Poniżej pragnę zaprezentować jedną z prac zaliczeniowych napisanych przeze mnie w trakcie studiów, a dotyczącą ... samorządu gminy. Chyba mi ,,odbiło'', że coś takiego publikuję na blogu dotyczącym fantastyki, ale pomyślałem, że skoro przed laty tyle pracy włożyłem w to, szkoda byłaby, gdyby to miało się zmarnować. Może kogoś to zainteresuje...
Tadeusz Klarowski
Nr
albumu 142671
BIBLIOGRAFIA:
- Ustawa z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym
- Bukowski Z., Jędrzejewski T., Rączka P., „Ustrój samorządu terytorialnego”, Toruń 2003.
- Izdebski H., „Historia administracji”, Warszawa 2001
- Izdebski H., „Samorząd terytorialny. Podstawy ustroju i działalności, Warszawa 2003.
- Milczarek T., „Samorząd gminny: status prawny organy, kompetencje, mienie, finanse”, Warszawa 1999.
- Niewiadomski Z.(red.), „Kompetencje po reformie administracji publicznej, Warszawa 2000.
- Regulski J., „Samorząd III Rzeczpospolitej.Koncepcje i realizacja”.
- Wykrętowicz S. (red.), „Samorząd w Polsce”, Poznań 2001.
- Zieliński E., „Samorząd terytorialny w Polsce”, Warszawa 2004.
Gmina jest
podstawową, a zarazem najmniejszą jednostką samorządu
terytorialnego. Wykonuje zadania publiczne we własnym zakresie oraz
na własną odpowiedzialność oraz powierzone jej przez
administrację rządową na mocy ustawy. Jej samodzielność podlega
ochronie sądowej. Posiada osobowość prawną, a jej ustrój
określa statut. Sprawy sporne Gminy są rozsądzane przez Radę
Ministrów, która w drodze rozporządzenia ma moc tworzyć, łączyć,
dzielić, znosić gminy, a także ustalać ich granicę. Nadawać
gminom lub miejscowością status miasta wraz z ustaleniem jego
granic, a wreszcie ustalać i zmieniać nazwy gmin i siedziby ich
władz.
Gmina zajmuje
się wszystkimi sprawami publicznymi o znaczeniu lokalnym, o ile
ustawy nie
zastrzegły ich na rzecz innych podmiotów. Zadania własne gminy
obejmują takie sprawy jak:
ład
przestrzenny, gospodarka nieruchomościami, ochrona środowiska,
gospodarka wodna, gminne drogi, mosty, place, organizacja ruchu
drogowego, wodociągi, zaopatrzenie w wodę, kanalizacja, usuwanie i
oczyszczanie ścieków komunalnych, utrzymywanie czystości i
porządku, a także urządzeń sanitarnych, wysypisk i
unieszkodliwianie odpadów komunalnych, zaopatrzenie w energię
elektryczną, cieplną i gaz, lokalny transport zbiorowy, ochrona
zdrowia, pomoc społeczna z uwzględnieniem ośrodków i zakładów
opiekuńczych., gminne budownictwo mieszkaniowe, edukacja publiczna,
biblioteki gminne i inne instytucje kultury, ochrona zabytków,
kultura fizyczna i turystyka, targowiska i hale targowe, zieleń
gminna i zadrzewienia, cmentarze gminne, porządek publiczny,
bezpieczeństwo obywateli, ochrona przeciwpożarowa i
przeciwpowodziowa, utrzymanie gminnych obiektów i urządzeń
użyteczności publicznej, oraz obiektów administracyjnych, polityka
prorodzinna (wszechstronna opieka socjalna, medyczna i prawna nad
kobietami w ciąży), wspieranie i propagowanie idei samorządowej,
wdrażanie programów pobudzania aktywności obywatelskiej, promocja
gminy, współpraca z organizacjami pozarządowymi oraz współpraca
ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.
Zadania
powierzone przez administrację rządową gmina ma prawo wykonywać
także na mocy porozumienia z organami owej administracji. Ponadto
gmina ma prawo wykonywać zadania przysługujące powiatom i
województwom na mocy porozumień z owymi jednostkami. Administracja
rządowa udziela gminie środków finansowych w wysokości
umożliwiającej wykonywanie zadań.
