął Teost Car Słońce.
Archetyp
Starego Mędrca w poemacie dygresyjnym ,,Milenium,
czyli Nowe Triumfy''
reprezentuje Rok 1999. Jest to personifikacja Starego Roku. Miał
siwą brodę, zaś ubrany był na szaro, w strój podobny do mnisiego
habitu. Przepasany był żółtą szarfą z napisem 1999. W noc
sylwestrową 1999 roku zjawił się w mieszkaniu nastoletniej
szczecinianki, Jeny ov Blackeyovej i zabrał ją do Armagedonu w
Izraelu, aby pokazać jej Triumfy – orszaki postaci ważnych dla XX
wieku. W Armagedonie obronił Jenę przed chcącym ją ,,upupić''
profesorem Bladaczką, zaś gdy widzenie się skończyło, powrócił
z Jeną do Szczecina i umarł na jej oczach. W zbiorze opowiadań
,,Dom''
omawiany archetyp reprezentuje Dziadek. Opowiada zadziwiające
historię wnukom, udziela mądrych rad całej rodzinie, interpretuje
zawiłe wypowiedzi Wyroczni Domowej (Telewizora) zaś w czasie
zjazdów domowych Rycerzy Prostokątnego Stołu staje się
odpowiednikiem Merlina (w tym czasie Tata wchodzi w rolę króla
Artura). W powieści ,,Pawlaczyca''
ów archetyp reprezentują dwaj mężczyźni, a ponadto stara i mądra
kobieta – znachorka Stara Babucha. Pan Atanazy Konida (jego
pierwowzorem był Obi van Kenobi) był psychopatycznym mordercą
ocalonym przez Maryję od potępienia i pokutującym w czyśćcu.
Przybył z czyśćca do Pawlaczycy aby zostać ojcem chrzestnym
Łukasza Skyjłyckiego. Nauczał Łukasza i jego siostry Lawendcyję
o Bogu. W 1950 roku jego pokuta dobiegła kresu, wstąpił do nieba w
czasie bitwy chłopów z Dziadostwem. W 1979 roku chłopi z
Pawlaczycy pojechali do Warszawy na spotkanie z bł. Janem Pawłem
II. W tekście powieści pojawiają się jego autentyczne wypowiedzi.
Pan Sołtys uratował życie Papieżowi w czasie zamachu
zorganizowanego przez Plaptoniusa, a potem bł. Jan Paweł II
odwiedził go w szpitalu. W mitologii slawianistycznej archetyp
Starego Mędrca reprezentuje Enk Occopirnus. Ma postać starego
rycerza i jest nauczycielem Jeźdźców Ognistego Pioruna. Opplan
(Opolon)
był królem Aplanu, ojcem Lecha III. Wydziedziczony przez Kościeja
zamieszkał na Księżycu, gdzie żył jako pustelnik. W czasie Nocy
Kupały przybył ,,jajem
płomienistym''
(rodzaj statku kosmicznego) na Ziemię, do Torenia w Montanii, gdzie
zlecił 14 – letniej Tatrze misję obalenia Kościeja. Filozof
Evoliusz z Apapu (jego pierwowzorem był kontrowersyjny, włoski
filozof Julius Evola) był mistrzem Lecha III, lecz w Tatrze jego
nauki budziły przerażenie. Głosił ideę walki kultur wysokich z
kulturami niskimi, nie stawiał żadnych ograniczeń w stosowaniu
przemocy i nawoływał do wojny odrodzonego po długiej wojnie Aplanu
z Presmanią; nowym, potężnym państwem stworzonym przez Kościeja.
Tatra, popierająca innego filozofa, miłującego pokój Skibka
Owłosionego z Aplanu zamierzała obalić i uwięzić Kościeja bez
wywoływania wojny, za pomocą przewrotu pałacowego dokonanego przez
specjalnie wyszkolonych w tym celu wojowników, o co sprzeczała się
ze swym mężem. W tym samym czasie, w mieście Rum leżącym między
Jawą a Snem urzędował arcykapłan Wajdan Hipocentaurus, któremu
nadałem wiele cech bł. Jana Pawła II. Chiron Hipocentaurus (imię
tej postaci zaczerpnąłem z mitologii greckiej) był przyjacielem i
doradcą greckiego króla Jeszy (z pochodzenia Słowianina) żyjącego
u schyłku ery dwunastej. Starym Mędrcem był również grający na
lirze dziad Bojan z Roxu, który niesprawiedliwie wygnany, poznał w
czasie swojej tułaczki samego Mojżesza i osiadłszy w gościnnej
dla wszelkich wygnańców Analapii stał się praojcem ślążańskiego
plemienia Dziadoszan. Swoistym anty - ideałem Starego Mędrca jest
Zagros z Tmu – Tarakanu, nauczyciel Artura Apostaty, syna św.
