,,Ja żywu u naszej rodnaj Biełarusi
I swajoj radiwaj liubaj hanarusia’’
- Angelina Piper ,,Dziewczynka Białorusinka’’ (fragment)
Białorusini należą do bardzo młodych narodów. Wiąże się z tym ich duża trudność w określeniu własnej tożsamości i potrzeba leczenia kompleksów wynikających z krótkiej historii.
Z powyższych przyczyn powstała narracja uznająca Wielkie Księstwo Litewskie za państwo białoruskie. Białorusini zwyciężyli jakoby w bitwie pod Grunwaldem w 1410 r. Urzędowym językiem Wielkiego Księstwa Litewskiego był język staroruski, błędnie uznawany za przodka obecnej mowy białoruskiej. W rzeczywistości nie ma ciągłości między tymi dwoma językami. Turbo Białorusini unikają słowa Polska (przedrozbiorowa), zastępując je określeniem Rzeczpospolita. Ponadto mówiąc o jej władcach, wbrew feudalnej hierarchii wymieniają tytuł Wielkiego Księcia Litewskiego (niższy) przed królem Polski (wyższy). Rozbiory Polski nazywają eufemistycznie ,,dołączeniem ziem białoruskich do Rosji’’.
Za Białorusinów w dzisiejszym znaczeniu tego słowa, uważani są przez nich min. Tadeusz Kościuszko (1746 – 1817) 1, o czym po raz pierwszy dowiedziałem się oglądając animowaną historię Białorusi, Adam Mickiewicz (1798 – 1855), czego dowodzić mają elementy białoruskiego folkloru w ,,Dziadach’’2, ród Tyszkiewiczów, Władysław Syrokomla (1823 – 1862) i Stanisław Moniuszko (1819 – 1872). Wilno na Litwie i Białystok w Polsce są uznawane za miasta białoruskie.
Te turbosłowiańskie, nacjonalistyczne fantazmaty są zgodne z propagandą carską, sowiecką i obecną, łukaszenkowską.
1 Odsyłam do posta: ,,Tadeusz Kościuszko’’.
2 Odsyłam do postów: ,,Adam Mickiewicz o wiłach’’, ,,Dziady’’, ,,Lilie’’, ,,Romantyczność’’, ,,Rybka’’, ,,Świtezianka’’, ,,Świteź’’ i ,,To lubię’’.