W wieku
przedszkolnym kiedy Mama czytała mi książkę czeskiej autorki Hany
Doskočilovej
,,Diogenes
w beczce’’
dowiedziałem się po raz pierwszy o starożytnej krainie Mezopotamii
(tereny dzisiejszego Iraku), gdzie wierzono, że Ziemia ma kształt
pływającego po oceanie bochenka chleba z cynową bańką
zawierającą ciała niebieskie na górze, oraz o czczonym w owej
krainie bogu Marduku (później czytając książkę ,,Co
kaszalot je na obiad?’’
Andrzej Trepki dowiedziałem się, że symbolem Marduka był …
komar).
Pamiętam,
że jako przedszkolak oprócz wielu innych fantastycznych stworów
narysowałem uzbrojonego w łuk neandertalczyka wyrastającego z
karku lwa. Po wielu, wielu latach dowiedziałem się, że podobne
stworzenia występowały w wierzeniach mezopotamskich:
,,Tak zwany lew – centaur, występujący w sztuce środkowo – i nowoasyryjskiej, jest stworzeniem hybrydalnym: ma głowę i tułów lwa (łącznie z czterema łapami), natomiast górną połowę ciała i ręce człowieka […]. Często na jego głowie widnieje → tiara wielorożna, będąca oznaką boskości. Stworzenie było nazywane urmahlullû ‘lew człowiek’. Jego przedstawienia umieszczano na zewnątrz pomieszczeń ablucyjnych, gdzie chronił przed atakami lwiego demona Mukil – rēš – lemmuti. [...]’’ - Jeremy Black, Anthony Green ,,Słownik mitologii Mezopotamii’’
W
1997 r. czytając książkę ,,Kim
oni byli?’’
dowiedziałem się po raz pierwszy o Gilgameszu.
,,KTO NAPISAŁ ‘POEMAT O GILGAMESZU’?
‘Poemat o Gilgameszu’ jest zbiorem opowiadań spisanych ok. 2000 r. p. n. e. na glinianych tabliczkach w Mezopotamii, starożytnej krainie Bliskiego Wschodu. Autora tego dzieła nie znamy do dziś.
Poemat ten, podobnie jak wszystkie epopeje, opiewa przygody mitycznych bohaterów. Są nimi Gilgamesz, król sumeryjskiego miasta Uruk, i jego przyjaciel, praczłowiek Enkidu. Dzieło to składa się z pięciu odrębnych poematów.
Jeden z nich jest szczególnie interesujący, gdyż opowiada o wielkim potopie. Przeżyła go rodzina, która wybudowała statek. Sądzi się, że stanowił on podstawę biblijnej opowieści o arce Noego’’ - Bridget Daly (red.) ,,Kim oni byli? Księga pytań i odpowiedzi o sławnych ludziach’’
,,Gilgamesza’’
- najstarszy epos świata w polskim przekładzie Roberta Stillera,
przeczytałem z własnej woli w gimnazjum. Tytułowy bohater był
królem Uruk (obecnie: Warka w Iraku), który uciskał swoich
poddanych. Chcąc go okiełznać, bogowie stworzyli równego mu siłą
mocarza Enkidu, który żył na stepie razem z dzikimi zwierzętami,
zaś do świata cywilizowanego został wprowadzony przez świątynną
prostytutkę. Enkidu walczył z Glgameszem, a ten natrafiwszy
wreszcie na równego sobie, zaprzyjaźnił się z nim. Obaj herosi
udawali się na wyprawę po drewno cedrowe i zabili pilnującego lasu
potwora Huwawę. Kiedy Gilgamesz brutalnie wzgardził zalotami
zakochanej w nim, rozwiązłej bogini Isztar, ta skłoniła swego
ojca Anu do zesłania na świat plagi w postaci Niebiańskiego Byka.