Bogdala, króla Analapii. Zagros wywarł zły wpływ na swego
wychowanka, który pod jego wpływem porzucił chrześcijaństwo,
przyjął mroczną religię z Tmu – Tarakanu (kult Karalucha, Ognia
i Smoka), oraz zaczął krwawo prześladować analapijskich
chrześcijan i wyznawców Ageja i Enków.
Archetyp
Jaźni zdaniem Junga wyobraża mandala składająca się z takich
elementów jak krzyż, liczba 4 i koło. Analapowie i inni Słowianie
używali znaku kras
(znanego też jako ,,ręce
Boga'').
Ów symbol był umieszczony na piersi białego orła Tineza
widniejącego w godle Analapii. Symbol ten miał oswoić Słowian z
widokiem prawdziwego, chrześcijańskiego Krzyża. Piast, chociaż
poganin uczcił krzyż znaleziony w ruinach pałacu Popiela II
Gnuśnego (scena zainspirowana ,,Opisaniem
świata''
Marco Polo). Świętowit, najmądrzejszy z Enków posiadał cztery
twarze (niektórzy artyści przedstawiali go z dodatkową, piątą
twarzą na czubku głowy). Cztery oblicza posiadał również
Swarożyc; syn Swaroga i Juraty, Enk władający ogniem i pierwszy
kowal, oraz mający postać dębu Poretinus – Drzewowid; kronikarz
Enków. W kręgach tańczyły Wiły pozostawiając po sobie wydeptaną
trawę.
Archetyp
Niewinnego w powieści ,,Pawlaczyca''
reprezentuje autystyczne, niewinnie cierpiące rodzeństwo Staś i
Faustynka de Slony. W mitologii slawianistycznej przykładem tego
archetypu jest prawy Teost; wcielony Swaróg, który razem ze swym
królestwem padł ofiarą złego czarownika Amosowa.
Archetyp
Sieroty reprezentuje Aredvi Milovana (jej pierwowzorem była sierotka
Marysia). Była dziewczynką o długich, rudych włosach. W wypasaniu
gęsi pomagał jej pies Misiek (Ursiś).
Przyjaźniła się z królem krasnoludków Błystkiem – Likostinem,
kronikarzem Kosą Oppmanem (Koszałkiem Opałkiem), Podziomkiem i
innymi skrzatami. Przygarnął ją chłop Skrobek przez Celtów zwany
Scrovainem. Gdy jej gąski wydusił lis Sadełko, udała się w
podróż do Montanii do sanktuarium jytnas królowej Tatry i
wyprosiła u niej wskrzeszenie ptaków. Po latach Aredvi Milovana
została kapłanką królowej Tatry.
Archetyp
Męczennika w powieści ,,Pawlaczyca'' reprezentuje
autystyczne rodzeństwo Staś i Faustynka de Slony, zamordowane przez
Dziadostwo, oraz prymas Stefan Wyszyński, uwięziony przez
komunistów i w więzieniu kuszony przez diabła. W erze dziewiątej
za panowania rozpustnej królowej rusałek Goplany III, Mokosza
zstąpiła na ziemię, aby ostrzec pogrążoną w grzechach rasę
toropiecką przed nadchodzącą zagładą. Nie została wysłuchana z
powodu zatwardziałości serc tych, których miała ostrzec. Z żalu
pękło jej serce i zatopiło cały świat smołą, kładąc kres
cywilizacji toropieckiej. W erze jedenastej Teost Car Słońce
został pochwycony przez czarownika Czerwonego Wiaczesława Amosowa,
po licznych torturach powieszony na bezlistnym dębie Karako i
zabity. Kaztia, siostra Tatry została w czasie rozruchów w
Śnieżelicy porwana do haremu Kościeja i rzucona na pożarcie
drzewnemu potworowi Grabiukowi. Bracia Belsk i Kallap z Aplanu,
którzy wzięli udział w wyprawie Dobryni przeciwko wężowi
Gorynyczowi, pozwolili się spalić ogniem z paszczy smoka Puczajki.
