,,Czego
możemy nauczyć się od Afryki?
Jan
Paweł II w adhortacji ‘Ecclesia in Africa’ podkreśla wartości,
które również dla nas mogą stanowić pogłębienie miłości.
Głęboki
zmysł religijny – poczucie
sacrum, głębokie poczucie duchowe istnienia Boga Stwórcy
Głębokie
poczucie grzechu – świadomość
ta nie jest równoznaczna z potępianiem się, lecz głęboką
intuicją w moralności
Rola
rodziny - traktowanie
dzieci jako prawdziwej radości, otwartości na więzy rodzinne, kult
przodków
Szacunek
dla życia – tego,
które się poczyna, rodzi i trwa poza śmierć
Solidarność
i życie wspólnotowe – głębokie
więzi społeczne, a każde święto to przejaw istnienia wielkiej
rodziny’’ - ,,Misje’’ na stronie: ,,Encyklopedia zjawisk XXI
wieku OKIEM’’
We
wrześniu 2018 r. przeczytałem ,,Czarownicę
Nangę. Baśnie afrykańskie’’
kongijskiego pisarza Kamy Sywora Kamandy, których akcja rozgrywa się
w różnych miejscach Afryki (min. w Sudanie i Egipcie).
Ważną
rolę odgrywają w nich zwierzętach. Kiedy
zwierzęta urządziły wyścigi, mangusta chcąc pomóc słoniowi
zmyła z geparda jego cętki i ,,ślady łez’’ przez co stał się
niewidzialny i nie mógł wygrać konkursu. Zwycięzcą okazał się
struś, zaś słoń zajął drugie miejsce. Z kolei dzioborożec
przyjaźniący się z okapi, odgrywa rolę herosa kulturowego, który
nauczył ludzi wypalać ziemię pod uprawy. Zazdrosny okapi chciał
go naśladować i … zginął w płomieniach. Dowiadujemy
się także
dlaczego
gepardy polują na gazele
i tego, że szympans stracił ogon chcąc naśladować człowieka
prowadzącego kozę na postronku) oraz bogaty wybór istot
fantastycznych; nadprzyrodzonych.
Egipska
bogini Izyda została przedstawiona jako piękna, czarnoskóra
kobieta. Wręczyła nubijskiemu wojownikowi Amanie z Meroe magiczny
łuk do walki z potworami zamieszkującymi Dolny Egipt. Dzięki jej
pomocy Amana pokonał potwory i zjednoczył Egipt. Jednym z wrogów
Amany był egipski czarownik Buto potrafiący przybierać postać
kobry.
Czarownicy
i czarownice zostali (nie licząc wyjątków w postaci dobrych
szamanów i wróżek) ukazani jako postaci negatywne, czyniące zło
za pomocą czarów (pewna czarownica zamieniła księcia w … suchy
liść, któremu pomogły mrówki) i żądni władzy. Posiadali
władzę nad hienami, a ich siedzibą mogło być wielkie drzewo.
Walczyli z nimi herosi tacy jak: Ozyrion (nie mylić z egipskim
Ozyrysem), jednonogi Satongue (godne uwagi przedstawienie
niepełnosprawnego bohatera) i Odia. Ten ostatni niósł magiczny,
dający światło kamień, aby wręczyć go swemu potężnemu wujowi.
Okazało się, że wujem Odii był ścigający go zły duch. Odia
rzucił mu kamień i wtedy zły duch zginął (jest to niejako
afrykański odpowiednik Froda ;).
Na
tle złych czarowników wyróżnia się kochająca słonie, tytułowa
czarownica Nanga, która była nie tyle zła, co nieszczęśliwa z
powodu prześladowań ze strony dzieci. W końcu zamieniła
dokuczające jej dzieci w małe słoniki, którymi się opiekowała.
W
baśniach przewijają się również lokalne, niewymieniane z nazwy
duchy przyrody. Jeden z nich pod postacią przystojnego młodzieńca
uwodził żonę nieszczęśliwego starca, który kochał młodą
żonę, lecz sam nie był przez nią kochany. Inny duch był bardzo
brzydki i z tego powodu zazdrościł urody pięknym zwierzętom takim
jak motyle i połykał je. Dwoje dzieci; chłopiec i dziewczynka
skłoniły ducha, aby uwolnił połknięte motyle i ofiarowały mu
maskę z kwiatów, aby nie odczuwał swojej brzydoty.
Sfinks
– lwica z głową kobiety; hybryda z wierzeń egipskich i greckich,
pojawia się w afrykańskiej baśni jako zaklęta córka wytwórcy
rytualnych masek. Była wychowywana jako chłopiec, a ujawnienie jej
płci w czasie rytuału inicjacji spowodowało gniew innych
czarowników.
Olbrzymy
występują w opowieściach wielu ludów. W afrykańskiej baśni
olbrzym przyjaźnił się z rolnikiem, który miał go nauczyć
uprawy orzeszków ziemnych. Niestety człowiek oszukał olbrzyma i
polecił mu posiać wyprażone orzeszki. Gdy olbrzym przekonał się
o oszustwie, zjadł rolnika i jego dzieci. Przeżył tylko najmłodszy
syn i stąd wziął się strach dzieci przed olbrzymami.
Hebanowy
Wojownik był drzewem, które pokochało z wzajemnością
księżniczkę. Aby móc być z nią razem, heban poszedł do
czarownika, który wyrzeźbił zeń postać mężczyzny.
Diabły
– złe duchy zapożyczone z demonologii chrześcijańskiej,
przywłaszczyły sobie dom kowala i nie chciały go oddać. Kowal
zwyciężył je fortelem, wieszając na ścianach maski i mówiąc,
że to głowy zabitych przez niego diabłów. Demony w popłochu
opuściły dom kowala zapominając zeń zabrać złoto i drogie
kamienie.
Pewna
piękna kobieta urodziła się ze znakiem półksiężyca na czole (w
mitologiach greckiej i rzymskiej półksiężyc zdobił czoła bogiń
Artemidy i Diany). Cieszyła się szczególną opieką Księżyca,
który odnawiał jej siły i dawał moc do zmiany postaci. Zamieniała
się w koguta i brała udział w walkach, aby zdobyć pieniądze dla
uzależnionego od tego hazardu męża. W końcu przypłaciła to
życiem. Baśń ta piętnuje zarówno hazard jak i okrucieństwo
wobec zwierząt.
W
baśniach Kamandy można znaleźć pochwałę min. pochwałę
gościnności, dobroci i empatii (niegościnna rudawka, która nie
chciała dać schronienia przemoczonemu nektarnikowi królewskiemu
została skazana na nocny tryb życia). W baśni ,,Serce
czarne jak heban’’
o dwóch pięknych siostrach, z których starsza zazdrościła
młodszej ukazana została zasada ,,kto
pod kim dołki kopie sam w nie wpada’’.
Są to bardzo ciekawe i pełne fantazji opowieści. Wiele z nich np.
o herosach Odii niosącym magiczny kamień, Ozyrionie, jednonogim
Satongue czy Amanie nadaje się na filmy fantasy ;).