Gilgamesz i Enkidu zabili groźne zwierze. Niestety Enkidu przypłacił
to śmiercią. Gilgamesz rozpaczający po śmierci przyjaciela, udał
się w daleką podróż w poszukiwaniu nieśmiertelności. Odpowiedzi
szukał u starca Utnapisztima, który przerwał potop (motyw potopu
pojawia się nie tylko w ,,Biblii’’,
ale i w szeregu mitologii z najodleglejszych zakątków świata).
Utnapisztim poradził królowi wyłowić z morza roślinę Starzec –
Wiecznie – Młody. Niestety kiedy Gilgamesz odpoczywał na brzegu,
przypełzł wąż i zjadł roślinę. Dzięki temu węże odmładzają
się zrzucając skórę, zaś ludziom jako namiastka nieśmiertelności
musi wystarczać sława. Tworząc
własną mitologię slawianistyczną z eposu o Gilgameszu
zapożyczyłem Niebiańskiego Byka (pojawia się jako Siny Byk
pokonany przez Żmija Ognistego Wilka) i samego Gilgamesza (żył pod
koniec ery dwunastej i odbył wyprawę do Malain).
W
gimnazjum czytając ,,Ilustrowaną
encyklopedię mitów i legend świata’’
dowiedziałem się min. o tym, że Isztar była przedstawiana z …
brodą (również egipskie królowe Hatszepsut i Kleopatra nosiły
sztuczne brody jako oznaki władzy faraonów).
Z
kolei z ,,Księgi
tajemnic’’
Thomasa de Jeana dowiedziałem się, że charakterystyczne smoki
razem z bykami zdobiące babilońską Bramę Isztar nazywały się
szurusze i zdaniem kryptozoologów były to prehistoryczne gady
(dinozaury?) mające jakoby żyć jeszcze w starożytności. Smoki te
zapożyczyłem do swojej mitologii slawianistycznej, gdzie nazywały
się ,,syriusze’’
i żyły w rzece Evarat (Eufrat).
Najwięcej
o historii i mitologii Mezopotamii dowiedziałem się studiując
historię na Uniwersytecie Szczecińskim. Panteony asyryjski i
babiloński w znacznej mierze przejęły bóstwa z wcześniejszego
panteonu sumeryjskiego. Wyjątek stanowią tu asyryjski Aszur – bóg
wojny i naczelne bóstwo Asyrii, babiloński Nabu – bóg pisma,
bogini Tiamat i jej małżonek Kingu, bogini Sarpanitu, oraz jej mąż
Marduk – stojący na czele panteonu babilońskiego (główny
bohater babilońskiego eposu,a zarazem świętej księgi - ,,Enuma
elisz’’ opowiadającej o jego poprzedzającej stworzenie
świata walce z Tiamta). Przykładowo: sumeryjski bóg morza Enki to
akadyjski Ea, Inanna to Isztar, bóg Księżyca Nanna – to Sin, bóg
Słońca Utu to Szamasz, bóg wojny Ninurta w wersji babilońskiej
nazywał się Zababa, zaś powracający ze świata zmarłych bóg
pasterzy Dummuzi to Tammuz. Takie same w wersjach sumeryjskiej i
akadyjskiej pozostały imiona: boga wiatru Enlila, boga świata
podziemnego Nergala (przybrał je jako pseudonim ,,artystyczny’’
satanista Adam Darski) i jego żony Ereszkigal.
Poznałem
również legendę o historycznym władcy Sargonie z Akadu, który
jako niemowlę miał być włożony do koszyka płynącego po rzece
(przypomina to dzieciństwo Mojżesza), rajską wyspę Dilmun
(identyfikowaną z dzisiejszym Bahrajnem) i orła Anzu, który ukradł
tabliczkę przeznaczenia Enkiemu lub Enlilowi i został zabity przez
Ninurtę (w mojej mitologii ptak Anzu ,,mający dziób podobny do
piły’’ nosi słowiańskie imię Piła – ptica i ginie z
ręki Żmija Ognistego Wilka).
Mity ludów
Mezopotamii wywarły duży wpływ na inne kultury. Występująca w
wierzeniach żydowskich matka demonów Lilith pojawia się po raz
pierwszy w eposie o Gilgameszu (heros przepędził zamieszkującą
wierzbę upiorzycę Lilith, węża i ptaka Imduguda, po czym zrobił
z tego drzewa bęben i łoże dla bogini Isztar). Już w III
tysiącleciu p. n. e. w Mezopotamii wierzono w anioły zwane karibu
(stąd prawdopodobnie wywodzi się słowo cherubin; jest to przykład
licznie rozsianych w tej mitologii ,,ziaren Słowa’’, o
których uczył św. Justyn Męczennik). Echa eposu o Gilgameszu
przetrwały w kulturze antycznej:
,, […] w dziele antycznego autora Aeliana ‘O naturze zwierząt’ zachowała się przypadkowa wzmianka o narodzinach Gilgamesza. Zgodnie z jego relacją (opowiedzianą jako ilustracja dobroci zwierząt wobec ludzi) ‘król Babilończyków Seuechoros’ został ostrzeżony przez swoich magów, że syn urodzony przez jego córkę przywłaszczy sobie tron. W związku z tym król trzymał dziewczynę na akropolu pod ścisłą strażą. Mimo tego zaszła ona w ciążę i strażnicy, lękając się gniewu króla, zrzucili urodzone dziecko ze szczytu wzgórza. Uratował je przelatujący orzeł (…). Ptak zabrał dziecko do ogrodu, gdzie ostrożnie złożył je na ziemi. Tam znalazł je stróż, pilnujący tego miejsca, i zaopiekował się nim. Dziecko, które później miało zostać królem, nazwano Gilgamosem. [...]’’ - Jeremy Black, Anthony Green op. cit.
Również
charakterystyczne dla mitologii greckiej centaury mogą wywodzić się
z Mezopotamii:
,,Stwór hybrydalny złożony od pasa w górę z postaci ludzkiej oraz tułowia z czterema nogami → konia poniżej pasa […] znany jest w okresie kasyckim oraz środkowoasyryjskim […] z przedstawień na pieczęciach, odciskach pieczęci i na → kudurrach. Występuje również na babilońskich pieczęciach stemplowych z okresu hellenistycznego. Niekiedy centaur ma ogon → skorpiona. W scenach polowania na inne zwierzęta jego ludzka część jest często uzbrojona w łuk lub maczugę. W czasach hellenistycznych stwór ten wyobrażał boga → Pabilsaga. [...]’’ - ibidem.
Z
kręgu wierzeń babilońskich pochodzi również popularna w
starożytności pseudonauka – astrologia (zodiakalny koziorożec z
rybim ogonem był emblematem boga wody Ea).
Mitologia
Mezopotamii wywarła wpływ również na pisarzy fantastów takich
jak: R. E. Howard (w erze hyboryjskiej czczono min. Isztar, Tammuza,
Nergala i Bela), H. P. Lovecraft (pierwowzorem Istot z Głębin mogły
być zarówno sumeryjskie abkallu – pół – ludzie, pół –
ryby z orszaku Enkiego, jak również opisywany przez Berososa,
babiloński heros kulturowy Oannes; również pół – człowiek,
pół – ryba), J. R. R. Tolkien (jednym z pierwowzorów Ainurów
mogli być Anunnaki, zaś przywódca Valarów, Manwe przypomina
kompetencjami boga wiatru Enlila), C. S. Lewis (w Narnii żyły byki
z ludzkimi głowami, czyli lamassu), Robert Silverberg (powieść
,,Gilgamesh the
King’’ z 1984
r.), Ursula Le Guin (w cyklu ,,Ziemiomorze’’
pojawia się ,,Pieśń
o stworzeniu Ea’’,
a jak wiemy Ea to akadyjskie imię sumeryjskiego boga wody Enkiego)
czy Andrzej Sapkowski (ekimma to jeden z rodzajów wampirów
zabijanych przez wiedźminy; wywodzący się właśnie od akadyjskiej
ekimmu).
W
snach widziałem bogów Marduka i Nergala (?) , oraz boginię
Sarpanitu, ale już nie pamiętam co robili.