Ofiara z ich życia miała moc zamienić Gorynycza w pasmo górskie
oddzielające Europę od Azji. Analapijska królowa Wanda, która
bawiąc w Rzymie za czasów Nerona przyjęła chrzest, została w
rozkazu arcykapłana Wisława zasztyletowana i wrzucona do Visany.
Śmierć męczeńską za wiarę w Chrystusa poniósł również św.
Chrystolubiec, który przyjechał z Wandą z Rzymu, święte
Wiesnołka i Wiesnowka, Tytus – biskup Nesty oraz nawrócona
czarownica Danika z Vompierska (za panowania Artura Apostaty w
Analapii), a także św. Maria Mariewna; królowa Roxu, którą
zamordował handlarz niewolników Kościej III.
Archetyp
Wojownik reprezentują takie postaci jak: komunista i mag Jan Czarny
(w 1950 r. udał się do piekła, aby pożyczyć od Śmierci kosę na
bitwę z chłopami z Pawlaczycy), Żołnierz (w 1979 r. przyjechał
czołgiem do Pawlaczycy i sam jeden zdobył Fort Marksa, obalając
tym samym wieloletnie rządy Dziadostwa), lynxyjscy powstańcy
Gerlach i Krywań (na ich cześć nazwano szczyty górskie),
lynxyjscy królowie Uralisław i jego syn Rysza (pierwszy pokonał
żbiczańskiego króla – tyrana Latavca, drugi zaś zabił potwora
Czudę - Judę), neuryjski król Nyria II Azor, zmiennokształtny
wodnik Volch Alabasta (odparł najazd Nagów na królestwo
toropieckie), rusałki – wojowniczki Nastazja i jej córka
Walaszka, które ubiły wielką ilość potworów, murzyńscy herosi
Nubi i Mngvi (pierwszy z nich założył zakon ludzi – lampartów,
drugiemu zaś towarzyszyła oswojona mngva), Dobrynia z Dzikich Pól
(wyruszył zabić węża Gorynycza, który porwał orską królewnę
Zabawę Putiatiszną), Relio Skrzydlaty (towarzyszył mu biały
gryf), valkanicki król Margus, puański król i mag Barannus, Jovan
(wzorowany na Berenie z ,,Silmarillionu''), Żmij Ognisty
Wilk, zaczerpnięci z bylin Ilja Muromiec i Alosza Syn Wołwcha,
Jarosław – wychowany przez Scytów Słowianin służący królowi
Sarmatów, Jesza – słowiański powstaniec przeciwko uciskowi ze
strony samrackiego króla Atamrasa, analapijscy królowie Wizimir i
Krak, Kadłub (przodek bł. Wincentego Kadłubka), który walczył ze
strzygami za panowania Lestka II z rodu Piastów, oraz tatrzański
rozbójnik Janosik, którego Żmij Ognisty Wilk napotkał podróżując
w czasie.
Archetyp
Wędrowca reprzentują Lynx Rysie Uszko i niedźwiedź polarny Tar –
Alatyr Lorenzkraft badający Białopolskę, aplański król Lech III
(w czasie misji dyplomatycznej do króla tygrysów przemierzał
Białopolskę, Ułan – Raptor, Sinea, Ibetain, Imalain, Bharację,
Seylan i Tassilię, cały czas tęskniąc za swą żoną Tatrą i
dziećmi) krobacki król Mato (wyruszył do Afryki, aby walczyć ze
smokiem czerwiem podgryzającym korzenie Wielkiego Dębu), celtycki
król Atlantydy Manaman, pochodzący z wyspy Man (odkrył nazwane
jego imieniem wyspy na północ od Terra Australis Incognita) oraz
Sowi z Liteny, który razem ze swą żoną, rusałką Marychą i
giermkiem Giżą odbył długą podróż w poszukiwaniu Nawi Jasnej
(klucz do jej wrót znalazł w trzewiach dzikiego wieprza o
dziewięciu śledzionach).