Mieszkańcy
gminy mogą współdecydować o jej losie poprzez głosowania
powszechne (wybory i referendum), oraz przez organa gminy. Do tych
ostatnich należą: rada gminy i wójt (ewentualnie burmistrz, lub
prezydent miasta). Wszystkie te organa działają jawnie, zaś
ograniczenia jawności mogą wynikać jedynie z ustaw. Jawność
polega przede wszystkim na prawie obywateli do uzyskiwania
informacji, wstępu na sesję rady gminy i posiedzenia jej komisji,
dostępie do dokumentów powstających w wyniku wykonywania zadań
publicznych, co dotyczy też protokołów posiedzeń organów gminy i
komisji rady gminy. Rada gminy, której kadencja trwa 4 lata licząc
od dnia wyboru, podejmuje uchwały zwykłą większością głosów
w głosowaniu jawnym, obecności co najmniej połowy składu rady
wynikającego z ustawy, o ile ustaw nie stanowi inaczej. Rada gminy
jest organem stanowiącym i kontrolnym z uwzględnieniem
zastrzeżenia, w myśl którego odrębna ustawa określa zasady i
tryb przeprowadzania referendum gminnego. Rada gminy nazywana jest
radą miejską, jeśli jej siedziba mieści się w mieście, które
leży na terytorium owej gminy. Tworzą ją radni, których liczba
jest uzależniona od wielkości gminy (piętnastu na 20 000
mieszkańców, dwudziestu jeden na 50 000 mieszkańców, dwudziestu
trzech na 100 000 mieszkańców i dwudziestu pięciu na 200 000
mieszkańców).
Rada gminy
zajmuje się (są to jej wyłączne właściwości): uchwalaniem
statutu gminy, ustalaniem wynagrodzenia wójta, stanowieniem o
kierunkach jego działania, przyjmowaniem sprawozdań dotyczących
pracy wójta, na wniosek wójta powoływaniem i odwoływaniem
skarbnika gminy (głównego księgowego budżetu), uchwalaniem
budżetu gminy, rozpatrywaniem sprawozdania z wykonania budżetu,
podejmowaniem uchwały w sprawie udzielenia lub nie udzielenia
absolutorium w tej sprawie, uchwalaniem studium uwarunkowań i
kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, a także
miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, uchwalaniem
programów gospodarczych, ustalaniem zakresu działania jednostek
pomocniczych, zasad przekazywania im składników mienia do
korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych w celu
realizacji zadań, podejmowaniem uchwał w sprawach podatków i opłat
w granicach, które określają odrębne ustawy, podejmowaniem uchwał
w sprawach majątkowych gminy, które dotyczą:
1) zasad
nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości i ich
wydzierżawiania lub wynajmowania na czas nieoznaczony, jeśli ustawy
szczególne nie stanowią inaczej, uchwały rady gminy wymaga się
również , gdy obie strony po umowie zawartej na czas do 3 lat
zawierają kolejne umowy, dotyczące tej samej nieruchomości, wójt
do czasu określenia zasad może dokonywać tych czynności jedynie
za zgodą rady gminy,
2) emitowania
obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu
przez wójta,
3) zaciągania
długoterminowych pożyczek i kredytów,
4) ustalania
maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych
zaciąganych przez wójta w roku budżetowym,
5) zobowiązań
w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości
przekraczającej granicę ustaloną przez radę gminy,
6) tworzenia i
przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i
występowania z nich,
7) określania
zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez wójta,
8) tworzenia,
likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych
gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażenia ich w majątek,
9) ustalania
maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez
wójta w roku budżetowym.
Ponadto rada
gminy zajmuje się określaniem wysokości sumy, do której wójt
może samodzielnie zaciągać zobowiązania, podejmowaniem uchwał w
sprawach współpracy z innymi gminami, a także wydzielaniem
odpowiedniego majątku na ten cel, podejmowaniem uchwał w sprawie
współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi z innych
państw, a także przystępowaniem do międzynarodowych zrzeszeń
społeczności lokalnych i regionalnych, podejmowaniem uchwał w
sprawach herbu gminy, nazw ulic i placów będących drogami
publicznymi lub nazw dróg wewnętrznych, oraz wznoszeniem pomników,
nadawaniem honorowego obywatelstwa gminy, podejmowaniem uchwał w
sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów, a
wreszcie stanowienie w innych sprawach, zastrzeżonych ustawami do
kompetencji rady gminy.
