,, […] Na terenie ob. Kenii odkryto jedne z najstarszych szczątków australopiteków. Od VII w. kolonizacja arabska na wybrzeżu, w 1497 przybycie Vasco da Gamy. Od XVI w. penetracja Portugalczyków, w 1895 ustanowienie bryt. protektoratu nad wybrzeżem (od 1837 we władaniu sułtana Zanzibaru), 1920 – kolonii we wnętrzu kraju. Od 1922 działalność organizacji polit. ludności miejscowej, 1952 – 56 zbrojne powstanie Mau – Mau (gł. Kikuju), w 1960 utworzenie Afryk. Nar. Związku K. (KANU), w 1963 uzyskanie niepodległości. Od 1964 republika. Pierwszym prezydentem został przywódca KANU, J. Kenyatta; po jego śmierci w 1978 władzę objął D. T. A. Moi, 1963 – 64 wojna z Somalią o tereny nadgraniczne. Silne wewnętrzne napięcia polit., w 1982 nieudany zamach stanu i wprowadzenie systemu jednopartyjnego (system wielopartyjny przywrócono w 1991). W latach 90. nasiliły się konflikty na tle antagonizmów plemiennych. K. jest czł. ONZ, Organizacji Jedności Afryk. (OJA), bryt. Wspólnoty Narodów, Afryk. Banku Rozwoju (AfDB); stowarzyszona z Unią Europejską’’ - ,,Encyklopedia Powszechna Wydawnictwa Gutenberga tom XXV Suplement Grancille – kongijski konflikt’’.
W
lipcu
2018 r. sięgnąłem po francuski komiks science fiction ,,Kenia’’
duetu autorów – Brazylijczyka Leo (właśc. Luiza Eduarda De
Oliveiry) i Francuza Rodolpha (właśc. Rodolpha D. Jacquette). Było
to wydanie jednotomowe z 2018 r. zawierające pięć części z lat
2001 – 2009. Jako
źródła swych inspiracji Leo i Rodolph wymieniają takich autorów
jak: Arthur Conan Doyle (,,Świat
zaginiony’’),
H. P. Lovecraft (mitologia Cthulhu), Pierre Benoit, Henry Rider
Haggard (cykle ,,Ona’’
i ,,Allan
Quatermain’’),
Bernard Heuvelmans – ojciec kryptozoologii (,,Na
tropie nieznanych zwierząt’’),
oraz wielu innych ludzi, w tym XIX – wiecznego brytyjskiego
podróżnika Davida Livingstone’a.
Akcja
rozgrywa się w 1947 r. (czasy Zimnej Wojny) w tytułowej Kenii –
wówczas brytyjskiej kolonii (Mombasa, Kilimandżaro, Jezioro
Wiktorii, oraz zbudowany na sawannie pałac ekscentrycznego włoskiego
,,barona’’
- hrabiego Valentina Broglia), Wielkiej Brytanii (Londyn) i w ZSRR
(Syberia).
Komiks
opowiada o przygodach brytyjskiej agentki Katherine Austin – młodej
i pięknej kobiety o czarnych włosach. Przybyła do Mombasy aby
pracować jako nauczycielka języka angielskiego w miejscowej szkole,
lecz jej prawdziwym celem było poszukiwanie uczestników zaginionego
safari zorganizowanego przez amerykańskiego pisarza i myśliwego
Johna Remingtona. Panna Austin była odważną kobietą, która
podobała się wielu mężczyznom. W obronie Murzyna zastrzeliła
podkochującego się w niej sowieckiego szpiega, Jacquesa Merlina,
który udawał zwykłego nauczyciela języka francuskiego.
W
komiksie tym, zgodnie ze starą, europejską tradycją sięgającą
już starożytności, Afryka jawi się jako refugium prehistorycznych
zwierząt i potworów. W Kenii żyły zwierzęta z różnych epok
geologicznych takie jak: indrikoterium (oligocen), diatryma (paleocen
i eocen), mamut
(plejstocen), ramforynchus, błędnie nazwany pterodaktylem (jura),
elasmozaur pływający w Jeziorze Wiktorii (kreda), brachiozaur
(jura), uroczy nekrolemur, przez pannę Austin nazywany
,,pluszaczkiem’’
(eocen) i potężniejszy od lwa, gad ssakokształtny cynognat zabity
włócznią przez Johna Remingtona (trias).
Oprócz
rzeczywistych zwierząt kopalnych w Kenii grasowały też duchy i
fantastyczne potwory. Jednym z nich była duża, ogoniasta małpa o
złocistej sierści, olbrzymich kłach i twarzy czerwonej jak twarz
uakari. Małpa ta pożerała ludzi (w tym niefortunną uczestniczkę
safari, Daisy, żonę Johna Remingtona). Przypuszczam, że jej
pierwowzorem mogła być kryptyda, zwana diabelską małpą, którą
w latach 90 – tych XX wieku miano zaobserwować w Ameryce Północnej
(Ohio, Chicago, Wirginia, Luizjana, Nowy Brunszwik, Alaska i Środkowy
Zachód USA).
Na
uwagę zasługuje również kosmiczny pasożyt podobny nieco do
potwornej krewetki (bohaterowie komiksu porównują go do kraba
pustelnika), który żył wewnątrz martwych zwierząt i kierował
ich zwłokami za pomocą czułków.
W
komiksie pojawiają się również kosmici. Zrazu budzą grozę, lecz
w ostatecznym rozrachunku okazują się moralnie lepsi od wiecznie
skłóconych ludzi. Przekonał się o tym angielski lord Balmer;
uczestnik niefortunnego safari, który zamieszkał w wiosce Masajów
jako ktoś w rodzaju proroka. Przestrzegali Prawa Gwiazd (prawo
naturalne). Przed tysiącami lat uratowali prehistoryczną faunę
przed potopem osiedlając ją na afrykańskim płaskowyżu. W XX
wieku zwierzęta te wyszły z ochronnych skrzyń – kokonów, a
wtedy kosmici pospieszyli, aby je łapać. Te, które były zbyt
duże, zabijali promieniami lasera, a potem klonowali. Starali się
ukryć kopalną faunę przed oczami ludzkości, aby zapobiec
wybuchowi III wojny światowej. Gdy
ludzkość dojrzeje do tego, prehistoryczne zwierzęta miały im
zostać zwrócone. Tymczasem Kenia była areną wojny wywiadów –
brytyjskiego, francuskiego i sowieckiego (jako postać negatywna
została ukazana fanatyczna komunistka, Carole Merlin). Wracając do
kosmitów – pełnią oni w komiksie rolę jakby aniołów
czuwających nad zmierzającym ku przepaści światem ;).
Komiks
podobał mi się zarówno od strony fabuły jak i od strony grafiki.
Czekam na jego kontynuację noszącą tytuł ,,Namibia’’.