Archetyp
Maga reprezentuje ród Amosowów (należeli do niego min. wodnik
Wacław Amosow, pierwszy mąż królowej czarownicy Malkieš
Lysarayaty, Czerwony Wiaczesław i Czarny Ładysław), Kościej
(widział odległe rzeczy w magicznej, kryształowej czaszce z
kontynentu Sonor), Koźma (nadworny mag króla Gwoździka,
prześladowca Żmija Ognistego Wilka), Hermes Trismegistos, Utu Syman
z Burus (potrafił zamawiać sztorm korzystając z ,,Księgi
Salamandry''), Krabat (nadworny czarodziej analapijskiego króla
Wizimira), oraz Mofez z Liteny (kochanek czarownicy Daniki z
Vompierska).
Archetyp
Senex, czyli Starca reprezentują odpowiadająca za medycynę Enka
Złota Baba (w niektórych mitach posiada sędziwego męża Znachora
– Władcę Chorób i córkę Bolnicę; ich pierwowzorami byli
oczywiście Asklepios i Hygieja). Złota Baba i Znachor jako jedyni
Enkowie podlegają starości (Weles czasem też przybierał postać
starca Mikoły).
Archetyp
Trickstera reprezentuje Čort
złodziei - Kłobuch, syn Boruty i Dziewanny, który zszedł na złą
drogę. Przypominał człowieka z głową i ogonem lisa. Był
najlepszym złodziejem w dziejach świata. Mimo, że należał do sił
zła, ocalił życie Tatrze, wyrywając ją z paszczy gigantycznego
szczupaka z Burus (15 m długości), za co otrzymał cięgi od króla
wąpierzy Erydana. Jego brat Liczyrzepa był Enkiem. Miał postać
łokisa – fikcyjnej, europejskiej małpy o ludzkiej twarzy
(częściowo wzorowałem go na indyjskim Hanumanie). Zasadniczo
zaliczał się do sił dobra, mimo to lubił płatać figle i
zdarzało mu się niszczyć uprawy. Podobnie jego przyjaciel Banik –
syn Świętowita i Mokoszy, praojciec wszystkich krasnoludków. Z
ludzi jako trickstera można traktować aplańskiego króla Lecha
III, który odniósł druzgocące zwycięstwo nad wojskami Kościeja,
wciągając go w zasadzkę na lodach jeziora Mamir w Burus (jego
pierwowzorem było jezioro Mamry w Polsce). Opisując to zdarzenie
nawiązywałem do zwycięstwa Aleksandra Newskiego nad Krzyżakami na
lodach jeziora Pejpus. Należy też wymienić analapijskiego króla
Lestka I Złotnika, który za pomocą fortelu pokonał samego
Aleksandra Wielkiego. Wielokrotnie wciągnął go w zasadzce za
pomocą atrap wojowników w drewnianych zbrojach pomalowanych złotą
i srebrną farbą. Tricksterem ukaranym był analapijski książę
Mykita, syn króla Jurandota. Miał wielu braci, zaś następcę
tronu miały wyłonić wyścigi rydwanów. Mykita rozsypał kolczaste
kule, które okaleczyły niepodkute konie rywali (konie trickstera
miały podkowy). Oszustwo się wydało, gdy królewicze Leszek i
Sławdar, wyłączeni z wyścigów z powodu młodego wieku, ścigali
się pieszo po torze wyścigowym. Leszek mimo poranionych stóp
wygrał wyścig i został królem w miejsce Mykity. Trickster został
ukarany przez ojca zagłodzeniem na śmierć, mimo wstawiennictwa
zwycięskiego brata.
Archetyp
Dedala reprezentuje zapożyczone z mitologii chińskiej rodzeństwo
Jü
i Nü
– wa. Żyli oni w erze dziesiątej i przewodzili plemionom, które
później założyły kraj Sinea. Brat i siostra nauczyli
Sineańczyków pisma, oraz używania muszli porcelanek jako
pieniędzy. Żyjący na początku ery jedenastej Teost Car Słońce,
wcielony Swaróg wynalazł metalurgię (sprawił, że z nieba spadły
żelazne kleszcze kowalskie), pismo, monogamiczne małżeństwo
(Amosow rozpuszczał o nim oszczerstwo, że cudzołożne kobiety
palił w piecu), podzielił dobę na 24 godziny, udomawiał dzikie
zwierzęta i wysyłał ekspedycje badawcze. Biały orzeł Tinez
Dwugłowy po potopie objawił krasnoludkom pismo, dziś zwane
tinezyjskim, którego używać zaczęli ludzie. Wreszcie w erze
trzynastej w obronie Analapii przed najazdem Karola Wielkiego wielce
pomógł żydowski kupiec Hersz Procovia (Prochownik), który
wynalazł proch. Jego synem był Abraham Prochownik, późniejszy
król Analapii.
