Głupie prawo, ale prawo :P. W ostatniej chwili powiem tylko: raz sierpem raz młotem w tęczową hołotę!
piątek, 11 października 2019
Herosi św. Izydora
,,Herosami są nazywani mężowie niejako powietrzni i godni nieba z powodu mądrości i dzielności'' – św. Izydor z Sewilli ,,Etymologiarum sive Originum libri XX''.
,,Bajarz polski''
W
październiku
2019 r. przeczytałem ,,Bajarza
polskiego’’
- zbiór baśni i legend opracowany przez Martę Berowską i
Magdalenę Grądzką z urokliwymi ilustracjami: Zdzisława Byczka,
Włodzimierza Kuklińskiego, Grażyny Motylewskiej, Marka Płozy –
Dolińskiego, Grzegorza Szumowskiego i Jarosława Żukowskiego. Tytuł
nawiązuje do antologii ,,Bajarz
polski’’
Antoniego Józefa Glińskiego z 1853. Zawiera wiele znanych opowieści
o: Lechu, Czechu i Rusie (legendy o założeniu Gniezna, Poznania i
Cieszyna), Piaście, Warsie i Sawie (Sawa początkowo była syreną
odczarowaną przez miłość Warsa), Złotej Kaczce, syrenie z
Warszawy, bazyliszku, smoku wawelskim, przerwanym strzałą
tatarskiego łucznika hejnale mariackim, utrwalonym w kamieniu
odcisku stopy św. Jadwigi Królowej, koziołkach z Poznania, Halinie
Krępiance, która obroniła Sandomierz przed tatarskimi najeźdźcami,
toruńskich piernikach, kamiennych lwach z Gdańska, śpiących
rycerzach w Tatrach (na ilustracji fajnie ukazano ich jako polskich
wojowników z różnych epok), Popielu i jego żonie zjedzonych przez
myszy, sprowadzenie soli z Węgier przez św. Kingę, Skarbniku,
Janosiku, Twardowskim, kwiecie paproci, Waligórze i Wyrwidębie,
Liczyrzepie (szpetnym gnomie z Karkonoszy, który wyprowadzony w pole
przez księżniczkę Ofkę dosłownie liczył rzepy) i szewczyku
Dratewce (wdzięczne mrówki, pszczoły i kaczki pomogły mu wyzwolić
królewnę z mocy złej czarownicy). Oprócz nich antologia zawiera
też mniej znane.
Ich
akcja rozgrywa się od baśniowych pradziejów po XVIII wiek w
różnych rejonach Polski. Dwie opowieści – o królowej Bałtyku
Juracie i miłości Jegle i zmiennokształtnego Żaltisa – króla
Szurpilskiego Jeziora są pochodzenia litewskiego, z kolei
zapożyczona od Glińskiego baśń o królewnie zaklętej w żabę
jest pochodzenia rosyjskiego. W jednej z zamieszczonych opowieści
pojawia się rzymski bóg morza Neptun, który ukarał ciekawską
flądrę z Bałtyku płaskim ciałem za to, że chciała wziąć
zatopione skarby należące do ludzi. Oprócz miejsc rzeczywistych
pojawiają się też lokalizacje fantastyczne jak: pomorskie miasto
Wineta ukarane zatopieniem za chciwość jego mieszkańców czy
mieszcząca źródło żywej wody Sobotnia Góra (jej pierwowzorem
była Ślęża, zwana też Sobótką na co wskazują kamienne posągi
na jej zboczach).
Na
kartach antologii pojawiają się historyczni władcy Polski jak:
Bolesław Krzywousty (budowniczy Wieży Trzech Płaszczy w Lublinie),
Władysław Jagiełło (w miejscu gdzie były wbite w ziemię dwa
nagie krzyżackie miecze wytrysnęło lecznicze źródełko) i
Zygmunt III Waza (jego posąg wieńczący Kolumnę Zygmunta w
Warszawie ożył i uniósł szablę w górę).
Z
polskich baśni poznajemy szczegóły udomowienia lnu (opisany przez
Marię Konopnicką w utworze ,,Jak to z lnem było?’’),
także dowiadujemy się, że bratki upamiętniają braterską miłość.
Zamiana w rosnące na Pomorzu buki była karą dla szwedzkich
rajtarów, zaś czarodziejski dąb w lesie mieścił w swym pniu
suknie dla księżniczki, zwanej Baranim Kożuszkiem (polski
odpowiednik francuskich Oślej Skórki i Kopciuszka).
Poznajemy
też fantastyczne zwierzęta jak: Króla Kruków, który z
wdzięczności dla młodego trębacza obronił Poznań,
srebronorogiego jelenia (dał Samborowi żelazny pierścień
umożliwiający założenie kuźni, zaś jego brat Wojan otrzymał
złoto, które szybko się skończyło), czarnego psa, wilka i węża
pilnujących skarbów w Tęczynie, Króla Węży (obdarzył talentem
muzycznym góralskiego grajka, aż zainteresował się nim cesarz w
Wiedniu), Króla Ryb (rwał sieci rybakom, aż został przez nich
uwięziony), orlicę (dała Mikołajowi z Warmii magiczny pierścień
w nagrodę za uratowanie jej męża), oraz jaskółkę dającą
ubogiemu garncarzowi mosiężny dzwoneczek (ów artefakt umożliwił
mu lepienie grających garnków).
Ponadto
z antologii dowiemy się dosiadającym wilka Smętku – dobrym duchu
warmińskich lasów, duchach z Nidzicy i obdarzonej magicznymi
zdolnościami królewnie Firelli, która spotkała na swej drodze
księcia – czarodzieja (razem wielokrotnie zmieniali postać).
Książka
stanowi doskonałe wprowadzenie w świat tradycyjnych polskich baśni,
w którym dobro jest nagradzane, a zło karane.
Subskrybuj:
Posty (Atom)