,,Kobieto,
królowo, szatanie, aniele,
Motylu,
głazie, kwiecie
Duchu
z niebios w ludzkim ciele
Nie
ze świata, a na świecie,
Niepoznana,
niepojęta
Odmienna
i jednakowa
i
słaba i nieugięta,
Niewolnica
i królowa [...]’’
-
Józef Ignacy Kraszewski ,,Kobieta. Fantazya’’
W
lutym
2020 r. przeczytałem ,,Leksykon
dzikich kobiet’’
Anny Lewickiej z ilustracjami Klaudii Migacz. Książka prezentuje 40
sylwetek kobiet z mitów, legend i baśni zamieniających się w
zwierzęta. Miejscem akcji zamieszczonych historii są: Grecja, obie
Ameryki (Arktyka, Amazonia, imperium Inków), Filipiny, Japonia,
Wielka Brytania, Irlandia, Francja, Włochy, Skandynawia, Polska,
Rosja, Indie, Malezja, Egipt, Sudan, Czarna Afryka (Nigeria i Czad).
Zmiennokształtność
była jedną z umiejętności inkaskiej bogini Ziemi Pachamamy,
czczonej ofiarami z lam i świnek morskich, która umiała przybierać
postać smoka.
Zdolnością
tą cechowały się też liczne demony jak: wilkołaki (ich samice
miały być łagodniejsze od samców), wiły (słowiańskie,
skrzydlate nimfy potrafiące zamieniać się w łabędzie i konie, a
także w sokoły i wilki), tengu (japońskie demony przybierające
postać kań; często też wyobrażane jako humanoidy z wielkimi
nosami) oraz filipińskie wampiry 1.
W
Japonii (a także w Chinach i w Korei) lisy (jap. kitsune) są
nie tylko symbolem sprytu, ale też władają magicznymi mocami. 2
Lisice potrafią przybierać postać ponętnych kobiet, a nawet
wychodzić za mąż i rodzić dzieci. Boją się jednak szczekania
psów. Lis to zwierzę poświęcone bogu ryżu Inari. Najpotężniejsze
są lisy stuletnie o złotej lub białej barwie sierści, obdarzone
ponadto aż dziewięcioma ogonami.
Podobnymi
mocami dysponują jenoty (jap. tanuki), które potrafią nawet
zamienić się w butelkę sake i pod tą postacią zwodzić pijaków.
Bywają czasem złośliwe.
Magicznymi
zwierzętami z japońskiego bestiariusza są również koty (jap.
neko). Samice zwane bakeneko – yuji nieraz zwodzą
mężczyzn zamieniając się w … kurtyzany.
Japońska
dzika kobieta może też być pajęczycą (jap. jorugumo).
Pająk żyjący 400 lat zdobywa moc przybierania ludzkiej postaci.
Istoty te mogą być złośliwe bądź pomocne.
Na
bagnach Malezji znajdują się całe wioski zamieszkane przez
krokodylołaki. Istoty te boją się ludzi i unikają ich
towarzystwa. Czasem człowiekowi udaje się poślubić piękną
kobietę zdolną zamieniać się w krokodyla, jednak związki te nie
są szczęśliwe.
Na
terenie całego areału tygrysów krążą legendy o tygrysołakach.
W Indiach opowiada się o kobiecie – tygrysicy, która po kolei
kastrowała i wydawała swym pobratymcom na pożarcie sześciu
kolejnych mężów, aż w końcu została pokonana przez ostatniego z
nich, który posłużył się metalową rurą. 3
W
słowiańskich baśniach występują kobiety zamieniające się w
łabędzice. Motyw ten obecny jest również w staroislandzkim eposie
,,Edda’’, w którym postać łabędzi przybierały
walkirie.
Selkie
to morskie nimfy z Irlandii i Szkocji zamieniające się w foki. Kto
zabrał im i spalił foczą skórę, ten zyskiwał wierną i dbającą
o porządek żonę. Selkie lubiły porządek do tego stopnia, że
czasem wchodziły do pustych mieszkań i widząc w nich bałagan
sprzątały. 4
Wreszcie
w Nigerii i w Czadzie znane są legendy o kobietach przybierających
postać hien. 5
Czasem
metamorfoza jest formą kary.
Alkione
i Keiks, którzy porównywali się do Zeusa i Hery zostali przez
bogów zamienieni w zimorodki.
Tkaczka
Arachne przechwalała się, że jest lepsza od Ateny. Konkurując z
boginią utkała gobelin przedstawiający miłostki bogów. Gdy Atena
podarła jej pracę, Arachnę powiesiła się. Wówczas bogini
zamieniła ją w pająka, aby mogła dalej prząść. Od jej imienia
pochodzi termin arachnofobia, czyli strach przed pająkami.
Nimfę
Kalisto – łowczynię z orszaku dziewiczej bogini Artemidy uwiódł
Zeus, zaś mściwa Hera zamieniła w niedźwiedzicę. Kalisto wraz z
urodzonym przez nią młodym niedźwiadkiem została przeniesiona
przez Zeusa na nieboskłon jako gwiazdozbiór Wielkiej Niedźwiedzicy.
Koronis
została zamieniona we wronę gdy uciekała przed zalotami boga morza
Posejdona (w innej wersji stała się wroną ukarana za zdradę
Apolla).