Archetyp
Niobe reprezentuje Leśna Matka – Dziewanna, która u schyłku ery
ósmej, po zagładzie cywilizacji Neurów żaliła się przed Agejem,
że jej dzieci, rasy rozumnych hybryd ludzko – zwierzęcych zamiast
żyć w zgodzie walczyły między sobą. Żbiczanie wymordowali
Zajęczan, Lynxowie Żbiczan, Neurowie Lynxów, im samym zaś upadek
przyniosła inwazja węży z kosmicznego Oceanu. Dziewanna płacząc
prosiła Ageja, aby odebrał jej tytuł Rodzicielki Istot Rozumnych
(Ortica
Sapientu),
bo nie mogła już dłużej znieść bratobójczych wojen między
swym potomstwem.
Archetyp
Orfeusza reprezentuje szetlandzki król Orfej, wyprowadził swą
zmarłą żonę Izabelę z włości Morskiego Welesa, i który gościł
na swym archipelagu króla Błystka z dworem, Aredvi Milovaną i
wolińskiego księcia Barnima Maczugę, przez Arabów zwanego
Madżakiem. Postać króla Orfeja zaczerpnąłem z mitologii
celtyckiej. Innym wielkim pieśniarzem był starzec Bojan z Roxu.
Postacią
w pewnej mierze podobną do Prometeusza jako dawcy ognia był jeden z
pomniejszych Enków; Püsterich,
który w erze dziesiątej dał Novalsowi i Aivalsie – pierwszej
parze ludzi ogień, zdobyty na bagnach i nauczył czcić Swarożyca.
Do Prometeusza można też porównać Tatrę, która trzy razy była
torturowana z rozkazu tyrana Kościeja, i której poświęcenie
odebrało łotrowi nieśmiertelność, oraz Frant Prometej. Ten
ostatni u schyłku ery dwunastej walczył przeciwko pierwszemu
imperium Sarmatów o wolność dla Słowian. Później popadł w
konflikt z greckim królem Jeszą i został przez niego przykuty do
skały w Górach Jasowskich, które na jego cześć nazwano Prometem.
Nawiązanie
do archetypu Chaosu występuje w zbiorze opowiadań ,,Dom'',
gdzie opowiadał dwójce wnucząt: ,,Na
początku moje życie było chaosem; bezładną mieszaniną
niezgodnych nasion, skłóconych żywiołów''.
Odpowiednikiem
Olimpu jest Wielki Dąb (Drayad
Gracilis)
– drzewo pełniące również funkcję axis
mundi,
tak jak skandynawski Yggdrasill. Korzenie Wielkiego Dębu sięgają
czeluści Čortieńska,
zaś jego korona jest podporą nieba. Wśród jego gałęzi mieści
się zbudowany z czerwonego drewna dwór zwany Domem Enków
(Enkohaz),
a w jednej z jego komnat mieści się miejsce bezpośredniego
przebywania boga Ageja. Motyw Wielkiego Dębu występuje również w
inspirowanych mitologią słowiańską powieściach Juraja Červenáka.
Odpowiednikiem
Parnasu, a właściwie anty – Parnasem był dwór Kościeja, który
niczym Stanisław August Poniatowski organizował obiady czwartkowe
dla artystów popierających jego tyranię. Uczestniczyły w nich
głównie miernoty, które za wikt i opierunek zdradzały piękno,
prawdę i dobro.
Archetypy
Hadesu i Wysp Szczęśliwych znajdują odzwierciedlenie w opisie
Nawi, czyli zaświatów. Był to archipelag stworzony przez Welesa w
erze pierwszej, zamieszkany przez nimfy nawki i wodne ptactwo navaci,
którego wodzem był Lelek. Nawia składała się z trzech mniejszych
archipelagów leżących na górskim jeziorze w górach Atlas.
Pierwszy z nich to Nawia Jasna – odpowiednik raju, drugi Nawia
Ciemna – odpowiednik czyśćca i Nawia Čortów
(Čortnawia)
zarezerwowana dla potępieńców. Sędzią dusz był Weles
zasiadający na złotym tronie pośród bagna. Na jego sądzie
Mokosza broniła dusz, a Čart
o ludzkim ciele i koźlej głowie oskarżał je.
