W styczniu
2020 r. obejrzałem rosyjsko – chiński film fantasy ,,Wij
2: Podróż do Chin’’
(ang. ,,Viy 2: Journey to
China’’) z 2019 r. w
reżyserii Olega Stepczenki (ur. 1964).
Akcja
rozgrywa się na początku XVIII wieku w Londynie, Moskwie i Chinach.
Wydarzenia miały miejsce przed 16 maja 1703 r. kiedy zaczęto
wznoszenie Twierdzy Pietropawłowskiej na Wyspie Zajęczej co uważane
jest za datę założenia Sankt Petersburga (na filmie stolicą Rosji
wciąż była Moskwa).
Główną
postacią jest angielski kartograf Jonathan Green – bohater filmu
,,Wij’’
z 2014 r. Mieszkał w Londynie z żoną Emmą i dziećmi. Odbył
podróż do Moskwy, skąd na rozkaz rzekomego cara Piotra I wyruszył
do Chin, aby rysować mapy.
Prawdziwy
car Piotr I (1672 – 1725) został uwięziony w londyńskiej Tower,
podczas gdy na tronie w Tower zasiadał jego sobowtór – uzurpator;
pijany okrutnik każący chłostać ludzi i obcinać im brody (jest
to przykład rojalistycznego mitu o ,,królu
w ukryciu’’1).
Car uwięziony w Tower nosił żelazną maskę (nawiązanie do
francuskiego Człowieka w Żelaznej Masce). Uwolniła go Emma i
wypłynęli rosyjskim statkiem do Chin. Piotr był truty już od
dzieciństwa, dlatego jego organizm uodpornił się na trucizny (w
filmie chciała go otruć chińska czarownica, która przywłaszczyła
sobie tron Państwa Środka).
Chiny
zostały ukazane jako baśniowa kraina zamieszkana przez fantastyczne
istoty.
Czarownica
władająca czarną magią podszywała się pod księżniczkę Czeng
– Lang i zmuszała Chińczyków do niewolniczej pracy na
plantacjach herbaty – cennego towaru eksportowego. Miała do swej
dyspozycji automaty w postaci olbrzymów rażących niebieskimi
wyładowaniami elektrycznymi i broń akustyczną. Czeng – Lang
uzbroiła przeciw uzurpatorce Chińczyków w machiny latające
zbudowane z parasolek i rozpylacze czerwonego pieprzu. Czarownica
poszukiwała magicznej Smoczej Pieczęci dającej władzę nad
Wielkim Smokiem.
Wielki
Smok – olbrzymi władca tych gadokształtnych istot, miał bardzo
długie, niebieskie rzęsy, które obcięte zamieniały się w krzewy
herbaciane. Jest to jedyne i to dość odległe nawiązanie do
wierzeń słowiańskich, a ściślej do postaci Wija – straszydła
o powiekach sięgających ziemi z opowiadania Nikołąja Gogola2).
Czarownica uwięziła go w jaskini, lecz uwolniony przez księżniczkę
Czeng – Lang pomógł jej zwyciężyć. Później chiński mistrz
sztuk walki opowiadał byłemu strażnikowi z Tower, że smok ,,jest
wszędzie’’ (stanowi
duszę Chin).
Pupilem
księżniczki Czeng – Lang wszędzie towarzyszącym swojej pani
była hsigo – mała, niebieska małpka latająca na błoniastych
skrzydłach (istoty te wykorzystał L. Frank Baum pisząc
,,Czarnoksiężnika z
Krainy Oz’’).
Przystępując
do oceny filmu pozostaje mi stwierdzić, że jest lepszy niż wiele
polskich produkcji.
1
Odsyłam do posta: ,,Władca w Ukryciu’’.
2
Odsyłam do postów: ,,’Wij’ Gogola’’, ,,Wij
(opowiadanie ze zbioru ‘Wymrocze’) i ,,Gogol. Wij’’.