Blodeuwedd
– walijska piękność za pomocą magii powołana do życia z
kwiatów została za karę za spisek na życie swego męża Llewa
Llawa ukarana zamianą w sowę.
Nieuczciwa
karczmarka z mazurskiej wsi Nakomiady została ukarana przez diabła
zamianą w klacz. Demon naciskał na kowala, aby ją jak najszybciej
podkuł, jednak ten odmówił. Tym sposobem odczarował kobietę,
która resztę życia spędziła włócząc się obłąkana.
Wreszcie
zła siostra japońskiego Kopciuszka została za próżność ukarana
zamianą w ślimaka.
Wiele
przekazów opowiada o dzikich kobietach, które odzyskały ludzką
postać dzięki miłości.
W
XVII – wiecznej francuskiej baśni spisanej przez madame d’Aulnoy
pojawia się księżniczka zaklęta w Białą Kotkę mieszkającą w
pałacu wraz z innymi kotami. Odzyskała ludzką postać dzięki
pokonaniu prób przez księcia, któremu zresztą pomagała.
Niedźwiedzia
Skórka to bohaterka włoskiej baśni, która biorąc do ust kawałek
zaczarowanego drewna, zamieniła się w niedźwiedzicę, chcąc w ten
sposób uniknąć poślubienie przez własnego ojca (przypomina to
nieco francuską baśń o Oślej Skórce).
W
walijskiej legendzie ciężarna żona Llywda została zaklęta przez
Manawydana w mysz i groziło jej powieszenia na miniaturowej
szubienicy za niszczenie zbiorów. Na szczęście odzyskała ludzką
postać. 6
Sabh
została zaklęta w łanię przez Czarnego Druida. Odczarował ją
irlandzki heros Finn Mac Cumhail, któremu urodziła syna Oisina
(Osjana), którego imię znaczy właśnie jelonek.
Oisin
na polowaniu strzelił z łuku do zajęczycy, która zamieniła się
w piękną kobietę i została jego żoną.
Z
mitów irlandzkich pochodzi również Etain – kochanka Midira,
którą jego pierwsza żona Fuamnach zamieniła w motyla (w innej
wersji: w muchę, lub ważkę).
W
egipskiej baśni syn sułtana pojął za żonę żółwicę, która
zamieniła się w piękną kobietę potrafiącą na dodatek dobrze
gotować.
W
baśni z Sudanu syn emira pozostał wierny małej małpce, która
sama dawała mu możliwość odejścia od niej. Za prawość został
nagrodzony przemianą zwierzątka w piękną księżniczkę.
W
rosyjskiej baśni, która nawiasem mówiąc inspirowała Antoniego
Józefa Glińskiego 7,
piękna carewna została zamieniona w żabę przez Kościeja za
odrzucenie jego zalotów. Później została odczarowana przez swego
wybranka 8.
Na
omawianą książkę długo czekałem i przeczytałem ją w jeden
dzień z wielką przyjemnością. Jej bohaterki bardzo podobają mi
się jako mężczyźnie ;).
Wiele
podobnych przykładów dzikich kobiet można znaleźć również w
literaturze fantasy np. Luthien przybierającą postać wielkiej
nietoperzycy (J. R. R. Tolkien ,,Silmarillion’’ 9),
Zieloną Czarownicę, która zginęła z ręki księcia Riliana pod
postacią wielkiego węża (C. S. Lewis ,,Srebrne krzesło’’10
), czarownica Filippa Eilhart zamieniająca się w sowę (A.
Sapkowski ,,Saga o wiedźminie’’), zmiennokształtna
lisica aguara wzorowana na bohaterce ,,Świętej księgi
wilkołaka’’ Wiktora Pielewina (A. Sapkowski ,,Sezon
burz’’), wężokształtna bogini z Afganistanu, która
uwiodła sowieckiego sołdata Pawła Lewarta (A. Sapkowski
,,Żmija’’), Zakon Księżyca Utajonego skupiający
zmiennokształtne zwierzęta z mitologii japońskiej (M. L.
Kossakowska – dylogia ,,Takeshi’’), Galina, która
zgodziła się zamienić w kawkę, aby ocalić swoją siostrę (E.
Sedia ,,Tajemna historia Moskwy’’) oraz rogata czarownica
Diabolina zamieniająca się w smoka (film ,,Czarownica’’).
1
Odsyłam do posta: ,,Filipiński wampir’’.
2
Odsyłam do postów: ,,Chińska opowieść o lisach’’ i
,,Lisy w mitologii koreańskiej’’.
3
Zainteresowanych inną opowieścią o tygrysołakach odsyłam do
posta: ,,Dlaczego tygrys ma pręgi?’’
4
Selkie o imieniu Wilheida pojawia się w moim opowiadaniu fantasy
,,Pieśń o Sowim’’ dostępnym na tym blogu ;).
5
Murzyni i Murzynki zamieniający się w hieny również pojawiają
się w opowiadaniu ,,Pieśń o Sowim’’ ;).
6
Odsyłam do posta: ,,Myszy w mitologii celtyckiej’’.
7
Odsyłam do posta: ,,Kościej był … Polakiem, czyli cudowny
świat Antoniego Józefa Glińskiego’’.
8
Odsyłam do posta: ,,Królewna żabka’’.
9
Odsyłam do posta: ,,Beren i Luthien’’.
10
Odsyłam do posta: ,,Cudowny świat Narnii’’.