Archetyp
Arkadii, a także Edenu reprezentuje wyspa Wolin; dziś należąca
do Polski. Na owej to wyspie, w erze dziesiątej Jarowit stworzył ze
strzałki pioruna pierwszą parę ludzką – Novalsa i Aivalsę. Oni
sami i ich potomstwo żyli na Wolinie w wielkim szczęściu i
niewinności otoczeni miłością Enków. Kres złotemu wiekowi
ludzkości położyło złamanie zakazu w postaci zjedzenia żołędzi
z dębu Baublis do czego namówił wąż Tat' (wcielone Licho).
Wówczas to ludzie pogrążyli się w pysze i nienawiści i zaczęli
wyrzynać się między sobą, aż przyszła katastrofalna zima
kończąca erę dziesiątą.
Postacią
w pewnej mierze wzorowaną na Maryi jest jytnas Perperuna Dodola
Gromorodna. Była kobietą z rasy ludzkiej, którą w erze dziesiątej
poślubił sam Jarowit (w czasie ich wesela wynaleziono słowiańskie
tańce ludowe). Była matką Jeźdźców Ognistego Pioruna i Kurki.
Kiedy młoda ludzkość pogrążyła się w licznych niegodziwościach
i Enkowie zamierzali ją za karę wyniszczyć, Perperuna nie
zapominając o swym ludzkim pochodzeniu wyprosiła u Jarowita
darowanie kary (przypomina więc również królową Esterę). Kora
Pokrova – jedna ze Słonecznic, córek Juraty i Swaroga (jej
siostry to Saule, Pomorzanna, Rujana i Helena) żyła na samym
początku ery jedenastej nad rzeką Nilus. Poślubiła garncarza
Zdenka, lecz zachowała dziewictwo. Urodziła i wychowała Teosta
Cara Słońce; wcielonego Swaroga. Gdy ów zwyciężył śmierć,
zabrał swą matkę do Domu Enków rydwanem zaprzężonym w żar –
ptaki. Wreszcie Maryja pojawia się w erze trzynastej, kiedy to
objawiła się w lesie Mieszkowi I i poleciła mu przyjąć chrzest
(zainspirowane historią objawienia Matki Boskiej z Gwadelupy bł.
Juanowi Diego).
Archetyp
Judasza reprezentuje żyjący na początku ery jedenastej
Wilkogłowiec (człowiek z głową wilka) imieniem Niegodzijasz.
Teost wykupił go rubinem utworzonym ze swojej krwi z niewoli
królowej Asasynek z Sindu. Niegodzijasz mimo że doznał od Cara
Słońce dobroci, sprzedał go czarownikowi Amosowowi za …
kaszankę. Gdy Teost zginął na dębie Karako, Wilkogłowiec
zwymiotował kaszankę i pełen rozpaczy, nie przyjmując
przebaczenia ze strony Kory, dał się zjeść drzewnemu potworowi
Grabiukowi.
Archetyp
św. Marii Magdaleny reprezentuje Kwietna – piękna kobieta o ciele
utworzonym z kwiatów (drugim z jej pierwowzorów była Bloddeuwedd z
mitologii celtyckiej). Została sprzedana przez kochanka do zamtuza.
Z powodu uprawiania prostytucji wyrósł jej ,,ogon
po siedmiokroć hańbiący''.
Teost obronił ją przed strelą Godynem i uwolnił od hańbiącego
ogona. Kwietna została wierną uczennicą Cara Słońce.
Archetyp
Hioba reprezentuje żyjący w erze dwunastej na terenach dzisiejszej
Białorusi bogacz Lubomir Uładzimirowicz. Jego historia niemal
toczka w toczkę powiela biblijny przekaz o Hiobie. Słowiańskiemu
Hiobowi Agej ukazuje się jako bezlistne drzewa, które leczy jego
rany i … tu dalsza historia się urywa.
Archetyp
mistrza i uczniów reprezentuje Teost, wokół którego gromadzili
się rybak Petrysław Janisłavić (jego pierwowzorem był św.
