niedziela, 19 stycznia 2020

,,Wij 2: Podróż do Chin''







W styczniu 2020 r. obejrzałem rosyjsko – chiński film fantasy ,,Wij 2: Podróż do Chin’’ (ang. ,,Viy 2: Journey to China’’) z 2019 r. w reżyserii Olega Stepczenki (ur. 1964).
Akcja rozgrywa się na początku XVIII wieku w Londynie, Moskwie i Chinach. Wydarzenia miały miejsce przed 16 maja 1703 r. kiedy zaczęto wznoszenie Twierdzy Pietropawłowskiej na Wyspie Zajęczej co uważane jest za datę założenia Sankt Petersburga (na filmie stolicą Rosji wciąż była Moskwa).
Główną postacią jest angielski kartograf Jonathan Green – bohater filmu ,,Wij’’ z 2014 r. Mieszkał w Londynie z żoną Emmą i dziećmi. Odbył podróż do Moskwy, skąd na rozkaz rzekomego cara Piotra I wyruszył do Chin, aby rysować mapy.





Prawdziwy car Piotr I (1672 – 1725) został uwięziony w londyńskiej Tower, podczas gdy na tronie w Tower zasiadał jego sobowtór – uzurpator; pijany okrutnik każący chłostać ludzi i obcinać im brody (jest to przykład rojalistycznego mitu o ,,królu w ukryciu’’1). Car uwięziony w Tower nosił żelazną maskę (nawiązanie do francuskiego Człowieka w Żelaznej Masce). Uwolniła go Emma i wypłynęli rosyjskim statkiem do Chin. Piotr był truty już od dzieciństwa, dlatego jego organizm uodpornił się na trucizny (w filmie chciała go otruć chińska czarownica, która przywłaszczyła sobie tron Państwa Środka).
Chiny zostały ukazane jako baśniowa kraina zamieszkana przez fantastyczne istoty.





Czarownica władająca czarną magią podszywała się pod księżniczkę Czeng – Lang i zmuszała Chińczyków do niewolniczej pracy na plantacjach herbaty – cennego towaru eksportowego. Miała do swej dyspozycji automaty w postaci olbrzymów rażących niebieskimi wyładowaniami elektrycznymi i broń akustyczną. Czeng – Lang uzbroiła przeciw uzurpatorce Chińczyków w machiny latające zbudowane z parasolek i rozpylacze czerwonego pieprzu. Czarownica poszukiwała magicznej Smoczej Pieczęci dającej władzę nad Wielkim Smokiem.






Wielki Smok – olbrzymi władca tych gadokształtnych istot, miał bardzo długie, niebieskie rzęsy, które obcięte zamieniały się w krzewy herbaciane. Jest to jedyne i to dość odległe nawiązanie do wierzeń słowiańskich, a ściślej do postaci Wija – straszydła o powiekach sięgających ziemi z opowiadania Nikołąja Gogola2). Czarownica uwięziła go w jaskini, lecz uwolniony przez księżniczkę Czeng – Lang pomógł jej zwyciężyć. Później chiński mistrz sztuk walki opowiadał byłemu strażnikowi z Tower, że smok ,,jest wszędzie’’ (stanowi duszę Chin).





Pupilem księżniczki Czeng – Lang wszędzie towarzyszącym swojej pani była hsigo – mała, niebieska małpka latająca na błoniastych skrzydłach (istoty te wykorzystał L. Frank Baum pisząc ,,Czarnoksiężnika z Krainy Oz’’).
Przystępując do oceny filmu pozostaje mi stwierdzić, że jest lepszy niż wiele polskich produkcji.



1 Odsyłam do posta: ,,Władca w Ukryciu’’.
2 Odsyłam do postów: ,,’Wij’ Gogola’’, ,,Wij (opowiadanie ze zbioru ‘Wymrocze’) i ,,Gogol. Wij’’.