Rada gminy
sprawuje kontrolę nad działalnością wójta, gminnych jednostek
organizacyjnych i jednostek pomocniczych gminy, w celu czego powołuje
komisję rewizyjną (w jej skład chodzą radni, w tym
przedstawiciele wszystkich klubów, z wyjątkiem radnych pełniących
funkcje przewodniczącego i wiceprzewodniczących). Komisja rewizyjna
zajmuje się opiniowaniem budżetu gminy i występowaniem z wnioskiem
do rady gminy w sprawie udzielenia, lub nie udzielenia absolutorium
wójtowi.
Rada gminy
bezwzględną większością głosów, w obecności co najmniej
połowy ustawowego składu rady, w głosowaniu tajnym, wybiera
spośród swoich radnych przewodniczącego i 1- 3
wiceprzewodniczących. Przewodniczący zajmuje się jedynie
organizowaniem pracy rady, oraz prowadzeniem jej obrad.
Przewodniczącego i wiceprzewodniczącego odwołuje się na wniosek
co najmniej ¼ ustawowego składu rady gminy. Przewodniczący w miarę
potrzeby, nie rzadziej niż raz na kwartał zwołuje sesję, na
których obraduje rada gminy. Porządek obrad i projekty uchwał
dołącza się do zawiadomienia o zwołaniu. Radni składają
ślubowanie, przed przystąpieniem do wykonywania mandatu.
,,Wierny Konstytucji i
prawu Rzeczypospolitej Polskiej ślubuję uroczyście obowiązki
radnego sprawować godnie, rzetelnie i uczciwie, mając na względzie
dobro mojej gminy i jej mieszkańców’’.
Po
przeczytaniu owej roty, poszczególni radni wstają i mówią:
,,ślubuję’’, do czego mogą dodać słowa:
,,Tak mi
dopomóż Bóg’’.
Radny
gminy nie może łączyć swego mandatu z mandatem posła, lub
senatora, wykonywaniem funkcji wojewody lub wicewojewody, a także
członkostwem w organie innej jednostki samorządu terytorialnego
(powiat, województwo).
Organem
wykonawczym gminy jest wójt. Jego kadencja rozpoczyna się w tym
samym dniu, co kadencja Rady Gminy lub od wyboru wójta przez Radę
Gminy, upływa zaś z dniem końcem kadencji Rady Gminy. Może nim
zostać jedynie obywatel polski. W gminie, w której siedziba władz
znajduje się w mieście położonym na jej terytorium organem
wykonawczym jest burmistrz. Prezydent Miasta jest organem
wykonawczym w miastach powyżej 100 tys. Mieszkańców. Wójt
powołuje i odwołuje swojego zastępcę lub zastępców i określa
ich liczbę w drodze zarządzenia. Wójt ani jego zastępcy nie mogą
łączyć swych funkcji z funkcją wójta lub jego zastępcy w innej
gminie, członkostwem w organach jednostek samorządu terytorialnego,
w tym w gminie, w której jest wójtem lub zastępcą wójta,
zatrudnieniem w administracji rządowej, a także mandatem posła lub
senatora.
Wójt kieruje
bieżącymi sprawami gminy i reprezentuje ją na zewnątrz
- przygotowywanie projektów uchwał rady gminy
- określenie sposobu wykonywania uchwał
- gospodarowanie mieniem komunalnym
- wykonywanie budżetu
- zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych
Wójt wykonuje
swoje zadania przy pomocy urzędu gminy, który ma przez niego
określone zasady funkcjonowania.
Nadzór nad
działalnością gminy sprawowany jest na podstawie kryterium
zgodności z prawem. Organami nadzoru są Prezes Rady Ministrów i
wojewoda, a w zakresie spraw finansowych - regionalna izba
obrachunkowa. Organy nadzoru mają prawo żądać informacji i danych
dotyczących organizacji i funkcjonowania gminy niezbędnych do
wykonywania przysługujących im uprawnień nadzorczych.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz