,, [...] Bóg lub Jezus stworzył świat w ciągu trzech dni; zauważywszy jednak, że ziemia jest zbyt szeroka, by niebo mogło ją objąć, Jezus rzucił trzy obrączki, które zmieniły się w aniołów, aniołowie zaś utworzyli góry. Wedle innych colinde Bóg ulepiwszy ziemię kładzie ją na czterech srebrnych słupach, by ją podtrzymywały. Liczne pieśni przedstawiają Boga jako grającego na flecie pasterza z wielkim stadem owiec strzeżonym przez świętego Piotra.
Liczniejsze i bardziej archaiczne są jednak inne colinde, które wprowadzają nas w innym świat wyobrażeń. Akcja toczy się na całym świecie, między zenitem a przepastnymi dolinami lub między górami a Morzem Czarnym. Bardzo daleko na morzu znajduje się wyspa z olbrzymim drzewem, wokół którego tańczy grupa dziewcząt. Postacie z tych archaicznych colinde przedstawiane są w sposób baśniowy: są piękne i niepokonane, na szatach noszą słońce i księżyc (jak Bóg w colinde chrześcijańskich). Młody myśliwy wspina się konno bardzo wysoko do nieba, w pobliże Słońca. Dom tutejszego gospodarza i jego rodzina są zmitologizowane: gospodarz i jego bliscy zostają umieszczeni w rajskim pejzażu i przypominają królów. Bohaterami najpiękniejszych colinde są myślowi i pasterze, co potwierdza ich archaiczny charakter. Na rozkaz cesarza młody bohater stacza walkę z lwem, ujarzmia go i bierze w niewolę. Pięćdziesięciu rycerzy próbuje przebyć Morze (Czarne), ale tylko jednemu udaje się dotrzeć do wyspy, gdzie poślubia najpiękniejszą z dziewcząt. Inni bohaterowie ścigają dzikie zwierzęta obdarzone magicznymi właściwościami i odnoszą nad nimi zwycięstwo. [...]'' - Mircea Eliade ,,Historia wierzeń i idei religijnych tom III Od Mahometa do Wieku Reform''
poniedziałek, 19 sierpnia 2019
Mitologia rumuńskich kolęd
Powrót centaurów
,, [...] kallikantzari, potwory, które nawiedzają greckie wioski przez Dwanaście Dni (między Bożym Narodzeniem a Epifanią) [...] stanowią przedłużenie mityczno - rytualnego scenariusza centaurów ze starożytności klasycznej [...]'' - Mircea Eliade ,,Historia wierzeń i idei religijnych tom III Od Mahometa do Wieku Reform''
,,Wyrwidąb''
W klasie
czwartej poznałem na lekcji języka polskiego baśń o obdarzonych
nadludzką siłą braciach Waligórze i Wyrwidębie. W mojej
mitologii żyli oni w erze dwunastej. Podobnych im herosów
znajdujemy w słowiańskim folklorze więcej...
W
sierpniu 2019 r. obejrzałem sowiecką kreskówkę ,,Wyrwidąb’’
(ros. ,,Walidub’’)
z 1952 r. zrealizowaną przez Dmitrija Babiczenkę (1901 – 1991) na
podstawie czeskiej baśni ludowej.
Głównym
bohaterem jest młodzieniec o imieniu Janek, będący herosem o
nadludzkiej sile. Pożegnał rodziców i wyruszył w świat. W czasie
swojej wędrówki poznał Marysię i jej dziadka – bartnika. Chcąc
popisać się siłą popełniał głupstwa; mocował się z
niedźwiedziem, wyrwał z korzeniami stary dąb (stąd przydomek) i
rywalizując z innym herosem, zwanym Dmuchawką, dmuchnięciem
zniszczył wiatrak. Janek zyskał wdzięczność i szacunek, oraz
względy Marysi, gdy użył swej siły do uwolnienia rzeki
zagrodzonej przez skały (dla
porównania: w polskiej legendzie Bolesław Chrobry za pomocą miecza
uwolnił rzekę Dunajec).
Subskrybuj:
Posty (Atom)