Piotr), Jurek (odpowiednik św. Jana Ewangelisty), Kwietna, nietoperz
Mysko (powstał z myszy, która zjadła chleb pobłogosławiony przez
Teosta), oraz Niegodzijasz, który zdradził mistrza. Do archetypu
należy również żyjący na początku ery dwunastej mądry wołwch
Kuda Sitinicz i jego uczeń młody Jeż Czerniawicz (wiele ich
dialogów zostało spisanych w ,,Gołębiej
Księdze''),
oraz wojownik Żmij Ognisty Wilk, który był mistrzem dla
tchórzliwego giermka Tórza.
Archetyp
Apokalipsy przedstawia zarówno opowiadanie ,,Ragnarök''
ze zbioru ,,Dom'',
jak również proroctwo Maricy, jednej z Wieszczyc Losu (miała to
być taka słowiańska apokalipsa). Obecnie mamy erę trzynasta, po
niej zaś nastąpi jeszcze era czternasta (ostatnia). Kiedy to się
stanie, nie wiedzą tego nawet Enkowie, tylko sam Agej to wie.
Wówczas zapowiedziany ognistymi znakami na niebie, Czarnobóg zerwie
się po raz ostatni z łańcucha i przybierze postać zielonego węża
Zeltysa. Służyć mu będzie trzech niezwykle potężnych tyranów:
Bimbas – król Strasznej Góry, Jancykryst (jego matka Siwjela już
szyje dlań koszulę) i czarnoksiężnik Bekira z Babilonu, którzy
napełnią świat terrorem, będą szerzyć zepsucie i zniszczą
środowisko naturalne. Nakażą czcić bożka Wodnika, zaś z morza
wyjdzie smok Ninel. Wówczas trzykrotnie zabrzmi głos Złotego Rogu.
Za pierwszym razem nastaną plagi żuków, szerszeni i komarów. Za
drugim przyjdzie katastrofalna zima. Za trzecim zwierzęta będą się
pocić krwią. Przyjdą prorocy Jemioł i Janioł, aby wzywać do
pokuty błądzącą ludzkość, lecz nie zostaną wysłuchani.
Bimbas, Jancykryst i Bekira będą walczyć z Arcykapłanem z Grodu
Wilczycy; będą usiłowali go przekupić, lecz ów pozostanie wierny
prawdzie. Potem przyjdzie Król Zachodu, który obudzi głosem
złotego rogu uśpione wojsko i w wielkiej bitwie zabije Bimbasa i
Czarnoksiężnika. Zeltys zginie w starciu z Morzą, ,,niewiastą
potężniejszą od wszystkich bogiń'',
która zdepcze jego łeb. Z jej łona wyjdzie ogień, który oczyści
ziemię. Čort
Farel będzie uciekał pod postacią jaskółki, lecz zginie w
szponach białego orła Tineza. Potem na mocy wyroku wydanego w
Osefie nad Cedrową Wodą przyjdą Potop i Pożar, które doszczętnie
zniszczą skalaną Ziemię. Nastanie nowe stworzenie. Na zeschłym
dębie wyrosną jabłka, a Król Zachodu powiesi na jego gałęzi
tarczę. Arcykapłan z Grodu Bliźniąt złoży w jego cieniu ofiarę
z kołaczy i miodu. Przeminie wiara w Ageja i Enków. Tekst zdaje się
mgliście zapowiadać wieczne panowanie Jezusa Chrystusa.
Archetyp
miasta rozpusty (w ,,Biblii''
reprezentowany przez Sodomę, Gomorę, Niniwę, Babilon i Rzym)
ilustrują Sybaris w Apapie (Tatra spaliła zaczarowane świńskie
skóry Sybarytów zmuszając ich tym samym do bycia ludźmi), Tmu –
Tarakan nad Morzem Ciemnym (starożytny gród piratów, czczących
Karalucha, oraz uprawiających czarną magię), a także Presnau –
stolica imperium Kościeja (pierwowzorem tego grodu była Bruksela).
Archetyp
kuszenia występuje w zbiorze opowiadań ,,Dom''
(Kurz kusił pokojówkę Hel), w ,,Pawlaczycy''
(Astarot kusił uwięzionego prymasa Stefana Wyszyńskiego) i w
,,Tatrze
(sęp Napkś, którego pierwowzorem był Karol Marks kusił Tatrę
obietnicą wyjedzenia jej mózgu przez nos, co miało dać w
rezultacie beztroskie, bezmyślne życie; jednak królowa skręciła
ptaku głowę. Opisując tą scenę inspirowałem się ,,Pasją''
Mela Gibsona).
1
Podkreślenie : T. K.